پی‌اچ‌پی زبان محبوب توسعه‌دهندگان و سازمان‌‌ها
چه آینده‌ای پیش روی زبان محبوب پی‌اچ‌پی است؟
بی‌شک سال گذشته برای جامعه پی‌اچ‌پی با خبرهای خوشی به پایان رسید، به‌واسطه آنکه نگارش 7.1 این زبان به‌طور رسمی عرضه شد. در حالی که در ابتدا بسیاری از توسعه‌دهندگان بر این باور بودند که نگارش 7.1 یک به‌روزرسانی کوچک بوده و به‌منظور برطرف کردن تعدادی از مشکلات ارائه شده است، اما این نسخه از زبان پی‌اچ‌پی نشان داد هنوز هم قادر است قابلیت‌های بیشتری را در اختیار توسعه‌دهندگان وب قرار دهد.

1606683296_1_0.gif

نسخه‌ 7.1 همراه با پیشرفت‌های مهم در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت که از آن جمله به اضافه شدن نوع بازگشتی جدید (Void) و قابلیت دستیابی به استثناهای چندگانه (Multi Catch Exception Handling) می‌توان اشاره کرد. در زمان نگارش این مقاله نسخه 7.1.3 این زبان محبوب به تاریخ 16 مارس 2017 در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. زمانی که نسخه 7.1 به‌طور رسمی انتشار پیدا کرد، گزارشگر سایت Cloudways به‌سراغ انجمن پی‌اچ‌پی رفت و نقطه نظرهای کاربران را در ارتباط با این نسخه جویا شد. با توجه به اهمیت این زبان برنامه‌نویسی و دیدگاه‌های جالب توجهی که از سوی توسعه‌دهندگان و متخصصان وب مطرح شد، تصمیم گرفتیم در این مقاله به تعدادی از این نقطه نظرات نگاهی داشته باشیم.

گزارشگر سایت Cloudways نه‌تنها به‌سراغ انجمن پی‌اچ‌پی رفت، بلکه از طریق ایمیل نیز سؤالات خود را برای متخصصان برجسته این زبان ایمیل کرد. پرسش‌های مطرح شده از سوی گزارشگر این سایت عمدتاً حول محورهای «به عقیده شما بهترین اتفاقی که در سال 2016 برای پی‌اچ‌پی به وقوع پیوست چه اتفاقی بود؟»، «جامعه پی‌اچ‌پی چه دیدگاهی در رابطه با نسخه 7.0 و 7.1 دارند؟»، «به عقیده شما بهترین چهارچوبی که برای پی‌اچ‌پی وجود دارد چه چهارچوبی است؟» و «نظر شما در رابطه با پایان یافتن پشتیبانی رسمی از نسخه 5.6 چیست؟» قرار داشتند. کال ایوانز مدیر فناوری شرکت Zend Technologies و پدرخوانده جامعه پی‌اچ‌پی در این ارتباط گفت: «تغییرات نسخه 7 و 7.1 در مقایسه با نسخه‌های 5.x زیربنایی و بنیادی نبودند. با وجود این نشان دادند پی‌اچ‌پی به مرحله‌ای از بلوغ، ثبات و پایداری رسیده است، به گونه‌ای که آینده روشنی را پیش روی این زبان می‌توان متصور شد.» کال ایوانز در پاسخ به پرسش دوم که از او سؤال شد، نظرش در رابطه با چهارچوب‌ها چیست، یک جواب صریح و روشن داد. او گفت: «چهارچوب‌ها تنها به این دلیل به وجود آمده‌اند که زندگی راحت‌تری را پیش روی توسعه‌دهندگان قرار دهند. تعدادی از توسعه‌دهندگان به‌دنبال آن نیستند تا در جزئیات غرق شوند، بلکه به‌دنبال آن هستند تا وظیفه محول را به سرانجام برسانند. این تفکر اشتباهی نیست و چهارچوب‌هایی شبیه به Laravel به‌منظور پاسخ‌گویی به نیاز این گروه از توسعه‌دهندگان به وجود آمده‌اند. در اکوسیستم ما، چهارچوب Laravel یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر است (شکل 1). 

شکل 1- هفت عدد از بهترین چهارچوب های پی اچ پی ویژه کاربرد سازمانی

ابزارها و شیوه به‌کارگیری آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به توسعه‌دهندگان کمک کنند فقط کاری که به‌دنبال به سرانجام رساندن آن هستند انجام دهند و تا حد امکان از جزئیات اضافی به دور باشند.» دیدگاه آلکس ماکاروف یکی از اعضای اصلی تیم توسعه‌دهنده چهارچوب Yii در رابطه با نسخه‌های 7 و 7.1 در نوع خود جالب توجه بود. او گفت: «در حالی که عرضه نگارش 7.0 یک اتفاق بزرگ بود، اما از یک مشکل بزرگ در رابطه با مقادیر بازگشتی رنج می‌برد. اما با عرضه نسخه 7.1 خوشحال شدم که از این پس این توانایی را دارم تا از مقادیر nullable استفاده کنم. بهبود مشکلات این‌چنینی کمک خواهند کرد تا در آینده قابلیت‌های بیشتری به چهارچوب Yii اضافه کنیم.» ماکاروف در رابطه با چهارچوب‌ها نیز این ‌گونه اظهار نظر کرد: «برای پاسخ‌گویی دقیق به این سؤال ابتدا باید این موضوع را روشن کنیم که منظور شما از واژه بهترین چیست؟ اگر به‌دنبال آن هستید تا بدانید محبوب‌ترین چهارچوب مورد استفاده در ایالات متحده چه چهارچوبی است، جواب شما Laravel است. اگر به‌دنبال محبوب‌ترین‌ها در قاره آسیا و روسیه هستید، پاسخ چهارچوب Yii است (شکل 2). اگر به‌دنبال آن هستید تا بدانید سطح پشتیبانی سازمانی چه چهارچوبی بهتر است، بی‌شک پاسخ شما در چهارچوب Symfony خلاصه می‌شود. اگر به‌دنبال عملکرد و ویژگی‌های مختلف هستید، باز هم چهارچوب Yii پیش روی شما قرار دارد.»

شکل 2 - Yii یکی از چهارچوب های محبوب پی اچ پی

استفان ‌کوپمنشاپ یکی از بنیان‌گذاران PHPBenelux می‌گوید عاشق نگارش هفتم پی‌اچ‌پی شده است. او در این ارتباط گفته است: «من عاشق نگارش جدید هستم. معتقد هستم نگارش جدید یگ گام بزرگ در جهت توسعه این زبان است. پی‌اچ‌پی به یک زبان بالغ تبدیل شده و به‌راحتی قادر است با زبان‌های دیگر به رقابت بپردازد. نگارش جدید قادر است برنامه‌های کاربردی حساس و گسترش‌پذیر ویژه کسب‌ و کارها را ایجاد کند.» کوپمنشاپ در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر کدام‌یک از چهارچوب‌های موجود مورد علاقه برنامه‌نویسان قرار دارد، گفت: «به عقیده من بهترین وجود ندارد. برای هر توسعه‌دهنده‌ای همواره یک چهارچوب مناسب وجود دارد. Symfony، Laravel، Zend Framework، Yii، Expressive، Silex، Slim و این فهرست بی‌پایان هرکدام در جای خود مفید و جزء بهترین‌ها هستند. اینکه کدام‌یک از چهارچوب‌های موجود جزء بهترین‌ها قرار دارند به نیازهای یک برنامه کاربردی، توسعه‌دهندگانی که در تیم برنامه‌نویسی شما قرار دارند، زیرساختی که برنامه روی آن اجرا خواهد شد و طیف گسترده‌ای از عوامل کلیدی بستگی دارد.»

مطلب پیشنهادی

برنا‌مه‌نویسی را بر فراز ابرها تجربه کنید

در همین ارتباط، پاسخ تعدادی از کاربران سایت رددیت به این سؤال‌ها جالب توجه بوده است. کاربری به اسم مستعار leeharris100 گفته است: «به‌طور خلاصه باید بگویم روندی که پی‌اچ‌پی در سال جاری میلادی در پیش گرفته در نوع خود جالب توجه بوده است. منبر این باور هستم، پی‌اچ‌پی از زمان ورود به دنیای نرم‌افزار تا به امروز موفق بوده و همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است. با استفاده از این زبان به‌راحتی می‌توانید هر برنامه کاربردی را در هر اندازه و محدوده‌ای طراحی کنید. هر زمان با مشکلی روبه‌رو شدید، مستندات و پشتیبانی‌های فنی بسیاری برای حل مشکل در اختیار شما قرار دارد. درمجموع باید به این نکته اشاره کنم که راندمان و کارایی برنامه‌های کاربردی که با این زبان ساخته می‌شوند در حد قابل قبول قرار دارد.»

مطلب پیشنهادی

منابع آنلاین رایگانی که شما را یک طراح وب می‌کنند

این ‌گونه به نظر می‌رسد که بسیاری از توسعه‌دهندگان و کاربران سایت رددیت دید مثبتی نسبت به پی‌اچ‌پی دارند. گزارشگر سایت Cloudways در ادامه از کاربران سایت رددیت سؤال کرد از دید آن‌ها مهم‌ترین و بهترین اتفاقی که در سال 2016 برای پی‌اچ‌پی رخ داده کدام است. در ادامه نقطه نظرات تعدادی از این کاربران را مشاهده خواهیم کرد. طیف گسترده‌ای از کاربران بر این باور هستند که سرعت انتشارپی در پی نسخه‌های مختلف پی‌اچ‌پی در سال گذشته بهترین اتفاق مرتبط با این زبان بوده است. همچنین، تعدادی از کاربران بر این باور هستند که افزایش سرعت یکی از مهم‌ترین عواملی بوده که بر محبوبیت پی‌اچ‌پی نسخه 7 افزوده است. در حالی که نگارش 7 در ماه‌های پایانی سال 2015 عرضه شد، اما تعدادی از کاربران مهم‌ترین اتفاق خوش پی‌اچ‌پی را تکامل کتابخانه‌ها و چهارچوب‌های این زبان عنوان کرده‌اند. پاسخی که یکی از کاربران سایت رددیت با نام مستعار ajr901 ارائه کرد، در نوع خود جالب توجه بود. او گفت: «افزایش سرعت، راحتی در توسعه، راحتی در استقرار، چهارچوب‌های بهتر و ابزارهای در دسترس پی‌اچ‌پی از مهم‌ترین و بهترین خبرهای پی‌اچ‌پی در سال گذشته بودند.» 

مطلب پیشنهادی

Cross Cloud چیست و چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد

جامعه پی‌اچ‌پی در ارتباط با نسخه 7 و 7.1 چه دیدگاهی دارند؟
جامعه توسعه‌دهندگان عاشق نگارش 7.0 این زبان هستند. بخش‌های عمده‌ای از این زبان دستخوش تغییرات اساسی شده‌اند. تغییراتی که درنهایت به بهبود عملکرد و سرعت این زبان منجر شده است. دو عاملی که باعث شده‌اند کاربران دیگر گلایه‌ای در رابطه با سرعت کم و عملکرد پایین نداشته باشند. در همین ارتباط کاربری با اسم مستعار hedsht گفته است: «نگارش‌های 7.0، 7.1 و 7.1.3 در مسیر درستی گام برداشته‌اند. این سه نسخه مشکلات بسیاری از توسعه‌دهندگان را برطرف کرده‌اند.» نکته جالب توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که جامعه توسعه‌دهندگان پی‌اچ‌پی متفق‌القول هستند که نگارش‌های 7.x  بهترین تغییرات را از زمان پیدایش این زبان تا به امروز در خود جای داده‌اند. تقریباً همه کاربران سایت‌های رددیت و فیس‌بوک بر این باور هستند که توسعه‌دهندگان این زبان با عرضه نگارش 7.0 عصر جدیدی را در ارتباط با این زبان رقم زده‌اند. افزایش سرعت و بهبود کارایی ویژگی‌های موجود در نسخه 7.1 و 7.1.3 به‌طور مستقیم بر عملکرد و کارایی همه کتابخانه‌ها و چهارچوب‌هایی که برای این زبان عرضه شده‌اند، تأثیر مطلوبی گذاشته است. طیف گسترده‌ای از توسعه‌دهندگان احساس می‌کنند زبان پی‌اچ‌پی به‌واسطه سرعت بالایی که به دست آورده است، اکنون این پتانسیل را دارد تا به‌منظور انجام پروژه‌های سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که طیف گسترده‌ای از توسعه‌دهندگان این زبان را به کار می‌بردند، شرکت‌های بزرگ تمایلی نداشتند از این زبان استفاده کنند. شرکت‌ها به‌دنبال عامل مهمی به‌نام سرعت بودند که تا قبل از عرضه نگارش 7.0 دستیابی به این عامل ارزشمند دور از انتظار بود. اکنون شرکت‌های بزرگ نیز متقاعد شده‌اند که می‌توانند از نسخه جدید برای پروژه‌های بزرگ استفاده کنند. 

مطلب پیشنهادی

۹ منبع آنلاین و رایگان آموزش برنامه‌نویسی
افزایش توان‌مندی‌های فردی

بهترین چهارچوب برای پی‌اچ‌پی کدام است؟
یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که همواره در ارتباط با پی‌اچ‌پی مطرح می‌شود این است که توسعه‌دهندگان به کدام‌یک از چهارچوب‌های موجود علاقه دارند؟ هر کاربری به چهارچوب و کتابخانه خاصی علاقه‌مند است و تمایل دارد از آن کتابخانه در پروژه‌های خود استفاده کند. در نتیجه، پاسخ‌گویی به این پرسش بیشتر جنبه شخصی دارد. در این نظرسنجی از کاربران سؤال شد که از میان چهارچوب‌های Symfony ، Yii2 و Laravel یکی را انتخاب کنند. تعدادی از کاربران در پاسخ به این پرسش اعلام داشتند چهارچوب مورد علاقه آن‌ها Codeigniter است (شکل 3). با وجود این، طیف گسترده‌ای از کاربران چهارچوب Laravel را به‌عنوان نخستین چهارچوب مورد علاقه و Symfony را به‌عنوان دومین چهارچوب مورد علاقه خود انتخاب کردند. کاربران روان بودن برنامه‌نویسی با Laravel را دلیل محبوبیت این چهارچوب عنوان کرده‌اند. عده‌ دیگری معتقد بودند چهارچوب Yii بیش از اندازه به یک سیستم فشار وارد می‌کند. سرانجام، به آخرین سؤال این نظرسنجی رسیدیم. سؤالی که در رابطه با توقف پشتیبانی از PHP 5.6 بود. تعدادی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند اگر پروژه‌هایی که بر مبنای PHP 5.6 ساخته شده‌اند بر مبنای بهترین نمونه کدهای این نسخه ساخته شده باشند، هیچ جای نگرانی در ارتباط با این پروژه‌ها وجود ندارد. به دلیل اینکه این امکان وجود دارد تا بخش عمده‌ای از پروژه‌های مبتنی بر PHP 5.6 را به PHP 7.0 انتقال داد. اگر پروژه شما همان پنج سال پیش با مشکل روبه‌رو بوده است، در زمان انتقال نیز با مشکل مواجه خواهید شد. 

شکل 3- در سال گذشته چهارچوب Laravel از محبوبیت بیشتری نزد کاربران ایرانی برخوردار بوده است.

در سال جاری چه تحولاتی در ارتباط با پی‌اچ‌پی رقم خواهد خورد؟
این‌گونه به نظر می‌رسد که در سال جاری میلادی سه روندی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد در ارتباط با پی‌اچ‌پی به مرحله اجرا درخواهند آمد. نخستین و محتمل‌ترین روند تسلط کامل PHP 7.x بر روند توسعه برنامه‌های مبتنی بر این نگارش خواهد بود. عدم پشتیبانی از PHP 5.6 به معنای آن است که تمرکز توسعه‌دهندگان نسخه‌های پایین‌تر به‌سمت نسخه‌های جدیدتر متمایل خواهد شد. همچنین، انتظار می‌رود ویژگی‌های موجود در PHP 7.x بهبود پیدا کنند. همین موضوع بر روند توسعه برنامه‌های تحت وب و سایت‌ها تأثیر محسوسی خواهد گذاشت. دومین روند مهمی که انتظار می‌رود در سال جدید شاهد آن باشیم، عرضه نسخه‌های بزرگ‌تر چهارچوب‌های مهم خواهد بود. در مقطع کنونی چهارچوب‌های محبوب و مهمی همچون Symfony، Laravel و Yii بر مبنای نسخه‌های قدیمی‌تر پی‌اچ‌پی نوشته شده‌اند. اما انتظار می‌رود در سال جدید شاهد عرضه نگارش‌های جدیدتر این چهارچوب‌های مهم باشیم. چهارچوب‌هایی که همگی بر مبنای نگارش 7.0 آماده خواهند شد و از تمام قابلیت‌های نسخه‌های جدید استفاده خواهند کرد. سرانجام، شرکت‌های بزرگ و کوچک میزبانی وب، به مالکان سایت‌ها اجازه خواهند داد فرآیند به‌روزرسانی به نسخه 7.x را آغاز کنند. کاربرانی که از یک میزبان وب استفاده کرده‌اند به‌خوبی از این موضوع اطلاع دارند که فرآیند ارتقا تا چه اندازه سخت است. اما به نظر می‌رسد در سال جاری میلادی، نگارش 7.X این زبان به‌شکل پیش‌فرض از سوی بسیاری از میزبان‌های وب عرضه شود. 

مطلب پیشنهادی

حافظه‌های مصنوعی؛ رویـای واقعـی
حافظه مصنوعی یک گام دیگر به واقعیت نزدیک شد

درمجموع باید عنوان کنیم جامعه توسعه‌دهندگان پی‌اچ‌پی نسبت به آینده PHP 7+ بسیار امیدوار است. شواهد بیان‌کننده این موضوع هستند که نسخه‌های جدید پی‌اچ‌پی قادر هستند در مقیاس‌های کوچک و بزرگ پاسخ‌گوی نیازهای کسب‌ و کارهای کوچک و بزرگ باشند. زمانی که صحبت از چهارچوب‌ها به میان می‌آید، Laravel و سیستم‌های مدیریت محتوای مبتنی بر Laravel مورد توجه بسیاری از کاربران هستند، البته این احتمال وجود دارد که در سال جاری بازیکنان جدیدی به این میدان وارد شوند و بزرگان این عرصه را به مبارزه بطلبند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟