نگاه مثبت توسعه‌دهندگان به Goloang
Node.JS یا Golang توسعه‌دهندگان کدامیک را انتخاب می‌کنند؟
Node.Js یکی از محبوب‌ترین گزینه‌هایی است که برای ساخت برنامه‌های بک‌‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان گو نیز در قالب یک زبان توسعه محبوب به سرعت در حال محبوب شدن است. اما کدامیک بهتر هستند، Node.JS یا Go؟

1606683296_1_0.gif

Node.Js در مقابل Golang موضوع بسیاری از گفت‌وگوهای اینترنتی یا به عبارت دقیق‌تر بحث و جدل‌های فراوانی در فضای مجازی است. برای آن‌که بتوانیم به واکاوی این موضوع بپردازیم باید به سراغ سایت‌هایی برویم که محل تبادل نظر در این ارتباط هستند. سایت Quora اولین مکانی است که توسعه‌دهندگان برای مطرح کردن پرسش‌ها یا مشاهده پاسخ‌ها به آن مراجعه می‌کنند. اگر سایت فوق را باز کرده و به جست‌وجوی محاوره‌های وارد شده در این سایت در ارتباط با Go بپردازید، نقطه نظرات مختلف توسعه‌دهندگان را مشاهده می‌کنید که دلایل متعددی را برای ایده‌آل بودن زبان Go در مقایسه با Node.JS ارائه کرده‌اند. در این مطلب سعی کردیم به دیدگاه‌های کاملا بی طرفانه‌‌ای که از سوی کاربران و توسعه‌دهندگان در این سایت منتشر شده نگاهی داشته باشیم.

عملکر د Node.JS

توسعه‌دهندگانی که تجربه کار با هر دو زبان Go و Node.Js را دارند به خوبی می‌دانند که عملکرد پردازنده در Node.JS کند بوده و وظایف مرتبط با حافظه در Node.JS با سرعت کمی انجام می‌شوند. Node.js بر مبنای جاوااسکریپت که یک زبان تفسیر شده است کار می‌کند. زبان‌های تفسیر شده در مقایسه با زبان‌های کامپایل شده سرعت کمتری دارند. با توجه به طبیعت زبان Node در نتیجه نباید انتظار داشته باشید که کارایی این زبان در حد زبان Go باشد. در نقطه مقابل عملکرد زبان کامپایلی Golang مشابه با زبان سی یا سی پلاس‌پلاس است. تنها در یک مورد عملکرد زبان Node یکسان با زبان Go عمل می‌کند. زمانی که در نظر داشته باشید تعاملی با بانک‌اطلاعاتی برقرار کرده یا یک برنامه مبتنی بر ارتباطات شبکه را پیاده‌سازی کنید آن‌گاه کارایی هر دو زبان یکسان خواهد بود.

همزمانی و گسترش‌پذیری

یکی دیگر از مزایای زبان Go در مقایسه با زبان Node در ارتباط با گسترش‌پذیری و همزمانی است که باعث شده است زبان گو حتا در مقایسه با زبان‌های مدرن نیز عملکرد بهتری داشته باشد، در حالی که این موضوع در ارتباط با Node صادق نیست. ویژگی گوروتین (Goroutine) به برنامه‌های نوشته شده با زبان گو اجازه می‌دهد چند ریسمان (thread) را به صورت همزمان اجرا کنند. در نتیجه وظایف مختلف به شکل موازی و آن هم به شکل کارآمد و قابل اطمینان اجرا خواهند شد، اما در مقابل در برنامه‌های نوشته شده با Node.Js یک ریسمان اجرا شده و دستورات به شکل ترتیبی اجرا می‌شوند که همین موضوع محدودیت‌هایی را در زمینه گسترش‌پذیری و به ویژه زمانی که پردازه‌ها باید به شکل موازی و در یک زمان ایجاد شوند به وجود می‌آورد.

بلوغ زبان

اگر در نظر داشته باشیم این دو زبان را بدون بلوغ و تکامل مقایسه کنیم کار بیهوده‌ای انجام داده‌ایم. زبان گو در مقایسه با Node جوان‌تر است، با این وجود تبدیل به زبانی قدرتمند و بالغ شده است، در مقابل هر تغییری که در واسط‌های برنامه‌نویسی Node به وجود می‌آید دردسرهایی را برای توسعه‌دهندگان این زبان به وجود می‌آورد. به ویژه توسعه‌دهندگانی که از ماژول‌های Node استفاده می‌کنند. دلایلی که به آن‌ها اشاره شد به معنای آن نیستند که Node.Js در کوتاه مدت بازار را از دست خواهد داد، اما به این نکته دقت کنید که این زبان گو است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد راه‌حل‌های ایده‌آلی را برای کسب‌وکارها طراحی و پیاده‌سازی کنند. این تنها عملکرد عالی زبان Golang نیست که مورد توسعه‌دهندگان قرار گرفته است، بلکه ویژگی goroutine نیز هست که باعث شده تا دو فاکتور مهم گسترش‌پذیری و همزمانی اجرای دستورات به بهترین شکل در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داشته باشد. تلفیق این فاکتورها با یکدیگر باعث شده است ساخت برنامه‌های قدرتمند با گو به راحتی امکان‌پذیر باشد. زمانی که صحبت از مقایسه این دو زبان به میان می‌آید، انتخاب گو کار عاقلانه‌تری است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟