از دمای داخل کامپیوتر خود غافل نشوید
چگونه فن‌های کامپیوتر مک خود را تحت نظر داشته و کنترل کنیم
فن‎های نصب شده در کامپیوتر مک شما احتمالا چیزی نیست که شما زیاد به آن فکر کنید، مگر این که مشکلی به وجود آمده باشد. شاید صدای فن‎ها بیش از اندازه زیاد است و شما را آزار می‎دهد. شاید هم دیگر اصلا هیچ صدایی از آنها نمی‎شنوید و کامپیوتر مک شما به سرعت داغ می‎شود. مشکل هر چه که باشد احتمالا اول باید وضعیت فن‎ها را بررسی کنید.

1606683296_1_0.gif

برای بررسی وضعیت عملکرد فن‎ها ما به شما توصیه می‎کنیم از یک اپلیکیشن به نام Macs Fan Control استفاده کنید. این برنامه رایگان به شما اجازه می‎دهد دمای تمام اجزای داخل کامپیوتر مک و سرعت چرخش فن‎های خود را (بر حسب دور در دقیقه) مشاهده کنید. شما حتی می‎توانید سرعت چرخش فن‎ها را نیز به طور دستی تنظیم کنید، هر چند بهتر است از انجام دائم این کار پرهیز کنید.

مطلب پیشنهادی

چگونه کابل‎های زیر میز خود را مرتب کنیم
شلختگی انگیزه کار کردن را از شما می‎گیرد

شروع کار کنترل فن یک کامپیوتر مک

برای شروع کار، به صفحه دانلود اپلیکیشن Macs Fan Control برويد و نسخه Mac آن را انتخاب کنید (یک نسخه ویندوز نیز وجود دارد که البته تنها مخصوص کامپیوترهای مکی است که از طریق Boot Camp ویندوز را نصب می‎کنند). فایل دانلود شده به صورت زیپ شده منتقل خواهد شد و شما می‎توانید به راحتی تنها با باز کردن آن را از حالت فشرده خارج کنید.

 

آیکون این اپلیکیشن را به فولدر Applications خود درگ کنید و سپس آن را اجرا كنيد. در کادر بزرگ سمت چپ پنجره این برنامه شما فهرستی از فن‎ها و در کادر سمت راست فهرستی از سنسورهای دمای کامپیوتر خود را مشاهده خواهید کرد.

مطلب پیشنهادی

پنهان کردن شماره خود در حین برقراری تماس در آیفون
با قابلیت های پنهان و جالب گوشی iOS آشنا شوید

معمولا CPU گرم‎ترین قطعه موجود در کامپیوتر مک شما است و مهم‎ترین دمایی است که باید آن را تحت نظر داشته باشید، اما بد نیست سایر سنسورها را نیز بررسی کنید. اصلی‎ترین بخشی که باید به آن توجه داشته باشید سرعت چرخش فعلی فن‎ها است. حداقل سرعت، سرعت فعلی و حداکثر سرعت به ترتیب در فهرست نمایش داده می‎شود. اگر درجه حرارت CPU شما بالا است (برای مثال بالاتر از 55 یا 60 درجه) و فن‎ها هم حرکت نمی‎کنند، احتمالا با مشکلی مواجه هستید. همین امر در مورد درجه حرارت پایین CPU و حرکت فن‎ها در بالاترین سرعت نیز صادق است. برای این که ببینید آیا فن‎های شما اصلا کار می‎کنند، می‎توانید روی دکمه سرعت Custom کلیک کنید.

سرعت چرخش را بالا ببرید و ببینید صدای آن را می‎شنوید. اگر صدایی نشنیدید احتمالا فن با مشکل مواجه شده است. توصیه نمی‎شود که کنترل خودکار فن‎ها را غیرفعال كنيد، روشن باقی گذاشتن فن‎ها به طور دائم باعث استهلاک آنها شده و انرژی را هدر می‎دهد و خاموش نگه داشتن آنها نیز باعث داغ شدن کامپیوتر شما می‎شود. بنابراین بعد از این که آزمايش کنترل دستی فن‎ها را به اتمام رسانديد بهتر است کنترل را به حالت خودکار بازگردانيد.

مطلب پیشنهادی

ترفند: دریافت گیفت کارت اپل بدون پرداخت وجه
با قابلیت های پنهان و جالب گوشی iOS آشنا شوید

چگونه فن کامپیوتر مک خود را عیب یابی کنیم

اگر فکر می‎کنید ممکن است فن شما خراب شده باشد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که Apple Diagnostics (یکی از گزينه‎های مخفی شروع به کار کامپیوتر مک) را اجرا كنيد. کامپیوتر خود را خاموش كنيد، سپس کلید D را پایین نگه داشته و دوباره کامپیوتر را روشن کنید. حالا کامپیوتر مک شما سخت افزار شما را آزمایش خواهد کرد و اگر فن خراب شده باشد به شما اطلاع می‎دهد.

اگر فن خراب شده باشد باید آن را تعویض کنید. توصیه می‎شود در زمان تعویض حتما از یک فن مشابه و استاندارد استفاده کنید. Apple Store مکان مناسبی برای خرید یک فن مناسب است.

اگر گزارش آزمايش سخت افزار می‎گوید که فن‎ها به درستی کار می‎کنند، مشکل شما احتمالا نرم افزاری است. در این شرایط ریست کردن SMC اغلب مواقع کار می‎کند (این یک کنترل کننده سطح پایین است که مدیریت حرارتی و چیزهای دیگر را کنترل می‎کند).

مطلب پیشنهادی

استفاده از چراغ فلش دوربین برای نمایش اعلان در آیفون
با قابلیت های پنهان و جالب گوشیiOS آشنا شوید

سرعت فن و دمای کامپیوتر مک خود را تحت نظر داشته باشید

گاهی اوقات شرایط ایجاب می‎کند تا شما بتوانيد سرعت فن‎ها و دمای کامپیوتر خود را تحت نظر داشته باشید. برای انجام این کار، اپلیکیشن Mac Fan Control را اجرا كنيد، سپس روی دکمه Preferences در گوشه سمت چپ پایین برنامه کلیک کنید.

به تب Menubar Display رفته و یک فن یا سنسور را انتخاب کنید تا در نوار منو نمایش داده شود.

حالا روی دکمه Close کلیک کنید تا همیشه اطلاعات مربوط به آن را در نوار منو مشاهده کنید.

تحت نظر داشتن سرعت فن و دمای داخلی کامپیوتر برای شناسایی مشکلات احتمالی بسیار مفید است. زیرا داغ شدن بیش از حد قطعات کامپیوتر (به ویژه پردازنده، مادربورد و کارت گرافیک) علاوه بر کاهش عمر مفید آنها باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم و هنگ کردن‎های غیر عادی و مداوم کامپیوتر می‎شود.

برای مشاهده ترفند‌های iOS اینجا کلیک کنید

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟