سرمایه‌گذاری از نوع تاثیرگذار!
سرمایه‌گذاری تاثیرگذار و بازیگران مهم آن
در گذشته به نظر می‌رسید مفاهیمی چون " منعفت مالی" و " سود اجتماعی" منحصر به فرد باشند. اما به دلیل تاثیر فزاینده سرمایه‌گذاری، دیگر امروزه این بحث مطرح نیست. با این حال مفهوم لجستیک یا آمادگاری کمی پیچیده است. برای مثال، چگونه کسی می‌تواند یک سرمایه‌‌گذاری تاثیرگذار را تشخیص دهد، یعنی چیزی که علاوه بر بازدهی تاثیر واقعی داشته باشد؟

1606683296_1_0.gif

درک چنین مفهومی و تشخیص این که از کجا باید شروع کرد، بخصوص برای سازمان‌های بخش خصوصی و اشخاص می‌تواند دشوار باشد.

 در اینجا قصد داریم از زیر و بم سرمایه‌گذاری تاثیرگذار (impact investing) برای شما بگوییم و همچنین چند نکته در این مورد که چگونه می‌توانید قدم در این راه‌ بگذارید.

سرمایه‌گذاری تاثیرگذار چیست

به عبارت ساده، سرمایه‌گذاری تاثیرگذار به هرگونه سرمایه‌‌گذاری در یک شرکت یا سازمان اشاره دارد که علاوه بر بازده مالی، منفعت‌ اجتماعی و زیست محیطی هم به همراه داشته باشد. ممکن است هر چیزی را شامل شود، از کارآفرینی اجتماعی گرفته تا یک شرکت انتفاعی که به پروژه‌های کشاورزی پایدار وام‌های کوچکی ارائه می‌دهد. سرمایه‌گذاری تاثیرگذار در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. گزارش اخیر گوگل نشان می‌دهد میزان جستجو برای سرمایه گذاری تاثیرگذار از میزان جستجوهای سرمایه‌گذاری در دهه گذشته فراتر رفته است. استارتاپ‌های دره سیلیکون و شرکت‌های تاسیس شده، شاهد افزایش ابتکارات تاثیرگذار هستند و از این پروژه‌ها حمایت می‌کنند. شواهدی هم وجود دارند که نشان می‌دهند سرمایه‌گذاری‌های تاثیرگذار اغلب بهتر از سرمایه‌گذاری‌هایی عمل می‌کنند که به شدت انگیزه‌های مالی دارند.

بازیگران اصلی چه کسانی هستند

هم سرمایه‌گذاران نهادی و هم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قطعات مهم این پازل هستند. اهداف توسعه پایدار یعنی هر چیزی که این کره خاکی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از روش‌های توسعه انرژی پاک گرفته تا دستیابی به برابری جنسیتی برای حذف گرسنگی جهانی  مخاطب این نوع سرمایه‌گذاری هستند. این‌ها اهداف مهم و جدی هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدی برای تبدیل شدن به واقعیت دارند؛ این کار قدرت مالی کل کشور ژاپن را می‌طلبد تا به طور کامل محقق شوند. و متاسفانه، قدرت مالی به اندازه‌ای است که فقط دولت‌ها و سرمایه‌گذاران نهادی می‌توانند کمک کنند. به همین دلیل است که سرمایه‌های خصوصی نقش مهمی را در سرمایه‌گذاری تاثیرگذار ایفا می‌کنند. در گذشته، فقدان شفافیت، داده‌های عملی و انگیزه  سد راه ورود  سرمایه‌گذاران خصوصی می‌شد. بهرحال در سال‌های اخیر، شاهد افزایش میزان تلاش‌ها در همکاری و سرمایه‌گذاری تاثیرپذیر بین‌المللی – هم از سوی افراد و هم سازمان‌ها- هستیم. این یک شاخص عالی برای قدرت گرفتن این جنبش است. هرچه منابع آموزشی و داده‌‌ها بیشتر در اختیار نهادهای بخش خصوصی قرار بگیرند، روند کلی مشهودتر خواهد شد.

چگونه قدم در اين راه بگذاريم

در واقعیت، سرمایه‌گذاری تاثیرگذار یک سرمایه‌گذاری برد- برد است با نرخ بازگشت سرمایه بیشتر از پولی که خودتان دارید: یعنی سرمایه‌گذاری برای آینده و حمایت از دلایل ارزشمندی که منافع بزرگتر را به همراه دارند. برای کسانی که می‌خواهند وارد این کار شوند اما از آن سر در نمی‌آورند، باید گفت که سرمایه‌گذاری تاثیرگذار یک راه آسان و همزمان متفاوت برای پول سازی است.

در حوزه سلامت، سرمایه‌گذاران می‌توانند به سراغ حمایت از درمانگاه‌های خصوصی، خدمات آمبولانس یا راهکارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای ارتقاء سلامت بروند. برای پشتیبانی از آموزش، سرمایه‌گذاری در راهکارهای پیشرفته فناوری، به ویژه فناوری‌هایی که به سمت توسعه بخش‌هایی از جهان پیش می‌روند، یک راه مفید و موثر برای ایجاد تفاوت است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟