با هدف ساده‌تر کردن حرکت افراد نابینا در مکان‌های عمومی
تماشا کنید: تبلتی که عصای دست نابینایان می‌شود
به‌زودی شاهد ورود تبلت‌های مخصصوص افراد نابینا به بازار خواهیم بود که به آن‌ها کمک می‌کند اطلاعات بسیار دقیقی از محیط پیرامون خود داشته باشند، به راحتی قدم بزنند و نیاز به کمک دیگران نداشته باشند.

1606683296_1_0.gif

این تبلت تاچ‌اسکرین نسبت به تبلت‌هایی که تا پیش از این دیده‌اید، خیلی فرق می‌کند. اندازه این تبلت خاص 12x15 سانتی‌متر است و روی آن 192 دکمه مغناطیسی طراحی شده است. داخل این دستگاه  دو صفحه از جنس استیل قرار داده شده و کلیدهای روی تبلت به کمک این دو صفحه قادر هستند بلافاصله و در کمترن زمان ممکن به بالا و پایین حرکت کنند تا با ساخت یک‌سری الگو، طرح یک اتاق یا هر دیتای بصری دیگری را به کاربر ارائه دهند.

مهم‌ترین ویژگی این دو صفحه استیل در کنار 192 کلید روی تبلت، حفظ وضعیتی است که برای ساخت الگوها به خود می‌گیرند. این امر به افرادی که از نظر بینایی دچار مشکل هستند کمک می‌کند تا با استفاده از انگشتان خود طرح‌های ساخته شده را بخوانند. این تبلت توسط مؤسسه تحقیقاتی EPFL طراحی و ساخته شده و به گفته آن‌ها هدف اصلی ساخت یک دستگاه مکمل برای نمایشگر بریل یا عصای سفید در کنار GPS صوتی برای ناوبری ساده‌تر است.

تبلت EPFL قادر است خیلی سریع اطلاعات گرافیکی را در اختیار نابینایان قرار دهد. این دستگاه جدید می‌تواند برای گیمینگ، آموزش و ناوبری مورد استفاده قرار گیرد. به‌عنوان مثال، در حالت ناوبری برخی از کلیدهای روی صفحه به سمت پایین می‌روند و کاربر با لمس کردن کلیدها نقشه اطراف را به‌طور کامل حس می‌کند. با این دستگاه می‌توان درهای ورود و خروج، صندلی خالی دور میز و فضاهای قابل حرکت در خیابان‌ها را به‌خوبی درک کرد.

مطلب پیشنهادی

از این پس نابیناها به طور کامل درمان می‌شوند!
خبر خوشحال‌کننده برای نابینایان

یکی از کاربران نابینا که این تبلت را به‌صورت آزمایشی تست کرده می‌گوید: "در حال حاضر، نابینایان از جی‌پی‌اس صوتی برای حرکت در مکان‌های عمومی استفاده می‌کنند. مثلا جی‌پی‌اس به شما می‌گوید بعد از 300 متر به سمت راست بروید درست مثل حالتی که یک خودرو دارد. ولی افراد نابینا هیچ اطلاع درست و دقیقی از پیرامون خود ندارند و فقط می‌توانند نشانه‌ها را دنبال کنند. ولی با داشتن این تبلت، اطلاعات بیشتری در اختیارشان قرار می‌گیرد. مثلا اگر یک میدان در نزدیکی آن‌ها باشد می‌توانند این اطلاعات را روی تبلت چک کنند تا مطمئن شوند همان‌جایی که باید، هستند. فکر می‌کنم این تبلت کمک خیلی خوبی باشد."

هر دکمه یا پین به یک آهن‌ربای خیلی کوچک متصل است و آهن‌ربا توسط پالس‌هایی که دریافت می‌کند به سمت بالا و پایین می‌رود. هدف بعدی EPFL در آینده ارائه این تبلت برای افراد بینا است تا بتوان از آن برای کاربردهای واقعیت افزوده و مجازی استفاده کرد.

برای این‌که بیشتر و دقیق‌تر با این گجت آشنا شوید، ویدیوی زیر را مشاهده کنید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟