ابزارهای جادویی و پنهان ویندوز 10 که عملکرد و امنیت سیستم را بهبود می‌بخشند
ویندوز به بسته‌های کاربردی مختلفی تجهیز شده است. اما اغلب این ابزارها از دید کاربران عادی پنهان هستند. در حالی که تعدادی از این ابزارها در اعماق منوی start قرار دارند، اما تعداد دیگری از آن‌ها تنها از طریق دستورات خط فرمان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

1606683296_1_0.gif

اگر نام این ابزارهای پنهان را بدانید به راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای اجرای این ابزارها کافی است در کادر جست‌وجوی ویندوز (10) نام این ابزارها را وارد کنید.  

Windows Memory Diagnostic

ویندوز ابزار ویژه‌ای در اختیار دارد که مشکلات حافظه اصلی را شناسایی می‌کند. این ابزار کامپیوتر شما را راه‌اندازی مجدد می‌کند و مشکلات حافظه را تشخیص می‌دهد. کاری که در قدیم ابزار MemTest86 آن‌را انجام می‌داد. اگر به دنبال پیدا کرن خطاهای حافظه هستید و تمایلی ندارید ابزارهای ثالث را مورد استفاده قرار دهید کافی است از این ابزار استفاده کنید.

Resource Monitor

Resource Monitor جزییات دقیق در رابطه با منابع سیستمی در اختیار شما قرار می‌دهد. از طریق این ابزار می‌توانید به شکل گرافیکی وضعیت پردازنده، حافظه، شبکه و هارددیسک را مشاهده کرده و میزان تخصیص منابع به هر یک از فرآیندهای سیستمی را مشاهده کنید. این ابزار به شما اعلام می‌دارد کدامیک از پردازه‌ها از دیسک یا شبکه شما بیش از اندازه استفاده می‌کند، کدامیک از آن‌ها با اینترنت در ارتباط هستند و....

Performance Monitor

این ابزار داده‌های تحلیلی و آماری مرتبط با صدها منبع مختلف موجود در ویندوز را جمع‌آوری می‌کند. از طریق گزارش عملکردی ارائه شده از سوی این ابزار می‌توانید تشخیص دهید که چه منبعی بر عملکرد سیستم شما تاثیر منفی می‌گذارد. این ابزار به شما اجازه می‌دهد از راه دور و به صورت بلادرنگ عملکرد یک سیستم را مورد ارزیابی قرار دهید.

Computer Management and Administrator Tools

Performance Monitor یکی از بهترین ابزارهای زیرمجموعه Microsoft Management Monitor موسوم به MMC است. طیف گسترده‌ای از ابزارهای موجود در بخش Administrator Tools که در Control Panel وجود دارند از طریق این ابزار در دسترس هستند. اما Computer Management به شما اجازه می‌دهد این ابزارها را از طریق یک پنجره مجزا و واحد در اختیار داشته باشید. کافی است در کادر جست‌وجو عبارت computer management را تایپ کرده تا برنامه فوق اجرا شود. از طریق برنامه فوق به ابزارهای زیر دسترسی خواهید داشت.

Task Scheduler

ابزاری است که به شما اجازه می‌دهد تا وظایف و کارهای خود را زمان‌بندی کرده تا به‌طور خودکار در ویندوز اجرا شوند. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا وظایف و کارهای موردنیاز خود را به شکل سفارشی زمان‌بندی کنید.

Event Viewer

این ابزار گزارش‌های تفکیک شده و دقیقی در خصوص رویداد‌های مختلف ویندوز و برنامه‌های کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهد. به‌طور مثال اگر برنامه‌ای به‌طور ناگهانی متوقف شده یا صفحه آبی مرگ به نمایش در آید این ابزار گزارش مربوط به این اتفاقات را در اختیار شما قرار می‌دهد. جالب آن‌که از طریق گزارش‌های ارائه شده از طریق این ابزار می‌توانید خرابی‌های مربوط به هارددیسک یا کابل‌های انتقال دهنده داده‌ها را نیز مشاهد کنید.

Shared Folder

این رابط پوشه‌های به اشتراک گذاشته شده روی شبکه را در کامپیوتر شما به نمایش می‌گذارد. این ابزار در یک نگاه به شما اجازه می‌دهد پوشه‌هایی که به اشتراک قرار گرفته‌اند را مشاهده کنید.

Device Manager

ابزار کلاسیک مدیریت ویندوز به شما اجازه می‌دهد دستگاه‌های متصل به کامپیوترتان را مشاهده کرده، آن‌ها را غیر فعال کرده و درایورهای مربوط به تجهیزات را به‌روزرسانی وو پیکربندی کنید.

Disk Management

یک ابزار از پیش ساخته شده پارتیشن‌بندی دیسک که بدون نیاز به هیچ‌گونه ابزار جانبی به شما اجازه پارتیشن‌بندی هارددیسک را می‌دهد.

Services

این رابط به شما اجازه می‌دهد روی سرویس‌هایی که در پس‌زمینه ویندوز اجرا می‌شوند نظارت و کنترل دقیقی داشته باشید.

User Account Tools

ویندوز یک ابزار مخفی برای مدیریت حساب‌های کاربری در اختیار دارد. این ابزار گزینه‌های مضاعف و البته پنهانی در اختیار شما قرار می‌دهد که در رابط کاربری استاندارد مدیریت حساب‌ها وجود ندارد. برای دسترسی به این ابزار کلیدهای Windows+R را فشار داده و یکی از دو عبارت control userpasswords2 یا netplwiz را درون آن وارد کرده و کلید enter را فشار دهید. این ابزار ویژگی مدیریت مضاعف بر حساب‌های کاربری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Disk Cleanup

ابزار پاک‌کننده ویندوز جزء ابزارهای مخفی ویندوز نیست، اما بسیاری از کاربران از وجود آن بی اطلاع هستند. این ابزار به شما اجازه می‌دهد با خیال راحت فایل‌های موقت، نقاط بازیابی موقت، فایل‌های باقی مانده از نصب برنامه‌ها و.... را پاک کنید.

Local Group Policy Editor

این ابزار تنها در ویندوزهای Professional  یا Ultimate در اختیار کاربران قرار دارد. در نتیجه اگر از نسخه استاندارد یا هوم استفاده کنید این ابزار در اختیار شما قرار ندارد. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تنظیمات مدیریتی سیستمی پیشرفته را روی سیستم خود اعمال کنید. به‌طور مثال این ابزار در ویندوز 10 به شما اجازه می‌دهد اطلاعات شخصی را روی صفحه ورود به ویندوز پنهان کنید.

System Configuration

یکی دیگر از ابزارهای کلاسیک ویندوز است که بسیاری از مردم از وجود آن بی اطلاع هستند. این ابزار به شما اجازه می‌دهد روی برنامه‌هایی که در آغاز ویندوز اجرا می‌شوند نظارت کرده، روند بوت ویندوز را سفارشی کرده و همچنین دسترسی به ابزارهای دیگر را از طریق زبانه Tools در اختیار شما قرار می‌دهد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟