نصیحت ساده اما طلایی استیو جابز
استیو جابز با این نصیحت ساده نایک و اپل را نجات داد!
از کودکی به ما آموخته‌اند که منتظر فرصت‌ها باشیم و به هیچ عنوان آن‌ها را از دست ندهیم. فرصت‌ها ما را وسوسه می‌کنند و تمرکز ما را می‌گیرند. شاید بهتر است به جای آن که به دنبال فرصت‌های جدید باشیم، روی یک کار تمرکز کنیم و آن را با موفقیت به سرانجام برسانیم و به موقعیت‌های که ممکن است حواسمان را پرت کنند، نه بگوییم.

1606683296_1_0.gif

در سال 2006 زمانی که شرکت نایک آقای مارک پارکر را به سمت مدیر ارشد اجرایی خود درآورد، یکی از اولین‌ اقدامات وی این بود که با مدیر عامل آن روز اپل یعنی استیو جابز تماس گرفت و از او مشورت خواست. در آن زمان، نایک سعی می‌کرد استراتژی دیجیتال خود را وارد خط تولید محصولاتش نماید. استیو جابز جمله‌ای گفت که پارکر را عمیقاً به فکر فرو برد:

" نایک برخی از بهترین محصولات در دنیا را تولید می‌کند. محصولاتی که حرف ندارند و خریداران را به خود جذب می‌کنند. اما شما محصولات بد و بدرد نخور هم تولید می‌کنید. بیایید محصولات بدرد نخورتان را کنار بگذارید و فقط روی محصولات خوبتان تمرکز کنید."

  پارکر گفت "حق با  او بود. ما نیاز به تغییر داشتیم".نایک به جای آن که به سراغ خط تولید دیگری برود سعی کرد با کمک اپل بهترین‌های خود را عرضه نماید. نتیجه‌اش نایک پلاس (+Nike) بود، یکی از موفق‌ترین کمپین‌های شرکت نایک. نایک پلاس محصول همکاری نایک و اپل در واقع یک تراشه بی‌سیمی است که داخل کفش قرار می‌گیرد و میزان دویدن و راه رفتن را محاسبه می‌کند.

استیوجابز فقط اهل حرف زدن نبود بلکه به حرف‌هایش عمل هم می‌کرد. جابز از شرکت اپل اخراج شد، اما در سال 1997زمانی به این شرکت بازگشت که این شرکت در مشکلات دست وپا می‌زد. اولین دستوری که وی داد، قطع تولید بود. در پایان آن سال، جابز حدود 70 درصد محصولات اپل را حذف کرد. سال بعد، این شرکت از ضرر 1.04 میلیارد دلاری به سود 309  میلیون دلار رسیده بود. جابز متوجه شد که فرصت‌ها و موقعیت‌های جدید حواس اپل را پرت می‌کنند. شاید فرصت‌ها بی‌تقصیر و معصوم به نظر برسند، اما اغلب الزاماتی با خود می‌آورند، که آن‌ها را فراموش می‌کنیم: صرف انرژی، زمان و پول.

چرا تمرکز کردن روی یک چیز سخت است

ترس از دست دادن فرصت‌ها ترس قدرتمندی است. همه ما دوست داریم همزمان چند کار را با هم انجام دهیم و به اصطلاح با یک دست چند هندوانه را بلند کنیم. به ما یاد داده‌اند که به دنبال فرصت‌ها و موقعیت‌ها باشیم و نگذاریم کسی این فرصت‌ها را از ما بگیرد. شاید خلاف منطق به نظر برسد اما از دست دادن فرصت‌ها بهترین راه برای ساختن چیزهای فوق‌العاده است، چیزی که واقعاً به آن نیاز داریم این است که فرصت‌ها را رد کنیم تا بتوانیم تمرکز خود را بیشتر روی یک کار معطوف نماییم. بخصوص در عصر حاضر. امروزه به برکت وجود اینترنت، در اطلاعات و گزینه‌های پیش رویمان غرق شده‌ایم، در حالیکه ذهن ما به دنبال چیزهای ساده است. پس اگر بتوانید همان پیام ساده را درک کنید، سرآمد همگان خواهید بود.

مطلب پیشنهادی

چرا آیفون 7 پلاس در مقایسه با آیفون 7 انتخاب بهتری است + عکس
برتری‌های آیفون 7 پلاس نسبت به آیفون 7 را بشناسید!

اپل در زمان مدیریت جابز، سه سال اول را صرف فروش تنها یک محصول یعنی اپل1 کرد. و پس از موفقیت قابل توجه‌ای که این شرکت در عرضه اولین محصول خود داشت، توانست پیشرفت کند و گام‌های رو به جلو بردارد. به ندرت پیش می‌آید که چیزی خوب از آب دربیاید. اما دنیا به چیزهای نادر پاداش می‌دهد. ما به دنبال بهترین راه‌حل هستیم. اگر روی چیزهای کمتری تمرکز کنید به خودتان فرصت می‌دهید محصولی بسازید که مشکل را به روش باورنکردنی حل می‌کند. وقتی انرژی و منابع شرکت خود را همزمان صرف انجام چندین کار می‌کنید، دیگر نمی‌توانید مشکلاتی را که سطح بالاتری دارند، حل کنید. اگر به کارتان توجه نداشته باشید، به جای آن‌ که بهترین‌ها را بسازید به ساختن چیزهایی  که " به قدر کافی خوب" هستند، اکتفا می‌کنید. اما رقابت آنقدر زیاد است که دیگر نمی‌توان به ساختن‌ چیزهایی که فقط خوب هستند، قناعت کرد. پارک می‌گوید هنوز هم فرصت‌ها من را وسوسه می‌کنند، اما یاد گرفته‌ام روی موقعیت‌ها مهم و درست تمرکز کنم و به بقیه فرصت‌های وسوسه‌کننده نه بگوییم:

نه به محصول اصلی جدید

نه به شراکت تازه‌ای که مستلزم تولید محصول جدید باشد

نه به پروژه‌های خاص جدید

نه به سخنرانی‌هایی که منجر به معرفی برند یا محصول می‌شوند

نه به تبلیغات هزینه‌بر

مطلب پیشنهادی

گلکسی اس 8 سامسونگ بخریم یا آیفون 7 اپل؟
دلایل قانع‌کننده برای خرید گلکسی اس 8 به جای آیفون 7

این که همزمان چندین کار را با هم آغاز کنید هیچ کمکی به سرعت انجام کارها نمی‌کند. به جای آن سعی کنید ابتدا تمرکز خود را روی انجام یک کار بگذارید. قبل از آن که پایتان را روی گاز بگذارید و سرعت بگیرید اول ببینید مردم آنچه را که عرضه می‌کنید، واقعاً می‌خواهند بعد به فکر اقدامات بعدی باشید.

برای مشاهده ترفند‌های iOS اینجا کلیک کنید

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر نیما
نیما

بسیار عالی بود .


دستتون درد نکنه .


تصویر علی
علی

مقالۀ خوبی بود مرسی. این مقاله من رو یاد مقاله ای که اخیراً دربارۀ استیو جابز خونده بودم انداخت. لینکش و میزارم پائین که ببینید

http://tejaratafarin.com/steve-jobs-advice-to-mark-about-facebook