آیا شما هم جزو افراد بسیار باهوش هستید؟
دانشمندان می‌گویند افراد باهوش این ۸ ویژگی را دارند!
اگر از شما بپرسند افراد خیلی باهوش چه ویژگی‌هایی دارند، ممکن شما بر اساس تجربیاتی که از معاشرت با افراد باهوش داشته‌اید یا از روی کتاب‌هایی که مطالعه کرده‌اید و یا از این و آن شنیده‌اید؛ پاسخ‌هایی را عنوان نمایید. اما علم تمام این پاسخ‌ها را تایید نمی‌کند ولی با برخی از آن‌ها موافق است.

1606683296_1_0.gif

در وبگاه کورا (Quora) که یک وبگاه پرسش و پاسخ است، بیش از 100 نفر به این سوال پاسخ داده‌اند " صفات مشترک افراد بسیار باهوش چیست؟" برخی کاربران ادعا می‌کنند که پاسخ این پرسش را از تجربه شخصی که داشته‌اند می‌دانند و برخی دیگر پاسخ این سوال را فقط حدس می‌زنند. آنطور که مشخص است، بیشتر کاربران پاسخ‌هایی داده‌اند که محقیقین با آن‌ها موافقند. ما از میان پاسخ‌های ارائه شده در این وب‌گاه 8 پاسخ را انتخاب کرده‌ایم، پاسخ‌هایی که علم نیز آن‌ها را تایید می‌کند، آیا می‌خواهید بدانید این ویژگی‌ها کدامند، پس با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی

 چرا مادران عکس فرزندشان را پشت‌سر‌هم در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند؟
علت پست‌های بی‌وقفه مادران امروزی در فیس‌بوک

1- افراد باهوش سازگاری بسیار بالایی دارند

بسیاری از کاربران عنوان کردند که افراد باهوش انعطاف‌پذیرند و می‌توانند در زمینه‌های مختلف رشد و پیشرفت کنند. سازگاری درافراد باهوش یعنی این که‌  " آن‌ها می‌توانند کارها را علی‌رغم وجود پیچیدگی‌ها و محدویت‌های موجود انجام دهند." تحقیقات اخیر روانشناسی از این ایده حمایت می‌کند. هوشمندی منوط است به توانایی تغییررفتار شخص به منظور مقابله موثر با محیط یا انجام تغییرات در محیطی که در آن زندگی می‌کند.

2- افراد باهوش می‌دانند که چقدر نمی‌دانند

باهوشترین آدم‌ها می‌پذیرند که برخی چیزها را نمی‌دانند و با مفهوم آن آشنایی ندارند، جیم واینر (Jim Winer) می‌نویسد:"افراد باهوش از گفتن جمله من نمی‌دانم ابایی ندارند. اگر چیزی را نمی‌دانند می‌توانند آن را یاد بگیرند." عقیده و نظر واینر از سوی جاستین کروگر (Justin Kruger) و دیوید دانینگ (David Dunning) مورد تایید است چون مطابق مطالعاتی که این دو انجام داده‌اند، هر چه میزان هوش افراد کمتر باشد، بیشتر روی قابلیت‌‌های شناختی خود غلو می‌کنند.

برای مثال، در یک آزمایش، دانش‌آموزانی که در آزمون پذیرش دانشکده حقوق شرکت کرده بودند، کسانی که کمترین نمرات آزمون را کسب کرده‌ بودند ادعا می‌کردند که تقریباً به 50 درصد سوال‌ها پاسخ صحیح داده‌اند و کسانی که در چارک بالا نمره آورده بودند عنوان می‌کردند که توانسته‌اند به تعداد اندکی از سوالات پاسخ صحیح بدهند.

باهوشترین آدم‌ها

‌3- کنجکاوی افراد باهوش سیری‌ناپذیر است

آلبرت انیشتین می‌گفت:" من استعداد خاصی ندارم، فقط زیادی کنجکاوم."  کیزربر آلاس (Keyzurbur Alas) می‌گوید:" افراد باهوش به خود اجازه می‌دهند فریفته چیزهایی شوند که دیگران قدرشان را نمی‌دانند." تحقیقات منتشر شده در سال 2016 نشان می‌دهد که بین هوش کودکی و آزادی در تجربه کردن – که شامل کنجکاوی فکری در بزرگسالی می‌شود، ارتباط وجود دارد.

دانشمندان هزاران تن از افرادی که در انگستان به دنیا آمده بودند را به مدت 50 سال تحت بررسی قرار دادند و دریافتند که یازده ساله‌هایی که در تست IQ نمره بالاتری را کسب کرده بودند در سال 50 سالگی آزادانه‌تر دست به تجربه و آزمایش می‌زنند.

4- افراد باهوش روشنفکر هستند

افراد باهوش خودشان را به ایده‌ها یا فرصت‌های جدید محدود نمی‌کنند. همت (Hammet) می‌نویسد که انسان‌های باهوش "تمایل دارند دیدگاه‌ها و نقطه نظرات دیگران را با احترام و ذهنی باز بپذیرند" و به همین خاطر پذیرای راه‌حل‌های جایگزین هستند. روانشناسان می‌گویند که افراد روشنفکر- کسانی که منصفانه بدنبال دیدگاه‌های متناوب و  وزن شواهد هستند – در تست هوش و تست SAT امتیاز بالاتری کسب می‌کنند. همچنین افراد باهوش مراقب ایده‌ها و نقطه نظراتی که می‌پذیرند، هستند.

آلاس می‌گوید:" یک ذهن هوشمند از پذیرش چیزهایی که ارزش اسمی دارند، بسیار متنفر است و بنابراین از قبول آن‌ها تا زمان پیدا شدن شواهد فراوان خودداری می‌کند."

5- افراد باهوش از مصاحبت با خودشان لذت می‌برند

ریچارد هی (Richard He) می‌گوید افراد بسیار باهوش " بسیار فردگرا" هستند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که انسان‌های باهوش در مقایسه با دیگران از معاشرت با دوستانشان کمتر احساس رضایت می‌کنند.

6- افراد باهوش خودکنترلی بالایی دارند

زُهرعلی (Zoher Ali)  می‌نویسد افراد باهوش قادرند با " برنامه‌ریزی، تبیین اهداف، بررسی استراتژی‌های جایگزین و در نظر گرفتن عواقب آن‌ها " بر تکانشگری غلبه کنند. دانشمندان دریافته‌اند که بین هوش و خودکنترلی ارتباط وجود دارد. در مطالعاتی که در سال 2009 صورت گرفت، شرکت‌کنندگان باید بین دو جایزه مالی یکی را انتخاب می‌کردند: پرداخت مبلغ کمتر دراسرع وقت یا پرداخت مبلغ بیشتر بعد از یک مدت. نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگانی که پرداخت بیشتر در مدتی بعد را انتخاب کردند، به عبارت دیگر خود کنترلی بیشتری داشتند- معمولاً جزو کسانی هستند که در تست‌های هوش امتیاز بالاتری می‌گیرند.

محقیقین این مطالعه می‌گویند قسمتی از مغز- قشر قدامی جلوی مغز- ممکن است نقش مهمی در کمک به افراد در حل مشکلات سخت و نشان دادن خودکنترلی در انجام کار تا رسیدن به هدف، داشته باشد.

7- افراد باهوش واقعاً بامزه و شوخ‌طبع هستند

ادویتا بیهانی (Advita Bihani) می‌گوید افراد بسیار باهوش شوخ طبع هستند. دانشمندان هم این را قبول دارند. یک مطالعه نشان داد افرادی که شرح تصویر کارتونی بامزه‌تری می‌نویسند، در اندازه‌گیری هوش کلامی امتیاز بالاتری کسب می‌کنند. مطالعه دیگری نشان داد که کمدین‌های حرفه‌ای در اندازه‌گیری هوش کلامی امتیاز بالای متوسط را دریافت می‌کنند.

8- افراد باهوش به تجربیات دیگران حساس هستند

افراد باهوش می‌توانند " احساس و افکار دیگران را تقریباً حس کنند". برخی روانشناسان بر این عقیده‌اند که همدلی، هماهنگ بودن با نیازها و احساسات دیگران و عمل کردن به روشی که پاسخگوی آن نیازها باشد، مولفه اصلی هوش هیجانی است. افرادی که هوش هیجانی دارند معمولاً به صحبت با افراد جدید و دانستن در مورد آن‌ها علاقمندند.

=========================

شاید به این مطالب هم علاقه‌مند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟