خبر خوش برای کاربران لینوکسی
انتظار 26 ماهه به سر رسید: دبیان نسخه 9 منتشر شد
سرانجام پس از گذشت 26 ماه توسعه مستمر، پروژه دبیان با موفقیت به سرانجام رسید و نسخه پایدار 9 با نام استرچ (Stretch) در اختیار عموم کاربران قرار گرفت. نسخه‌ای که قرار است تا 5 سال آینده با مشارکت تیم امنیتی دبیان و تیم پشتیبانی بلندمدت پروژه دبیان به‌طور کامل پشتیبانی شود.

1606683296_1_0.gif

در سایت دبیان آمده است که این نسخه به پاس احترام به بنیان‌گذار پروژه دبیان یان مورداک (Ian Murdock) که 28 دسامبر سال 2015 میلادی دیده از جهان فروبست، به او تقدیم شده است. در نسخه استرچ، سیستم مدیریت بانک‌های اطلاعاتی MySQL از این به بعد MariaDB است. کاربران در زمان ارتقا به نسخه جدید به‌طور خودکار این سامانه مدیریتی (MariaDB 10.1) را دریافت خواهند کرد.

همچنین مرورگر فایرفاکس و نرم‌افزار مدیریت ایمیل‌های تاندربرد نیز به نسخه استراچ بازگشته‌اند. این دو نرم‌افزار جایگزین مرورگر ICeweasel و Icedove شدند که به مدت ده سال روی نسخه‌های پایدار این سیستم‌عامل در اختیار کاربران قرار داشتند. در این پروسه بلند مدت توسعه بیش از 90 درصد از نرم‌افزارها و بسته‌های موجود در مخزن دبیان 9 به لطف پروژه Reproducible Builds بازنویسی شدند.

به‌طوری که بیت به بیت کدهای باینری موجود در این بسته‌ها از نو نوشته شد. این بازنویسی بنیادی یک ویژگی مهم را برای کاربران به ارمغان آورده است. به‌طوری که از کاربران در برابر هکرها و همچنین فعالیت‌های مخرب و سوء‌استفاده از بسته‌ها از طریق کامپایلرهای مخرب محافظت می‌کند. همچنین تیم توسعه‌دهنده اعلام کرده است در نسخه‌های بعدی دبیان قرار است به کاربران این توانایی داده شود تا خودشان اعتبارسنجی‌ بسته‌هایی که دریافت می‌کنند را انجام دهند. همچنین به مدیران و افرادی که در محیط‌های حساس کار می‌کنند، اجازه داده شده است که بدون نیاز به مجوز ریشه، سامانه نمایش X را به اجرا در آورند. نگارش 9 سیستم‌عامل دبیان اولین نسخه از این توزیع است که از نسخه جدید GunPG که اجازه رمزنگاری منحنی‌های بیضوی (elliptic curve cryptography) را ارائه می‌کند، استفاده می‌کند.

مطلب پیشنهادی

مهم‌ترین اتفاق‌های دنیای لینوکس در سال ۲۰۱۷
خبرهای خوب و بد پیرامون پنگوئن محبوب

 با این وجود، توسعه‌دهندگان این پروژه گفته‌اند که همچنان از نسخه کلاسیک GunPG موسوم به gnupg1 برای افرادی که به آن نیاز دارند، پشتیبانی می‌کنند. بسته‌های اشکال‌زدایی نیز به شکل ساده‌تری در نسخه 9 قابل استفاده هستند. همچنین یک مخزن جدید dbg-sym به فهرست سورس‌های APT افزوده شده است. این مخزن سمبل‌های اشکال‌زدایی را به شکل خودکار برای بسیاری از بسته‌ها ارائه می‌کند. رابط UEFI که اولین بار در Wheezy معرفی شد، اکنون به‌روزرسانی‌های قابل توجهی را در استرچ دریافت کرده و اکنون از نصب میان‌افزار 32 بیتی همراه با کرنل 64 بیتی پشتیبانی می‌کند.

در سایت دبیان آمده است که طیف گسترده‌ای از بسته‌های مورد استفاده در این توزیع همچون میزکارهای KDE و Gnome به‌روزرسانی قابل توجهی دریافت کرده‌اند. لازم به توضیح است که اتقا از نسخه‌های قدیمی‌تری همچون نسخه 8 با اسم رمز Jessie به نسخه 9 از طریق apt-get به شکل خودکار قابل انجام است. اما این شرکت به کاربران توصیه کرده است پیش از به‌روزرسانی بهتر است دستورالعمل مربوطه را مطالعه کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص به آدرس Debian 9 Stretch released مراجعه کنید.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟