نسخه 55 فایرفاکس
نسخه جدید مرورگر فایرفاکس با پشتیبانی از ویژگی WebVR منتشر شد
نسخه جدید مرورگر موزیلا همراه با ویژگی WebVR عرضه شد. به عبارت دقیق‌تر نسخه 55 با قابلیت پشتیبانی از واقعیت مجازی در اختیار کاربران قرار گرفته است. این حرکت موزیلا نشان می‌دهد که واقعیت مجازی به مرحله جدیدی از تکامل وارد شده است.

1606683296_1_0.gif

در سال 2014 میلادی طراحان و برنامه‌نویسان شرکت موزیلا همچون ولادیمیر ووکیچویچ مفهومی به نام WebVR را معرفی کردند. آن‌ها پیشنهاد دادند به مرورگرهای وب اجازه داده شود به سمت مفاهیم مجازی ورود پیدا کنند. به‌طوری که به مردم اجازه داده شود به شکل ساده‌تری به دنیای واقعیت مجازی وارد شده و روی هر دستگاهی بتوانند از آن استفاده کنند. اما ووکیچویچ در ادامه به شرکت ساخت موتورهای بازی Unity پیوست و در همان حال گوگل نیز موفق شد همراه با مرورگر کروم و پشتیبانی از WebVR از موزیلا گوی سبقت را به روباید. مایکروسافت اج نیز در ماه آوریل با پشتیبانی از WebVR در این زمینه از فایرفاکس پیشی بگیرد. مایکروسافت و گوگل که هر دو در زمینه فروش دستگاه‌های واقعیت مجازی و همچنین پسرعموی آن واقعیت افزوده سابقه درخشانی دارند هر دو انگیزه بالایی دارند تا واقعیت مجازی را به یکی از حقایق ملموس زندگی مردم تبدیل کنند.

موزیلا در بیانیه‌ای که همزمان با عرضه فایرفاکس منتشر کرده اعلام داشته است: «WebVR یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌هایی است که همراه با نسخه 55 فایرفاکس در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. کاربران فایرفاکس از طریق هدست HTC Vive یا Oculus Rift می‌توانند واقعیت مجازی را روی وب تجربه کرده و همچنین یکسری دموهای جذاب را مشاهده کنند.»

WebVR برای بنیاد غیرانتفاعی موزیلا حائز اهمیت است. به واسطه آن‌که این سازمان در تلاش است تا یکبار دیگر شهرت فایرفاکس را که امروزه در سایه کروم قرار گرفته است را باز پس گیرد. به نظر می‌رسد همراه با عرضه فایرفاکس نسخه 57 که قرار است 4 نوامبر منتشر شود فایرفاکس فاصله خود با کروم را کمتر کند. امروزه طیف گسترده‌ای از سخت‌افزارهای واقعیت مجازی گران ‌قیمت همچون Oculus Rift فیسبوک و Vive شرکت اچ تی سی تا مدل‌های ارزان قیمت ارائه شده از سوی گوگل همچون Cardboard که از طریق گوشی‌ها تجربه واقعیت مجازی را ارائه می‌کنند در اختیار کاربران قرار دارد. فناوری WebVR نه تنها به کاربران در این زمینه کمک می‌کند بلکه به توسعه‌دهندگان نیز اجازه می‌دهد تا بدون آن‌که نیازی داشته‌ باشند همه چیز را از نو برای هر دستگاهی ایجاد کنند به شکل ساده‌تری روی واقعیت مجازی متمرکز شوند. البته WebVR تنها راهکاری نیست که در این زمینه وجود دارد. شرکت Unity نیز ابزارهایی را ویژه هدست‌های مختلف عرضه کرده است. فایرفاکس همچنین ویژگی FireFox Screenshots را نیز به نسخه 55 افزوده است که به کاربران اجازه می‌دهد از محیط برنامه عکس گرفته و این تصاویر را به مدت 2 هفته در فضای کلاود ذخیره‌سازی کنند. برای دانلود نسخه 55 به آدرس See what’s new in Firefox! مراجعه کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟