یورش بزرگ‌ترین کسب‌وکار اینترنتی جهان به بازار آمریکا
علی‌بابا = گوگل+ فیسبوک + آمازون
علی‌بابا، بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیک دنیا وارد خاک آمریکا می‌شود. هدف از حضور در این کشور کمک به کسب‌وکارهای کوچک برای دسترسی به مشتریان بالقوه در اقصی‌نقاط دنیا به‌ویژه چین است. اما یکی از مدیران این شرکت می‌گوید اصلا علی‌بابا را با آمازون مقایسه نکنید، علی‌بابا خیلی بزرگ‌تر است.

1606683296_1_0.gif

«جک ما»، رییس و مالک شرکت بسیار موفق علی‌بابا این هفته به شهر دیترویت در آمریکا سفر کرد تا در رویداد Gateway 17 شرکت کند. این مراسم بزرگ‌ترین رویداد علی‌بابا در خاک آمریکاست. هدف از برگزاری چنین رویدادی بحث و بررسی فرصت‌های موجود برای کسب‌وکارهای کوچک آمریکا جهت ورود به بازار بزرگ چین از طریق عظیم‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیک دنیاست. از طرف دیگر، «کریس تونگ»، معاون ارشد این شرکت در بخش خلاقیت به جنوب فرانسه سفر کرده تا در "جشنواره خلاقیت شیرهای کن" ابزارهای جدید داده‌های مارکتینگ را برای استفاده همه برندها و شرکت‌های حاضر در آن معرفی و رونمایی کند.

مطلب پیشنهادی

۱۲ ابزاری که هر کارآفرین برای مدیریت کسب‌وکارش نیاز دارد
با گسترش دورکاری شکل مدیریت و نظارت تغییر می‌کند

طی 12 ماه گذشته، علی‌بابا با بازاریابان بزرگ دنیا مانند P&G، یونیلیور و L'Oreal همکاری نزدیکی داشته تا بتواند سیستمی به‌نام "یونی مارکتینگ" (Uni Marketing) را توسعه دهد. در واقع، این سیستم موتور مارکتینگی است که محرک آن دیتاست. «تونگ» می‌گوید: "امروزه، علی‌بابا تبدیل به یک اکوسیستم شده است و فقط به مکانی برای خرید محدود نمی‌شود. در این اکوسیستم سایت‌های ویدیویی و رسانه‌های اجتماعی مانند نسخه چینی توییتر به‌نام Weibo وجود دارد. از طرفی، یک سرویس مکان-محور مشابه گوگل مپس در دل این سیستم گنجانده شده، در واقع، ما همه چیز داریم. بنابراین از نقطه‌نظر دیتا و اطلاعات، اکوسیستم فوق‌العاده جالبی است."

رسانه‌های مختلف به‌خصوص رسانه‌های غربی از علی‌بابا به‌عنوان "آمازون چینی" یاد می‌کنند. اما باید گفت علی‌بابا از خیلی جهات فراتر از آمازون است. علی‌بابا پلتفرم‌های مختلفی را در خود جا داده است: بازار خرید مشتری تا مشتری به‌نام Taobao، کسب‌وکار تا مشتری به‌نام T-Mall، کسب‌وکار تا کسب‌وکار به‌نام علی‌بابا، به‌اضافه شبکه اجتماعی، مپس، اپ پیام‌رسان Laiwang و سرویس محاسبات ابری.

سونگ می‌افزاید: "مدل ما با مدل آمازون خیلی فرق می‌کند. ما هیچ محصولی از برندها نمی‌خریم. به‌عنوان یک کانال فروش، ما خرید و فروش نمی‌کنیم تا سهمی از آن را برداریم. مدل ما ارائه یک سرویس به‌عنوان بازار است، یک پل ارتباطی بین فروشنده و خریدار و این فرآیند از طریق دیتا انجام می‌شود. خیلی از تراکنش‌ها روی پلتفرم ما اتفاق می‌افتد. تراکنشی که در طول یک سال به 550 میلیارد دلار آمریکا می‌رسد. علی‌بابا بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت روی کره زمین است. پلتفرمی که بزرگ‌تر از والمارت و خیلی بزرگ‌تر از آمازون است."

به عقیده سونگ برای این‌که راحت‌تر به عظمت این سیستم پی ببرید علی‌بابا را مجموعه‌ای از گوگل، فیسبوک و آمازون در یک‌جا تصور کنید. "ما نه‌تنها پتلفرم اول چین در زمینه تجارت الکترونیک هستیم بلکه در کشورهایی مانند روسیه و جنوب شرفی آسیا هم حرف اول را می‌رنیم."

اخیرا، علی‌بابا اعلام کرد انتظار دارد میزان درآمد این شرکت در سال آینده 49 درصد افزایش پیدا کند که رقم واقعا خیره‌کننده‌ای است. وقتی این خبر را کنار ملاقات "ما" با دونالد ترامپ می‌گذاریم که در آن به ایجاد یک میلیون اشتغال در آمریکا اشاره شد، خیلی‌ها گمان می‌کنند علی‌بابا برنامه‌های زیادی برای رقابت نفس‌گیر با آمازون در پیش گرفته است. ولی سونگ معتقد است فرصت واقعی موجود در آمریکا گشودن دروازه بازارهای مختلف به روی کسب‌وکارهای آمریکایی است، بازارهایی که علی‌بابا در آن‌ها فوق‌العاده قوی است. "ما به آمریکا به چشم بازار B2B نگاه می‌کنیم. یعنی ارائه خدمات به کسب‌وکارهای کوچک آمریکا. این مسئله برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. آن‌ها باید دروازه‌ای به سمت دنیا داشته باشند. به‌همین دلیل، هدف از برگزاری Gateway 17 معرفی عملکرد علی‌بابا در زمینه صادرات جهت ساخت دروازه‌ای برای بازارهای نوظهور به‌ویژه داخل چین برای کسب‌وکار شرکت‌های آمرکایی است. هنوز جای رشد زیادی در این زمینه وجود دارد. حدود 80 درصد کسب‌وکارهای آمریکا هم‌چنان به‌صورت آفلاین کار می‌کنند."

سونگ برای تشریح این قضیه به یک برند معتبر جهانی در زمینه تولید اسمارت‌فون اشاره می‌کند. با این‌که وی ترجیح داد نامی از این برند نبرد ولی تصور می‌شود که منظور او شرکت اپل است: "ما به محبوب‌ترین گوشی تلفن همراه که سال گذشته هفتمین نسل خود را معرفی کرد کمک کردیم تا سه میلیون مشتری بالقوه دیگر پیدا کنند. وقتی سه میلیون را در قیمت این گوشی‌ها ضرب می‌کنیم عدد بسیار بزرگی می‌شود. مطمئنا پیدا کردن 3 میلیون مشتری واقعی از بین 1.3 میلیارد جمعیت چین تا حدودی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. به‌خصوص اگر بخواهید این تعداد را به همان روش‌های سنتی و قدیمی پیدا کنید. همکاری با علی‌بابا برای شرکت‌ها از ارزش زیادی برخوردار است. این یک ارتباط خیلی خوب است. هر چه بیشتر با علی‌بابا کار کنند، اطلاعات بیشتری به‌دست می‌آورند و شانس بیشتری برای رشد شرکت‌های خودشان به‌وجود می‌آورند."

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟