سه نکته راهبردی
سه اصل مهم موفقیت استارت‌آپ‌های سخت‌افزارمحور
زمانی که ایده‌ای به ذهن کارآفرینی خطور پیدا می‌کند تا رسیدن به یک محصول موفق تجاری راه طولانی را باید پشت سر بگذارد. حال اگر کارآفرینی مصمم باشد تا استارت‌آپ خود را بر مبنای تولید یک محصول سخت‌افزاری پایه‌گذاری کند با ریسک‌ها، هزینه‌ها و دشواری‌های روزافزون بیشتری روبرو خواهد شد. اما استارت‌آپ‌های سخت‌افزارمحور اگر به سه نکته راهبردی مهم دقت کنند، شانس موفقیت آن‌ها بیشتر خواهد بود.

1606683296_1_0.gif

مهم‌ترین اصلی که باعث می‌شود مدیران بزرگ در کار خود موفق شوند، این است که آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن هوشمندانه‌‌ترین تصمیمات را اتخاذ می‌کنند. در صورت بی‌توجهی به این اصل شرکت‌ها در یک چشم برهم زدن از گردونه تجارب به کنار خواهند رفت، به واسطه آن‌که کوچک‌ترین اشتباه نه تنها هزینه‌های جانبی بسیاری را برای آن‌ها به همراه می‌آورد، بلکه باعث می‌شود یک استارت‌آپ زمانی زیادی را از دست بدهد. در حالی که پارامترهای متعددی را برای موفقیت یک استارت‌آپ سخت‌افزاری می‌توانیم مورد بررسی قرار دهیم اما در این مطلب به سه اصل مهمی اشاره می‌کنیم که با توجه به آن‌ها شانس موفقیت شما بیشتر خواهد بود. 

1. اطمینان حاصل کنید در حال تولید محصول مناسبی هستید

به‌طور معمول پیاده‌سازی تغییرات یا بهبود وضعیت یک محصول سخت‌افزاری در مقایسه با محصولات نرم‌افزاری رویکردی پیچیده‌تر است. زمانی که به دنبال ارتقا یا پیاده‌سازی تغییرات در یک محصول نرم‌افزاری هستید، به سادگی این توانایی را دارید تا نمونه تولید شده را به راحتی مورد بازبینی قرار دهید، اما در ارتباط با یک محصول سخت‌افزاری یا به عبارت دقیق‌تر فیزیکی، این بازبینی ممکن است چند ماه به طول بیانجامد. البته اگر مدت زمانی که برای مهندسی یک محصول و اصلاح آن وقت صرف شده است را مورد محاسبه قرار ندهیم. در نتیجه اگر بتوانید داده‌های میدانی و اطلاعات بازار را به سرعت جمع‌آوری کنید شانس موفقیت شما زیاد خواهد بود.

مطلب پیشنهادی

۱۵ ابزار رایگان برای بازاریابی ایمیلی موثر

برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد بازار بهتر است بر حجم نظرسنجی‌ها بیافزاید و پژوهش‌های آنلاین بیشتری انجام دهید. این دو رویکرد به شما کمک می‌کنند اطلاعات بیشتری از بازار به دست آورید. همچنین سعی کنید تا حد امکان با کارشناسان حرفه‌ای حوزه کاری خود در تعامل باشید و نظر آن‌ها در ارتباط با محصولی که در حال تولید آن هستید را جویا شوید.

2. در فکر مشارکت با یک تولیدکننده باشید

بدون شک اگر بتوانید نظر مساعد یک تولیدکننده را به سمت محصول خود جلب کنید، شانس موفقیت استارت‌آپ سخت‌افزاری شما دوچندان می‌شود. مشارکت با یک تولیدکننده ایده‌آل و مناسب به معنای آن است که از فشار مالی بسیار در راتباط با راه‌اندازی خط تولید، توسعه محصول و حتا انبارداری محصول رها خواهید شد. همچنین به این نکته دقت کنید تولیدکننده‌ای را انتخاب کنید که اولا محصولی مشابه با محصول شما را تولید می‌کند و دوما ظرفیت تولید اضافی استفاده نشده را در اختیار دارد. تولیدکنندگان به هیچ عنوان تمایلی ندارند ظرفیت استفاده نشده داشته باشند. به دلیل این‌که ظرفیت تولید نشده به معنای تجهیزات بدون استفاده و پرسنل بیکار است. این گروه از تولیدکنندگان با روی گشاده از شما و محصولات‌تان (به شرطی که ایده‌آل باشد) استقبال می‌کنند. البته به این نکته دقت کنید تولیدکنندگان در ابتدا از شما سوال می‌کنند که آیا مشتری عمده و علاقه‌مند به محصول را در اختیار دارید یا خیر. در نتیجه توامان با پیدا کردن یک تولیدکننده مناسب به دنبال یک مشتری مناسب نیز باشید.

3. به اصل مهم ابتدا فروش و بعد خرید دقت کنید

بزرگ‌ترین خطری که یک استارت‌آپ سخت‌افزاری را تهدید می‌کند این است که موجودی انبار آن زیاد باشد. زمانی که انباری پر از محصول داشته باشید که موفق نشده‌اید آن‌ها را به فروش برسانید زنگ خطر جدی برای شما به صدا در آمده است. به‌طور معمول روال کار به این شکل است که شما به تعداد نسبتا محدودی محصول اولیه با کیفیت نیاز دارید. این محصولات به منظور آزمایش، ارزیابی بازار و جلب نظر مساعد مشتریان تولید می‌شوند.

 اما پیش از آن‌که دست به خرید انبوه مواد اولیه بزنید در ابتدا باید از مشتریان خود سفارش دریافت کرده باشید. بسیاری از استارت‌آپ‌ها از این نکته غافل می‌شوند و تاوان این اشتباه خود را به شکل گزافی می‌پردازند. اما به این موضوع نیز دقت کنید که این رویکرد ممکن است پیشرفت اولیه استارت‌آپ شما را با کندی همراه کند، به واسطه آن‌که طیف گسترده‌ای از مشتریان تنها زمانی محصول شما را خریداری می‌کنند که شما محصول آماده به عرضه‌ای را در انبار در اختیار داشته باشید.

اما در این مقطع زمانی بهتر است از این مشتریان صرفنظر کرده و به جای آن‌ها به دنبال مشتریانی باشید که حاضر هستند به شما سفارش دهند. بر همین اساس باید روی مشتریان برون مرزی متمرکز شوید. این مشتریان بین‌المللی به دنبال آن خواهند بود تا به‌طور مستقیم محصول شما را خریداری کنند. در نتیجه باید به دنبال یک توزیع‌کننده عمده باشید. توزیع‌کننده‌ای که فرآیند انبارداری را برای شما انجام دهد. اگر به این اصل مهم دقت کنید که ابتدا محصول خود را به فروش برسانید و بعد خرید کنید (Sell Then Buy, Not Buy Then Sell)، در نتیجه با مشکل محصول در انبار مانده روبرو نخواهید شد. اگر به این اصل مهم دقت کنید ثبات و سود‌آوری استارت‌آپ شما بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟