جایگزین‌های احتمالی رابی
آیا زبان Ruby به انتهای مسیر خود رسیده است؟
به نظر می‌رسد در چند وقت اخیر از محبوبیت زبان رابی کاسته شده است، به‌ویژه آنکه در آگهی‌های مرتبط با موقعیت‌های شغلی و بوت‌کمپ‌ها کمتر شاهد این موضوع هستیم که به آموزش زبان رابی یا متخصصان رابی اشاره خاصی شده باشد.

1606683296_1_0.gif

در عین حال، پیشگامان صنعت نیز به‌دنبال زبان‌های برنامه‌نویسی متن باز جایگزینی هستند که از پایداری بالایی برخوردار باشند. زبان رابی روزگاری به گل سرسبد جامعه توسعه‌دهندگان تبدیل شده بود، اما امروزه آن محبوبیت گذشته را ندارد و زیاد مورد توجه توسعه‌دهندگان نیست. این عدم محبوبیت به‌اندازه‌ای جدی شده است که حتی پیشگامان عرصه فناوری این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا این احتمال وجود دارد که زبان رابی برای همیشه از میدان خارج و به‌کلی محو شود؟ آیا نیاز است که تغییرات زیربنایی را در ساختارهای خود به وجود آورند؟ در پاسخ این دو پرسش باید بگوییم گزارش‌های چند وقت اخیر نشان از افول زبان رابی دارند.

برای اثبات این قضیه نیازی به داستان‌سرایی نیست. کافی است به فرصت‌های شغلی که در سال گذشته میلادی در زمینه کدنویسی منتشر شده است نگاهی داشته باشید. با یک جست‌وجوی ساده متوجه می‌شوید که شرکت‌ها به‌شدت به‌دنبال توسعه‌دهندگانی هستند که با زبان‌های جاوا، جاوا اسکریپت، دات‌نت، اچ‌تی‌ام‌ال و پایتون آشنایی داشته باشند. این در حالی است که زبان رابی در رتبه 9 این فهرست قرار دارد. اگر به سایت Indeed که در زمینه انتشار موقعیت‌های شغلی در کشورهای مختلف به فعالیت اشتغال دارد مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید که رابی وضعیت چندان خوبی ندارد. گزارشی که به‌تازگی از سوی انجمن آی‌تری‌پل‌ای در ارتباط با محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی سال 2017 منتشر شده نشان می‌دهد که زبان رابی به جایگاه 12 این فهرست سقوط کرده است. (شکل 1) این در حالی است که زبان رابی در سال 2014 موفق شده بود رتبه 8 این فهرست را از آن خود کند. 


شکل 1 - زبان روبی در ربته‌بندی امسال IEEE موفق نشد جایگاه بهتر از 12 را از آن خود کند. حتی زبان گو موقعیت بهتری نسبت به زبان روبی دارد.

 

مطلب پیشنهادی

برای یادگیری برنامه‌نویسی به این 13 نکته دقت کنید
یادگیری قدرتمند با اتکا بر رفتار هوشمندانه

وضعیت رابی نه‌تنها در مقیاس جهانی بلکه در کشور ایالات متحده نیز تعریف چندانی ندارد. کمبود فرصت‌های شغلی مرتبط با این زبان باعث شده است تا بوت‌کمپ کدنویسی Coding Dojo از سال گذشته میلادی آموزش رابی را از هر 6 کمپ خود در سراسر ایالات متحده خارج و در مقابل دوره‌های مربوط به کلاس‌های فول‌استک زبان جاوا را جایگزین آن کند. اسپروس میسیرلاکیس مدیر برنامه‌های آموزشی Coding Dojo در این ارتباط گفته است: «ما بازارهای محلی را به‌دقت تحت نظر گرفتیم تا بهترین فناوری‌های مرتبط با این بازارها را پیدا کنیم. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که درنهایت زبان جاوا جایگاه بهتری دارد و در صدر نمودار ما قرار می‌گیرد. در مقابل، Ruby On Rails در ارتباط با فرصت‌های شغلی مرتبط با استارت‌آپ‌ها و همچنین بازارهای عمومی جایگاه پایین‌تری دارد. واقعیت این است که چهارچوب Ruby On Rails در اوایل قرن 21 با استقبال چشم‌گیری روبه‌رو شد. به‌واسطه آنکه این چهارچوب به طراحان و توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد با سهولت و سرعت بالایی برنامه‌های کاربردی مختلف را ایجاد کنند. ترکیب نحوی و خود زبان رابی شامل لغات انگلیسی بسیاری است. این تکنیک به زبان رابی کمک کرد تا به‌راحتی بتواند رقبای خود را پشت سر بگذارد، به‌دلیل اینکه یادگیری آن بیش از پیش ساده شده بود. در حالی که این تکنیک تا حدود زیادی به فراگیر شدن این زبان کمک کرد، اما واقعیت این است که زبان رابی از مشکل گسترش‌پذیری و توسعه رنج‌ می‌برد. همچنین، برنامه‌های کاربردی که با استفاده از این زبان ساخته می‌شوند، در زمان اجرا سرعت کمی دارند.» 

مطلب پیشنهادی

چه آینده‌ای پیش روی زبان محبوب پی‌اچ‌پی است؟
پی‌اچ‌پی زبان محبوب توسعه‌دهندگان و سازمان‌‌ها

کرین پانتا معاون بخش آموزش عالی دانشگاه توفوس و از کارکنان انجمن آی‌تری‌پل‌ای در این ارتباط گفته است: «واقعیت این است که زبان رابی موفق نشد به دانشمندان علوم کامپیوتری کمک کند تا همانند سایر زبان‌ها در مواجهه با داده‌ها از این زبان به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. شاید زبان رابی برای افرادی که به‌دنبال کمی کدنویسی هستند مناسب باشد، اما برای دانشمندان واقعی علوم کامپیوتر که به‌دنبال کدنویسی سطحی نیستند و در پی درک پارادیوم‌های واقعی برنامه‌نویسی هستند مناسب نیست. اگر به‌دنبال آن هستید تنها یک پروژه را به سرانجام برسانید، رابی گزینه خوبی است.» میسیرلاکیس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره می‌کند که: «بیشتر شرکت‌ها همچون توییتر رابی را کنار گذاشته و به ‌سراغ زبان‌های دیگری رفته‌اند که توسعه ساده‌تری دارد و هزینه پشتیبانی بلندمدت در آن‌ها کمتر از رابی  است. از جمله این زبان‌ها به  MEAN Stack، جاوا یا پایتون می‌توان اشاره کرد.» (شکل 2) 

شکل 2 - همان‌ گونه که مشاهده می‌کنید، به‌ترتیب زبان‌های پایتون، جاوا، سی، پی‌اچ‌پی، سی پلاس ‌پلاس و جاوا اسکریپت بهترین زبان‌هایی هستند که برای یادگیری پیشنهاد شده‌اند. جاوا و پایتون این روزها در بهترین موقعیت ممکن قرار دارند.

دیوید رابینسون دانشمند علم داده‌ها در سایت Stack Overflow در این ارتباط تحقیقی انجام داده و گفته است: «در سایت Stack Overflow میزان مشارکت در زمینه مطرح کردن پرسش‌های جدید در ارتباط با رابی کاهش پیدا کرده و ترافیک پاسخ‌های مرتبط با رابی نیز به‌میزان قابل توجهی کم شده است. در حالی که در سال 2012 میزان پرسش‌های مطرح شده در ارتباط با رابی به رقم 2 درصد رسیده بود، این رقم در سال 2017 به 1 درصد کاهش پیدا کرده است. در حالت کلی، هم زبان رابی و هم چهارچوب Ruby On Rails در پنج سال گذشته افت چشم‌گیری را به‌لحاظ جذب مخاطبان یا حفظ مخاطبان فعلی تجربه کرده‌اند. به ‌طوری که رابی با ریزش مخاطبان شدیدی روبه‌رو شده است. البته چنین اتفاقی در چرخه حیات بسیاری از فناوری‌ها به چشم می‌خورد. در حالی که در ابتدا انرژی و شور و اشتیاق شدیدی پیرامون بعضی از سامانه‌ها به وجود می‌آید، اما به‌مرور زمان این هیجان به‌سمت محصولات دیگر متمایل می‌شود.»
در مقطع فعلی، زبان جاوا اسکریپت و پایتون دو زبان قابل اطمینان و مطمئن برای یادگیری هستند. به‌ طوری که فرصت‌های شغلی قابل توجهی پیرامون این دو زبان قرار دارد. آمارها نشان می‌دهند زبان برنامه‌نویسی پایتون در پنج سال گذشته در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی برتر سریع‌ترین رشد را داشته است. زبان پایتون در طول این سال‌ها موفق شده است دامنه عملکرد خود را به توسعه وب، علم داده‌ها، برنامه‌نویسی در حوزه‌های تحقیقاتی و علمی و شاخه‌های دیگر فناوری بسط دهد. پایتون در زمینه ترکیب نحوی شباهت‌هایی به زبان رابی دارد. در نتیجه جای تعجب نیست که مشاهده می‌کنیم تعدادی از طراحان و توسعه‌دهندگان به سراغ زبان پایتون رفته‌اند. 
بنابر گزارشی که از سوی سایت Stack Overflow منتشر شده است، جاوا اسکرپیت پرکاربردترین زبان برنامه‌نویسی حال حاضر جهان به شمار می‌رود و درست از همان زمانی که از محبوبیت رابی کاسته شد، در نقطه مقابل Node.JS به میدان وارد و موفق شد نظر مساعد توسعه‌دهندگان را به‌سمت خود جلب کند. واقعیت این است که نوآوری‌های بسیاری در Node.JS وجود دارد. گزارشی که چند وقت پیش از سوی انجمن آی‌تری‌پل‌ای منتشر شد نشان داد که در سال جاری میلادی زبان‌های پایتون، سی، جاوا، سی پلاس پلاس و سی شارپ جزء 5 زبان برتر جهان بوده‌اند. شو وو مدیر Indeed Prime در این ارتباط گفته است: «میزان تقاضا برای زبان‌های برنامه‌نویسی به ‌اندازه شرکت‌ها و استراتژی‌های آن‌ها بستگی دارد.»

رابینسون در این ارتباط گفته است: «حداقل ده‌ها سال زمان خواهد گذشت تا به‌کارگیری رابی به ‌طور کامل متوقف شود. در دنیای برنامه‌نویسی زبان‌ها هیچ‌گاه از میان نخواهند رفت. افراد و شرکت‌های مختلف زیرساخت‌های کاربردی متنوع و گسترده‌ای را بر مبنای زبان‌ها پیاده‌سازی می‌کنند. به همین دلیل، زبان‌هایی که به یکی از ارکان اصلی زیرساخت‌های یک شرکت تبدیل شده‌اند تا دهه‌ها بعد باز هم به حیات خود ادامه خواهند داد. زمانی که درباره حیات یک زبان صحبت می‌کنیم، به‌دنبال پاسخ‌گویی به این پرسش نیستیم که آیا یک زبان از میان خواهد رفت یا به حیات خود ادامه خواهد داد، بلکه موضوع بر سر این است که آیا یک زبان به مسیر پیشرفت خود ادامه خواهد داد یا پسرفت را تجربه خواهد کرد. به‌ طور مثال، زبان پرل در سال 2008 میلادی در زمینه فرصت‌های شغلی یک روند نزولی را تجربه کرد، اما هنوز هم هستند کاربرانی که به این زبان وفادار باقی مانده‌اند.» 
میسیرلاکیس می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم زبان روبی برای همیشه ناپدید شود. یکسری ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد وجود دارد که تنها مختص چهارچوب RubyOnRails است. شاید میزان تقاضا در ارتباط با رابی کاهش پیدا کرده باشد، اما این به‌معنای آن نخواهد بود که در کوتاه‌مدت شاهد ظهور پدیده جدیدی باشیم. حال آنکه ممکن است در چند سال آینده تحولات جدیدی به وجود آیند و رابی دومرتبه محبوب شود. موضوع مهمی که وجود دارد این است که هر برنامه‌نویس و طراحی باید چالاکی زیادی داشته باشد و همواره به‌دنبال یادگیری زبان‌های مختلف باشد. 
هر طراح حرفه‌ای به‌خوبی از این موضوع اطلاع دارد که نباید انتظار داشته باشد در یک زبان متخصص باشد و در 20 یا 30 سال آینده باز هم بتواند از همان زبان برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی خوب و جدید استفاده کند. مردم باید با ذهنی باز به سراغ یادگیری فناوری‌ها، زبان‌ها و چهارچوب‌های مختلف بروند.»  

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟