راهنمای توسعه‌دهنده‌گان نرم‌افزار
چگونه یک کسب‌وکار نرم‌افزارمحور راه‌اندازی کنیم
یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های کاربران دانلود برنامه‌های کاربردی است. کافی است به آمارهای منتشر شده نگاهی داشته باشید تا مشاهده کنید کاربران سراسر جهان چه ترافیکی را از بابت دانلود نرم‌افزارهای کاربردی رقم می‌زنند. اما برای آن‌که نرم‌افزاری به رشد خوبی از دانلود برسد، به یک ایده بکر نیاز دارد. ایده‌ای که ماحصل آن خلق برنامه‌های کاربردی جذاب و منحصربه‌فرد باشد.

1606683296_1_0.gif

در مسیر تبدیل ایده به محصول باید صبور باشید

به طور معمول زمانی که به دنبال تبدیل ایده خود به یک محصول کاربردی هستید، آن هم محصولی که بر اساس فناوری‌های روز کار کند با یکسری مشکلات غیر قابل رویت روبرو خواهید. اما کارشناسان حوزه نرم‌افزار بر این باور هستند که هر کاربری قادر است با اتخاذ سیاستی درست و اختصاص وقت کافی، یک برنامه کاربردی موبایل را طراحی کرده و به درآمدزایی بالایی دست پیدا کند. چاد مورتا توسعه‌دهنده نرم‌افزار در این ارتباط می‌گوید: «اگر همه کارها را به شکل درستی به سرانجام برسانید، آنگاه به درآمد بسیاری دست پیدا خواهید کرد.»

مورتا زمانی که تصمیم گرفت به عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار کار خود را آغاز کند، هیچ‌گونه تجربه قبلی در این زمینه نداشت، اما موفق شد کسب‌وکار نرم‌افزارمحور مبتنی بر دستگاه‌های همراه خود را به شکل خوبی راه‌اندازی کند. Empire Apps یکی از موفق‌ترین و پول‌سازترین نرم‌افزارهایی است که مورتا آن‌را طراحی کرده است.

مطلب پیشنهادی

این ۱۰ رنگ باعث افزایش فروش محصولات شما می‌شوند
روان‌شناسی رنگ‌ها در کسب‌وکار

از بازاریابی و تحلیل نمونه کارهای مشابه غافل نشوید

میکا اولسون، یکی از بنیان‌گذاران شرکت توسعه‌دهنده نرم‌افزار Ebbex در این ارتباط گفته است: «در حالی که داشتن یک ایده خوب اصل مهمی در این زمینه به شمار می‌رود، اما یکسری فعالیت‌های دیگر همچون طراحی درست و بازاریابی نیز باید مورد توجه قرار گیرند. رعایت این دو نکته به ویژه در ارتباط با کسب‌وکارهایی که خطرپذیر هستند باید بیش از اندازه مورد توجه قرار گیرد.»

نیکولاس آکونا یکی دیگر از موسسان شرکت Ebbex به افرادی که به دنبال ساخت نرم‌افزارهای کاربردی هستند، توصیه کرده است: «ابتدا درباره ایده خود با دوستان و خانواده‌تان مشورت کنید. از آن‌ها سوال کنید آیا تمایل دارند از برنامه کاربردی شما استفاده کنند و نظر آن‌ها در رابطه با ایده شما چیست؟ فردی که خود ایده‌ای را به زبان می‌آورد ممکن است جنبه‌های منفی کار خود را مشاهده نکند به واسطه آن‌که مجذوب ایده خود شده است.»

مطلب پیشنهادی

چگونه می‌توانیم مغز را به سلاح تمرکز مجهز کنیم

مایک داندل توسعه‌دهنده نرم‌افزار می‌گوید: «در زمان ساخت یک برنامه کاربردی باید توجه ویژه‌ای به رقبای خود داشته باشید. بهتر است نرم‌افزارهای طراحی شده از سوی رقبا را مورد بررسی قرار دهید، نقاط قوت کارهای آن‌ها را مورد توجه قرار داده و سعی کنید از اشتباهاتی که آن‌ها در زمینه طراحی یا بازاریابی انجام داده‌اند، دوری کنید. بهتر است زمانی را صرف یادداشت‌برداری ویژگی‌های منحصربه‌فردی کنید که تصور می‌کنید، باید درون برنامه شما قرار گیرند.»

ایده نرم‌افزاری خود را به طور کامل تشریح کنید

راندل در این ارتباط گفته است: «تنها به دنبال آن نباشید تا در یک پاراگراف کوتاه برنامه خود را توصیف کنید. باید حداقل چند صفحه در رابطه با برنامه کاربردی خود یاددا‌شت‌نویسی کنید. در این یادداشت باید نشان دهید که برنامه شما قرار است چه چیزی را ارائه کند، به چه دلیل متمایز از برنامه‌های دیگر خواهد بود و در نهایت بر اساس چه رویکردی قادر خواهید بود نظر مساعد کاربران را جذب کرده و مشوق‌هایی را در اختیار آن‌ها قرار دهید.»

زمانی که ایده خود را به خوبی تشریح کردید، نوبت به ساخت برنامه کاربردی می‌رسد. بعضی از سایت‌ها ممکن است از سوی افرادی طراحی شده باشند که به لحاظ فنی تجربه کمی دارند. اما برای نوشتن برنامه‌های موبایل موفق به مهارت برنامه‌نویسی و دانش اولیه نیاز دارید. افرادی که در زمینه برنامه‌نویسی تخصص کافی ندارند فرآیند ساخت نرم‌افزار (تبدیل ایده به محصول) را به شرکت‌های بزرگ یا برنامه‌نویسان مستقل واگذار می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

برای تقلید عادت‌های افراد موفق؛ این ده مطلب را بخوانید!

مورتا می‌گوید: «هزینه برون‌سپاری ساخت یک نرم‌افزار بسته به قابلیت‌هایی که مالک ایده در نظر دارد، در برنامه خود قرار دهد؛ از هزار دلار تا یک میلیون دلار شناور است. با این وجود، با حداقل دانش اولیه نیز می‌توانید این‌کار را انجام دهید.» مورتا پس از یک تصادف وحشتناک و در مدت زمانی که در بیمارستان استراحت می‌کرد، به فکر افتاد تا برنامه Fingerprint Security Pro را طراحی کند. او برای ساخت نرم‌افزار خود کمتر از دو هزار دلار هزینه کرد اما در نهایت موفق شد به سودآوری 700 هزار دلاری برسد.

نرم‌افزار خود را در فروشگاه‌های پر بازدید و معروف قرار دهید

هر زمان موفق شوید نرم‌افزار کاربردی خود را به مشتریان بفروشید در حقیقت اولین گام راه‌اندازی کسب‌وکار نرم‌افزارمحور خود را پشت سر گذاشته‌اید. نرم‌افزارهای مرتبط با محصولات اپل در فروشگاه آی‌تیونز به فروش می‌رسند در حالی که نرم‌افزارهای اندرویدی در فروشگاه‌های مختلفی همچون گوگل پلی و آمازون در معرض فروش قرار می‌گیرند. سازندگان برنامه‌های کاربردی که نرم‌افزارهای خود را در فروشگاه اپل قرار داده‌اند سالانه باید مبلغی را به اپل پرداخت کنند. اما در مجموع سود قابل توجهی عاید توسعه‌دهندگان می‌شود، البته به شرطی که نرم‌افزار خوبی طراحی کرده باشند. اولسون می‌گوید: «البته به این نکته توجه داشته باشید که قرار دادن یک برنامه کاربردی در آی‌تیونز به معنای آن نیست که در کار خود موفق خواهید شد. طراحی و ساخت یک نرم‌افزار کاربردی درست همانند راه‌اندازی یک کسب‌وکار فیزیکی است. به معنای آن‌که باید زمانی را صرف قیمت‌گذاری کرده، کانال‌های ارتباطی با مخاطبان خود را راه‌اندازی کرده و در نهایت بودجه‌ای را برای بازاریابی و تبلیغات در نظر بگیرید.»

آکونا می‌گوید: «بهتر است مردم درباره نرم‌افزار شما اطلاع جامعی داشته باشند تا متقاعد شوند آن‌را خریداری کنند. به طور معمول بسیاری از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یک نسخه آزمایشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا پیش از خرید نسخه نهایی با کم و کیف محصول آشنا شوند. این رویکرد به شما اجازه می‌دهد در آینده نرم‌افزارهای قدرتمندتری را طراحی کنید. به طور معمول برای موفقیت در کار خود ممکن است به ساخت بیش از یک نرم‌افزار نیاز داشته باشید.»

از فروش نرم‌افزار چه میزان سود عاید من می‌شود؟

اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که درآمد حاصل از فروش نرم‌افزار همانند هزینه‌ای که برای ساخت آن صرف می‌شود، یک رقم شناور است. نوع برنامه کاربردی تعیین کننده میزان فروش است. یک بازی طراحی کرده‌اید یا یک محصول کاربردی؟ دومین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید به کمپین شما باز می‌گردد. گستره کمپین بازاریابی شما تا چه اندازه وسیع بوده است؟ به طور معمول، جایگاه برنامه کاربردی شما ( در فهرست نرم‌افزارهای پر فروش) در پایان اولین روز فروش میزان درآمد شما را مشخص می‌کند. عامل سوم دیگری که باید به آن دقت کنید تعداد نظرات مثبتی است که از کاربران دریافت کرده‌اید. کاربران چه تعداد ستاره به نرم‌افزار شما داده‌اند؟ هر چه تعداد ستاره‌ها بیشتر باشد کاربران بیشتری متقاعد می‌شوند که محصول شما ارزش خرید کردن را دارد.

راندل می‌گوید: «نرم‌افزارهایی را در فروشگاه اپل مشاهده کردم که به سودآوری 50 هزار دلاری رسیده‌اند. اما در مقابل نرم‌افزارهایی نیز وجود داشته‌اند که سودآوری آن‌ها به شدت پایین بود.»

مورتا می‌گوید: «در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که بازار برنامه‌های کاربردی بسیار سودآور است. کاربران سراسر جهان به دنبال آن هستند تا نرم‌افزارهای کاربردی را خریداری کنند. زمانی که نرم‌افزارهای خود را طراحی کردم و به فروش رساندم، مشاهده کردم که مردم از کشورهایی که تا پیش از این اسم آن‌ها به گوش من نخورده بود، خواستار نرم‌افزار من شدند. این حس برای هر توسعه‌دهنده‌ای حس خوشایندی است.»

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟