مهارت‌های برنامه‌نویسی در خدمت مشاغل دیگر
در صورت داشتن این نشانه‌ها به‌دنبال شغلی غیر از برنامه‌نویسی باشید!
برنامه‌نویسی شغلی مختص یک گروه خاص از افراد جامعه نیست. در نتیجه هر فردی که به دنیای فناوری و صنعت نرم‌افزار علاقه دارد، این شانس را دارد تا برنامه‌نویسی را فرابگیرد. با وجود این، باید به این موضوع توجه داشته باشید هر فردی که به دنیای برنامه‌نویسی قدم می‌گذارد، موفق نخواهد بود. در نتیجه تنها افرادی در این حوزه موفق خواهند شد که شغلی را به‌عنوان برنامه‌نویس پیدا کنند که ضمن فراگرفتن مهارت‌های فنی، ویژگی‌هایی روانی و شخصیتی نیز داشته باشند.

1606683296_1_0.gif

در نتیجه ممکن است در زمینه کدنویسی فردی بااستعداد باشید، اما زمانی که از منظر حرفه‌ای به کار خود نگاه می‌کنید مشاهده کنید این شغل برای شما مناسب نیست. درست همانند معلم یا استادی که سطح بالایی از دانش علمی را در اختیار دارد، اما این توانایی را ندارد به‌شکل شفاف و روشن دانش خود را به دیگران انتقال دهد. به نظر این جمله کمی عجیب است که بگوییم شما در حوزه‌ای مانند برنامه‌نویسی استعداد و مهارت لازم را دارید، اما برای این کار مناسب نیستید. اما این جمله کاملاً درست است و ما در این مقاله با ذکر شش دلیل نشان می‌دهیم که چرا این جمله ریشه در واقعیت دارد. 

اگر با افرادی که بیش از یک دهه است در رشته علوم کامپیوتر وقت خود را سپری کرده‌اند، تحصیلات عالی آن‌ها در این رشته بوده و به‌شکل جدی در این حوزه به فعالیت اشتغال داشته‌اند صحبت کنید، خیلی زود متوجه می‌شوید که برای این افراد برنامه‌نویسی، ماهیتی به‌مراتب فراتر از انجام یک کار روزانه به‌منظور امرار معاش است. این افراد زمانی که مسئله‌ای برای آن‌ها مطرح می‌شود، به‌خوبی می‌توانند آن‌ را تحلیل و راه حلی برای آن ارائه کنند. در دنیای برنامه‌نویسی شما با موضوعاتی به‌مراتب فراتر از کدنویسی روبه‌رو می‌شوید. در نتیجه اگر هنوز اطمینان ندارید که آیا یک برنامه‌نویس واقعی هستید یا برای این شغل مناسبید، ما در این مقاله به شش نشانه‌ای اشاره کرده‌ایم که ممکن است به شما در این زمینه کمک کنند.

1>>> خلاقیت لازم را ندارید

در حالی که برنامه‌نویسی به‌شکل کاملاً ملموسی با منطق عجین شده است، با این حال همگان بر این حقیقت اذعان دارند که برنامه‌نویسی یک هنر خلاقانه است. یک برنامه جدید شبیه یک بوم خالی نقاشی است و قلم‌موها همان زبان‌ها، چهارچوب‌ها، کتابخانه‌ها و... هستند که شما از آن‌ها استفاده می‌کنید. زمانی که برنامه‌ای را می‌نویسید در اصل از هیچ، ‌یک موجودیت جدید پدید می‌آورید و این همان فرآیندی است که باید به‌شکل تجربی و با آزمایش‌های بسیار تجربه کنید. بسیاری از برنامه‌نویسان ممکن است به شما بگویند که تنها یک راه درست برای کدنویسی خوب پیش روی شما قرار دارد، اما این‌گونه نیست. این حرف درست همانند آن است که به شما بگوییم برای ساخت یک خانه، برای نوشتن یک رمان یا پختن یک سوپ تنها یک راه پیش روی شما وجود دارد. راهکارهای مختلفی وجود دارد که به شما در کدنویسی کمک می‌کنند، اما اصل مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که حاضر باشید این راهکارها را آزمایش کنید. اگر کنجکاوی ذاتی در شما وجود نداشته باشد، در این حالت یک دید مستقیم و ثابت پیدا می‌کنید و در همه موارد در مواجه شدن با مسائل مربوط به برنامه‌نویسی از همان زاویه دید خود به قضیه نگاه می‌کنید. در چنین شرایطی برنامه‌نویسی به یک کار عادی برای شما تبدیل می‌شود و در عمل هیچ‌گاه بر مبنای ذوق و قریحه خود نخواهید توانست برنامه‌نویسی کنید.

برنامه‌نویسی تنها 
محدود به قوه خلاقیت نمی‌شود، شما ضمن آنکه باید فرد خلاقی باشید، باید این توانایی را داشته باشید تا مشکلات را اصلاح کنید. در نتیجه خلاقیت ضمن آنکه به مبحث پدید آوردن اشاره دارد، اصلاح مشکلات را نیز شامل می‌شود

2>>> انگیزه لازم و ذاتی را ندارید

همه برنامه‌نویسان خوب می‌دانند انگیزه جوهره اصلی موفقیت آن‌ها است. اگر از همه جزئیاتی که پیرامون برنامه‌نویسی قرار دارد 
صرف نظر کنید، مشاهده می‌کنید که برنامه‌نویسی در اصل یک کار تکراری است. اگر در برنامه‌نویسی فاقد انگیزه و احساس باشید و هیچ‌گونه نشانه‌ای از جاه‌طلبی و بلندپروازی در شما وجود نداشته باشد، در آینده‌ای نه چندان دور مشاهده خواهید کرد که در این کار دچار افسردگی شده‌اید. این موضوع در ارتباط با هر کاری که در آن خلاقیت حرف اول را می‌زند صدق می‌کند. مهم نیست افراد مختلف چه می‌گویند، باید بدانید برنامه‌نویسی یک کار خلاقانه است. انگیزه شما برای نوشتن کدها باید از درون شما نشأت گرفته باشد. شما به همان شکلی که عاشق محصول نهایی خود هستید، باید به همان نسبت به چرخه کاری تولید نرم‌افزار نیز علاقه‌مند باشید. اگر چرخه کاری شما هیچ انگیزه‌ای در شما به وجود نمی‌آورد یا در بعضی موارد از انجام آن خسته می‌شوید، باید بدانید هیچ‌گاه موفق نخواهید شد محصولتان را به سرانجام برسانید. اگر صبح که از خواب بیدار می‌شوید، بی‌اشتیاق به سراغ کامل کردن پروژه خود می‌روید، ممکن است برنامه‌نویسی آن شغلی نباشد که آن ‌را انتخاب کرده‌اید. ما در این بخش از این موضوع صرف نظر کرده‌ایم که ساخت یک برنامه کاربردی بر مبنای استراتژی، ترسیم خط‌مشی‌ها و مهم‌تر از آن به‌کارگیری متدلوژی‌های درستی است که برای ساخت نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

3>>> از مسائل منطقی گریزان هستید

برنامه‌نویسی تنها محدود به قوه خلاقیت نمی‌شود، شما ضمن آنکه باید فرد خلاقی باشید، باید این توانایی را داشته باشید تا مشکلات را اصلاح کنید. در نتیجه خلاقیت ضمن آنکه به مبحث پدید آوردن اشاره دارد، اصلاح مشکلات را نیز شامل می‌شود. درست همانند کاری که یک نویسنده انجام می‌دهد. یک نویسنده متن خود را می‌نویسد و در ادامه آن ‌را اصلاح می‌کند. برنامه‌نویسی از این منظر یک شغل منحصر به فرد به شمار می‌رود که در اغلب موارد باید مشکلات و مسائلی را حل کند که ریشه در منطق دارند. این فرآیند اصلاح در دنیای برنامه‌نویسی اشکال‌زدایی نام دارد و در واقع قلب برنامه‌نویسی است. آیا موضوعاتی همچون معما و پازل‌های منطقی برای شما جذاب هستند؟ آیا به‌شکل ذاتی تمایل دارید تا وسایلی که خراب شده‌اند ترمیم کنید؟ آیا جزء آن گروه از افرادی هستید که به‌شکل ذاتی علاقه دارند درباره نحوه عملکرد وسایلی که در حال کار هستند اطلاع کسب کنند؟ بهتر است جواب شما به پرسش‌هایی که مشاهده کردید مثبت باشد. هر زمان بتوانید باگ‌های موجود در یک برنامه را اصلاح کنید، ناخودآگاه حس خوبی پیدا می‌کنید و این همان ویژگی مثبت برنامه‌نویسی است. هرچه باگ‌هایی که به‌دنبال برطرف کردن آن‌ها هستید پیچیده‌تر باشند، به همان نسبت پس از حل آن‌ها حس خوبی به دست خواهید آورد. اگر هیچ‌گونه احساس خوبی از انجام این کار ندارید یا پاسخ شما به پرسش‌هایی که چند سطر بالاتر مطرح شد منفی است، بهتر است بدانید برنامه‌نویسی برای شما شغلی خسته‌کننده و راهی بی‌پایان خواهد بود. 

4>>> شما نمی‌توانید مدت زمان طولانی بنشینید

طبیعت برنامه‌نویسی این‌گونه اقتضا می‌کند که شما برای ساعت‌های متمادی روبه‌روی کامپیوتر خود بنشینید و کدهای مختلفی که روی صفحه ‌نمایش نشان داده می‌شود را مشاهده کنید. این نشستن‌های متمادی در اغلب موارد به‌اندازه‌ای طولانی می‌شوند که شما گذر زمان را احساس نخواهید کرد. کارشناسان حوزه سلامت در ارتباط با این شیوه زندگی و بی‌تحرک بودن مقابل کامپیوتر ابراز نگرانی کرده و اعلام داشته‌اند که این رویکرد نه‌تنها مشکلات جدی سلامت را برای افراد پدید می‌آورد و در صورتی که تداوم پیدا کند، مشکلات روحی و روانی همچون حواس‌ پرتی‌های ناخواسته، بی‌خوابی و حتی کم شدن میزان بهره‌وری را نیز به همراه می‌آورد. با این حال، اکنون باید به این پرسش پاسخ دهید که آیا حاضر هستید اکثر ساعات روز را روبه‌روی کامپیوتر خود بنشینید و با این موضوع احساس راحتی می‌کنید؟ یا ترجیح می‌دهید شغلی را انتخاب کنید که در آن تحرک بیشتری وجود داشته باشد؟ اگر با این کار راحت نیستید، باید بدانید در درازمدت نه‌تنها بهره‌وری شما کاهش پیدا می‌کند، بلکه احساس شادی نیز تحت سایه سنگین یکنواختی و خسته‌کننده بودن کار از میان خواهد رفت.

5>>> شما به‌دنبال کاری هستید که ساعات کاری آن یکنواخت و مشخص است

شغل برنامه‌نویسی به یکی از این دو مسیر منتهی می‌شود. اول آنکه شما برای شخص دیگری کار می‌کنید و دوم آنکه کارفرمای شما کسی نیست جز خودتان. 
در هرکدام از این موقعیت‌ها شما با شب‌ زنده داری‌های طولانی‌مدت، کدنویسی‌های بدون وقفه و تقریباً برهم خوردن تعادل زندگی روبه‌رو خواهید شد. این موضوع کاملاً اجتناب‌ناپذیر است. زمانی که قرار است یک بخش از برنامه خود را کامل کنید تا مادامی که در این کار موفق نشوید، خواب به سراغتان نخواهد آمد! فرآیند توسعه نرم‌افزار صنعتی است که در آن بازه و مهلت زمانی نقش کاملاً کلیدی دارد. برای این‌گونه مشاغل یک بازه زمانی استاندارد همچون ساعات کاری که از 9 صبح شروع می‌شود و 5 عصر خاتمه پیدا می‌کند جواب نمی‌دهد. در نتیجه هرچه به مهلت زمانی تعیین شده نزدیک‌تر می‌شوید، به همان نسبت مجبور می‌شوید ساعات متمادی و بیشتری کار کنید و در اغلب موارد تا پاسی از شب بیدار بمانید تا به‌موقع پروژه خود را تحویل دهید. علاوه بر این، اگر موفق نشوید مشکلی را حل کنید، نه‌تنها این مشکل در هر مکانی با شما خواهد بود، بلکه فکر شما را به خود مشغول می‌کند و تقریباً خواب و خوراک را از شما می‌گیرد. زمانی که در حال استحمام هستید، در حال قدم زدنید یا به رختخواب می‌روید، ذهن شما دائم درگیر مشکل است تا بتواند برای آن راه ‌حلی پیدا کند. با توجه به اینکه راه ‌حل مشکلات در مغزتان قرار دارد، غیرممکن است بتوانید روی کار‌های دیگر متمرکز شوید. اگر کمی شانس بیاورید، ممکن است شرکتی را پیدا کنید که سیستم کاری آن متفاوت از آن چیزی باشد که به آن اشاره شد، اما نباید روی این موضوع زیاد حساب کنید. 

6>>> به‌دنبال آن هستید در کوتاه‌مدت ثروتمند شوید

در گذشته‌های دور توسعه نرم‌افزارها شغلی سودآور بود. امروزه برنامه‌نویسانی که در کوتاه‌مدت ثروتمند می‌شوند، جزء استثنا‌های این حوزه به شمار می‌روند. اگر انگیزه اصلی شما برای ورود به این صنعت پول‌دار شدن در کوتاه‌ترین زمان ممکن است متأسفانه باید بگوییم ممکن است در همان اوایل راه ناامید شوید. متأسفانه داستان‌هایی که در ارتباط با موفقیت بزرگان برنامه‌نویسی شنیده‌ایم، باعث پدید آمدن یک احساس کاذب شده و اعتماد به نفسی بدون دلیل در ما به وجود آورده است. برنامه‌نویسان بسیاری بودند که به‌دنبال کسب سود هنگفت در بازه زمانی کوتاه‌مدت تصمیم گرفتند به صنعت ساخت بازی‌های کامپیوتری وارد شوند. این افراد امیدوار بودند در یک چشم برهم زدن در این صنعت موفق شوند، اما متأسفانه شکست خوردند و این صنعت را ترک کردند. اگر به‌دنبال آن هستید تا به‌عنوان یک برنامه‌نویس ثروت عظیمی را کسب کنید، باید بدانید که راه ساده‌ای پیش رو ندارید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟