توسعه ساده‌تر و سریع‌تر برنامه‌های اندرویدی
اندروید استودیو 3 چه ویژگی‌های جدیدی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد؟
اگر گوگل قابلیت‌های نوآورانه‌‌تر و کاربردی‌تری را به
اندروید استودیو 3 اضافه کرده باشد، نباید تعجب کنیم. گوگل اولین بار در جریان برگزاری کنفرانس Google I/O 2017 اعلام داشت که اندروید استودیو 3 از زبان برنامه‌نویسی کاتلین پشتیبانی خواهد کرد. در کنار پشتیبانی از این زبان برنامه‌نویسی ویژگی‌هایی کاربردی نیز به اندروید استودیو 3 اضافه شده است. اما نسخه جدید چه ویژگی‌های قابل توجهی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است؟ ما در این مطلب به ‌طور اجمالی به مهم‌ترین ویژگی‌ها نگاهی خواهیم داشت. لازم به توضیح است در زمان نگارش این مقاله گوگل نگارش Android Studio 3.0 RC 1 را برای دانلود در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است.

1606683296_1_0.gif

پشتیبانی از نسخه 8 اندروید

اندروید استودیو 3 با پشتیبانی از سیستم ‌عامل Android Oreo به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های کاربردی تحت این نسخه از سیستم ‌عامل اندروید را بدون هیچ‌گونه مشکل خاصی ایجاد کنند. توسعه‌دهندگان از طریق این محیط توسعه یکپارچه می‌توانند برای برنامه‌های کاربردی خود آیکن‌های تطبیقی ایجاد یا در برنامه‌های خود از فونت‌های متنوعی استفاده کنند. آیکن‌های تطبیقی شکل‌های گوناگونی را روی دستگاه‌های مختلف و با توجه به تغییرات OEM به کاربر نهایی نشان می‌دهند. توسعه‌دهندگان قادر هستند از طریق Adaptive Icon Wizard که در اندروید استودیو قرار دارد، آیکون تطبیقی خود را ایجاد کنند. برای دسترسی به این ویزارد کافی است روی پوشه /res کلیک راست و گزینه New را انتخاب و در ادامه روی گزینه Image Asset کلیک و درنهایت گزینه Launcher Icons (Adaptive and Legacy) را انتخاب کنید. خبر خوش دیگری که در این ارتباط وجود دارد این است که نسخه جدید اندروید قادر است از فونت‌های قابل دانلود نیز پشتیبانی کند. در نتیجه توسعه‌دهندگان این توانایی را دارند تا این فونت‌ها را به برنامه‌های کاربردی خود اضافه و به این شکل از حجم فایل‌های Apk خود کم کنند. راهکار دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که فونت‌ها را به فایل‌های XML برنامه کاربردی اضافه کنید. درست به همان شکلی که دیگر فایل‌ها را به برنامه کاربردی خود اضافه می‌کردید. 

به‌روزرسانی سکوی پایه

اندروید استودیو 3 همراه با IntelliJ نگارش 2017.1.2 در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. به‌روزرسانی جدید چند ویژگی جدید را به محیط توسعه یکپارچه افزوده و همچنین ویژگی‌های قبلی محیط توسعه یکپارچه را نیز بهینه‌سازی کرده است. بهبود ویژگی‌های جدید به شما کمک می‌کنند تا فرآیند کدنویسی را به ‌شکل سریع‌تر انجام دهید. از جمله ویژگی‌های جدیدی که به نسخه 3 افزوده شده است به مواردی همچون parameter hints, instant search results, new lint checks, semantic highlighting و… می‌توان اشاره کرد. 

پشتیبانی از ویژگی‌های جاوا 8

با توجه به این‌که توسعه‌دهندگان از مدت‌ها پیش تصمیم گرفته‌اند از ویژگی‌های جاوا نگارش 8 استفاده کنند، گوگل نیز تصمیم گرفت پشتیبانی از ویژگی‌های این نگارش را به اندروید استودیو اضافه کند. این حرف به معنای آن است که شما می‌توانید از واسط‌های‌ برنامه‌نویسی OpenJDK همچون jave.time، jave.nio.file و java.lan.invoke و کتابخانه‌های ساخته شده از طریق این واسط‌های برنامه‌نویسی در برنامه‌های کاربردی خود استفاده کنید. 

پشتیبانی از زبان برنامه‌نویسی کاتلین

کاتلین یک زبان کاملاً سازگار با جاوا بوده که قادر است کدهای دائماً تکرارشونده که به‌نام Boilerplate معروف هستند را کاهش دهد. کاتلین این پتانسیل را دارد تا از استثناهای مربوط به اشاره‌گرهای Null دوری کند و در مقایسه با جاوا چند مزیت عمده و بزرگ دارد. کاتلین در مقایسه با زبان جاوا شفاف‌تر و مختصرتر بوده و همراه با اندروید استودیو 3 این توانایی را به توسعه‌دهندگان می‌دهد تا فایل‌های جاوا را به کاتلین تبدیل کنید. اندروید استودیو 3 به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به‌طور مستقیم در کاتلین برنامه‌نویسی کنند.( شکل 1)


شکل 1

پشتیبانی از Instant Apps

Instant Apps همانند برنامه‌های کاربردی تحت وب هستند با این تفاوت که برنامه‌هایی بومی به شمار می‌روند. برنامه‌هایی که از واسط‌های برنامه‌نویسی اندروید استفاده می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند به ‌شکل ساده‌تر از آن‌ها استفاده کنید. این مدل برنامه‌ها به کاربر اجازه می‌دهند به همان سادگی که یک نشانی اینترنتی را باز می‌کنند از این برنامه‌ها نیز استفاده کنند، اما در مقابل توسعه‌دهندگان برای ساخت چنین برنامه‌هایی باید از طریق ماژولار کردن برنامه خود در قالب ماژولی که feature Module نامیده شده و یک feature APK ایجاد می‌کند استفاده کنند. Instant Apps همانند برنامه‌های تحت وب قادر هستند بدون آنکه به هیچ‌گونه فرآیند نصبی نیاز داشته باشند اجرا ‌شوند. رویکردی که در نقطه مقابل برنامه‌های عادی قرار دارد. برای دسترسی به چنین ویژگی ارزشمندی باید برنامه خود را از طریق اندروید استودیو 3.0 به‌روزرسانی کرده تا بتوانید یک برنامهInstant Apps ایجاد کنید. ( شکل 2)


شکل 1

پروفایلر جدید اندروید

پروفایلر اندروید یک ابزار نظارتی جدید ویژه اندروید است که جایگزین ابزار نظارت قدیمی اندروید Android Monitor شده است. این ابزار جدید در مقایسه با نمونه قدیمی کارآمدتر بوده و ویژگی نظارت لحظه‌ای و یکپارچه روی برنامه کاربردی را امکان‌پذیر می‌سازد. برای آن‌که بتوانید از این ابزار جدید استفاده کنید، باید منوی View را باز کنید، در ادامه به Tool Windows بروید و در انتها گزینه Android Profiler را انتخاب کنید. ( شکل 3)


شکل 3

مطلب پیشنهادی

کاتلین موفق شد در برنامه‌نویسی اندروید جاوا را پشت بگذارد
آینده‌ای خوش در انتظار برنامه‌نویسان کاتلین

APK Debugger جدید

APK Debugger جدیدی که در اندروید استودیو 3 به کار گرفته شده برای خطایابی برنامه‌ها یکسری قابلیت‌های موجود را بهبود داده است. گوگل گفته است که ابزار فوق به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد فرآیند خطایابی فایل‌های APK را انجام دهند. البته به شرطی که فایل‌ها قابل خطایابی باشند. ابزار فوق قادر است پروژه‌های مختلف حتی آن‌ها که از طریق اندروید استودیو ساخته نشده‌اند را نیز اشکال‌زدایی کند. برای دسترسی به این ابزار ارزشمند باید به منوی file بروید و گزینه Profile or Debug APK را انتخاب کنید. (شکل 4)


شکل 4

جست‌وجوگر جدید فایل دستگاه‌ها (New Device File Explorer)

File Explorer جدید ویژه دستگاه‌ها، ابزاری است که به‌منظور دسترسی یکپارچه به فایل‌های سیستمی دستگاه‌های متصل به کار گرفته می‌شود. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا فرآیند مشاهده، کپی یا حذف فایل‌ها روی دستگاه مورد نظر را ببینید و در ادامه به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌ها را روی این محیط توسعه یکپارچه مشاهده کنید. برای دسترسی به این ویژگی در منوی View روی گزینه Tool Windows کلیک و در ادامه روی گزینه Device File Explorer کلیک کنید. (شکل 5)


شکل 5

افزونه جدید اندروید برای گرادل

Android Plugin for Gradle 3.0.0 افزونه بهبود یافته‌ Gradle است که به شما در شناسایی دقیق‌تر مشکلات مربوط به عملکرد کمک می‌کند. از جمله ویژگی‌های بهبود یافته این افزونه به پیکربندی سریع‌تر، اراده کردن بهتر dependency و همچنین ساخت بیلدهای سریع‌تری از برنامه‌های کاربردی اشاره کرد.

بهبود ابزار قدیمی

Emulator یا همان شبیه‌ساز اندروید که همراه با اندروید 3 در اختیار کاربران قرار گرفته به‌لحاظ سرعت و عملکرد پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. شبیه‌ساز جدید اکنون به‌شکل دقیق‌تر و بهتری از OpenGL ES 3.0 در ارتباط با واسط‌های برنامه‌نویسی
level 24 پشتیبانی می‌کند. همچنین، به‌شکل ساده‌تری گزارش‌های مربوط به اشکال‌زدایی برنامه‌هایی که در حال اجرا هستند را آماده کرده و از راهکار سریع‌تری برای ثبت و ارسال گزارش باگ‌ها برای امولاتور استفاده می‌کند. (شکل 6)


شکل 6

مطلب پیشنهادی

چگونه برنامه‌‌های اندرویدی را بدون کدنویسی ایجاد کنیم؟
آشنایی با سرویس‌های ساخت برنامه‌ها بدون دانش کدنویسی

ویژگی‌های ویرایشگر لایه‌بندی

ویرایشگر Layout برای طراحی لایه‌های برنامه‌ کاربردی در یک ویرایشگری که بر پایه تکنیک کشیدن و رها کردن کار می‌کند آماده شده است. در اندروید استودیو 3 ویژگی‌های قدرتمند این ویرایشگر در ارتباط با رابط کاربری بهبود پیدا کرده‌اند. از جمله ویژگی‌‌های جدید اضافه شده به این ویرایشگر به پنل جدیدی برای نمایش خطاها، افزایش فضای جایگذاری برای کشیدن و رها کردن، پشتیبانی ازBarriers Groups و همچنین بهبود ساخت Chains می‌توان اشاره کرد. (شکل 7)

شکل 7

ویژگی‌های تحلیلگر APK

تحلیلگر APK ابزاری است که برای تحلیل فایل‌ها APK و آگاهی از ترکیب‌بندی فایل‌ها پس از آن‌که پروسه ساخت کامل شد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار ضمن آن‌که به کم شدن حجم فایل‌هایDEX  کمک می‌کند، در ارتباط با اشکال‌زدایی نیز به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند. اما با اندروید استودیو 3 گزینه‌های فیلترینگ جدید همچون Tree View بهبود پیدا کرده و قابلیت آزمایش فایل‌های APK که به‌نام
Proguard-enbaled معروف هستند را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است. برای آنکه بتوانید از تحلیلگر فایل‌های APK در اندروید استودیو استفاده کنید، ابتدا باید فایل APK را داخل ویرایشگر استودیو بکشید و رها کنید و در ادامه به منوی Build بروید و گزینه Analyze APK را از میان گزینه‌های موجود انتخاب و درنهایت روی فایل APK کلیک کنید. (شکل 8)

شکل 8

ویژگی Layout Inspector

یکی دیگر از ویژگی‌های بهبود یافته در اندروید استودیو 3 ویژگی Layout Inspector موجود در این محیط توسعه یکپارچه است. این ویژگی ساده‌تر از قبل به شما اجازه می‌دهد فرآیند اشکال‌زدایی لایه‌های ایجاد شده را انجام دهید. ابزار جدید همچنین به ویژگی‌ جست‌وجوی جدید، خاصیت‌های طبقه‌بندی شده و... تجهیز شده است. برای آنکه بتوانید از این ابزار استفاده کنید، ابتدا به منوی Tools بروید، در ادامه گزینه android را انتخاب و درنهایت روی گزینه Layout Inspector کلیک کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟