نقش پویایی گروهی تیم‌ها در انجام کارهای بزرگ
۳ عامل مهم برای ساختن یک تیم کاری فوق‌العاده
برای ساختن یک تیم قوی و فوق‌العاده باید قبل از هر چیزی استانداردها و ایده‌آل‌های خود را برای بهترین بودن تعریف کنید. سپس، اعضای تیم‌تان را به‌گونه‌ای مجهز کنید که آماده رسیدن به آن اهداف باشند.

1606683296_1_0.gif

بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها بیشتر وقت خود را صرف جذب بهترین استعدادها می‌کنند ولی هیچ توجهی به مدیریت نیرو و کارایی آن‌ها برای رسیدن به یک حد استاندارد ندارند. اما گردهم آوردن بهترین‌ها در کنار یکدیگر برای ساختن یک تیم در حد و اندازه معیارهای جهانی کافی نیست. نکته مهم داشتن طرح و ایده مشخصی است که بتواند منجر به بالارفتن سطح عملکرد اعضای تیم شود.

پس اگر به‌دنبال تشکیل تیمی هستید که همواره لبریز از بهترین بازی‌گران و اجرا کننده‌ها باشد سعی کنید فلسفه و فرهنگی را گسترش دهید که به شکوفا شدن همه اعضای تیم‌تان کمک کند.

«دان چامبلیس»، یکی از جامعه‌شناسان به‌نام، سال‌ها روی این موضوع تحقیق کرد که چه چیزی باعث متمایز شدن شناگران شرکت‌کننده در مسابقات المپیک از شناگرانی می‌شود که در سایر مسابقات شرکت می‌کنند. یکی از یافته‌های او این بود: برای این‌که خیلی سریع به شناگر بزرگی تبدیل شوید باید به یک تیم بزرگ بپیوندید.

مطلب پیشنهادی

چرا خوشحالی مانع خلاقیت می‌شود؟
براساس اعتقاد دانشمندان

چرا تیم‌های بزرگ باعث بهبود و پیشرفت توانایی‌ها و عملکردهای فردی می‌شوند

چامبلیس به این مسئله اشاره می‌کند که چگونه پویایی یک تیم باعث ایجاد تفاوتی عظیم در دست‌آوردهای شناگران بزرگ می‌شود: "وقتی شروع به تحقیق بر روی ورزش‌کاران المپیک کردم با خودم گفتم: 'چه‌جور آدمی می‌تواند هر روز ساعت چهار صبح از خواب بلند شود و به تمرین شنا برود؟'، بعد به خودم گفتم 'حتما کسانی که این کار را می‌کنند افراد خارق‌العاده و بی‌نظیری هستند.'، اما مسئله این است، وقتی شما جایی می‌روید که همه حاضران در آن‌جا ساعت 4 برای تمرین شنا حاضر می‌شوند پس حتما کار ساده و معمولی است. آن‌چنان هم اهمیت ندارد بلکه بعد از مدتی تبدیل به عادت می‌شود."

برای این‌که یک تیم قوی بسازید از قبل باید استاندارد‌ها و ایده‌ال‌های خود برای بهترین بودن را تعریف کنید. بعد باید شروع به‌کار کنید تا مطمئن شوید همه اعضای تیم به‌اندازه کافی برای رسیدن به آن اهداف آماده هستند. چامبلیس بعد از سال‌ها تحقیق به این نتیجه رسید که برای ایجاد تفاوتی بزرگ و اساسی باید روی سه ناحیه مهم کار کنید. برای ساختن تیم‌تان روی این سه ویژگی تمرکز کنید و مطمئن باشید خیلی سریع متوجه بهبود و پیشرفت عملکرد همه اعضا می‌شوید.

1 - تکنیک مناسب

انجام وظیفه به بهترین شکل به‌ندرت به یک کار خاص خلاصه می‌شود. در واقع، اگر بتوانید یک‌سری از کارهای کوچک و ناچیز را به‌خوبی و در بهترین حالت انجام دهید آن‌وقت است که تفاوت قابل توجهی در خروجی کارتان مشاهده می‌شود.

به‌طور مثال، فرض کنید کار شما در حوزه بازاریابی محتواست. برای این‌که، همواره و به‌طور پیوسته عملکرد خوبی داشته باشید باید مناسب‌ترین موضوع را انتخاب کنید، یک تیتر جذاب برای آن درست کنید، محتوایی جذاب بسازید و جذابیت‌های بصری چشم‌نواز انتخاب کنید که کاملا مناسب مدیوم شما باشد.

به‌جای این‌که همه چیز را به‌عهده اعضای تیم بگذارید تا خودشان تصمیم بگیرند هر بخش را چگونه انجام دهند، یک استاندارد مشخص برای‌شان تعریف کنید. توجه به ساختن مهارت و توانایی در هر قسمت در کنار فیدبک‌هایی که می‌دهید می‌تواند به اعضای تیم کمک کند تا برای بهتر شدن عمکرد روزانه خود به استانداردهای بالاتری دست پیدا کنند.

2 - داشتن نظم و انضباط در بخش‌های پشتیبانی

وقتی متعهد می‌شوید تا در حوزه‌های مشخصی فوق‌العاده باشید باید دارای نظم و انضباط مشخصی در کار گروهی باشید تا به‌این ترتیب از رشد و پیشرفت تیم پشتیبانی کنید.

مثلا نظم و انضباط برای شناگران به‌معنی آن است که هر روز به‌موقع سر تمرینات حضور پیدا کنند، آن‌هم در اولین ساعات صبح. بعد از آن، باید از رژیمی پیروی کنند که به آن‌ها کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند یا این‌که تمرینات قدرتی انجام دهند تا در برخی زمینه‌ها توان بیشتری کسب کنند.

محدود کردن تعاد جلسات و ملاقات‌های روزانه در حین کار کمک می‌کند تا اعضای تیم زمان کافی برای تمرکز روی کارها و وظایف‌شان داشته باشند.

3 - چشم‌انداز صحیح و مناسب

یکی از مهم‌ترین فاکتورها که عمدتا نادیده گرفته می‌شود رفتار و روش‌های شما در برخورد با مسائل است. نوع احساس شما به کارهایی که انجام می‌دهید روی نحوه اجرای شما اثر می‌گذارد.

تحقیقات چامبلیس روی شناگران نشان می‌دهد که تفاوت رفتار افراد در نوع احساس آن‌ها در عملکردهای کسل‌کننده روزانه نمایان بود. مثلا فرض کنید هر روز باید دو ساعت طول استخر را شنا می‌کردند. افرادی که رفتار بهتری داشتند اغلب اوقات از این کار لذت می‌بردند. اما افرادی که به آن به چشم کار عادی و روزمره نگاه می‌کردند خیلی خوب آن را انجام نمی‌دادند.

همان‌طور که سعی می‌کنید روش‌های مختلف کاری را به تیم‌تان معرفی کنید بخشی از زمان را نیز صرف نشان دادن ارزش‌های کاری که از آن‌ها می‌خواهید، بکنید. هر چه تیم شما قادر به گسترش و توسعه چشم‌انداز روش‌های کاری باشند و بهتر متوجه فایده این روش‌ها برای خودشان بشوند خیلی ساده‌تر می‌تواند رفتار و نگرش پیروزمندانه را توسعه دهند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟