Lead Generation چیست و چگونه قابل انجام است؟
راهنمای کامل تولید کاربران نمونه
در هر کسب و کاری که باشید مشتری وفادار کلید موفقیت شماست. در فضای وب مشتری وفادار کاربر نمونه نام دارید. یعنی کاربری که علاوه بر این که در وب سایت شما ماندگار است و از خدمات شما استفاده می‌کند، سایت شما را با علاقه به اطرافیان خود معرفی و تبلیغ می‌کند. در این مطلب راهکارهایی را آموزش می‌دهیم تا بتوانید کاربران نمونه سایت خود را افزایش دهید.

1606683296_1_0.gif

جذب کاربر نمونه به چه معنا است؟

فرایندی است که کاربران جدید و غریبه را به سمت کسب و کار شما جذب می‌کند و آن‌ها را به افرادی تبدیل می‌کند که علاقه زیادی به کالا یا خدمات شما دارند.

کاربر نمونه کیست؟

کاربر نمونه، کاربری است که از محصول یا کالای کسب و کار شما خوشش می‌آید. حال چه از نظر شکل یا از نظر محتوا و هر چیز دیگری.
به زبان دیگر، وقتی با چنین کاربری تماس می‌گیرید، با کسی تماس نمی‌گیرید که هیچ اطلاعی از محصول شما ندارد؛ بلکه به نوعی طرفدار کسب و کار شما است و نیاز دارد با شما در ارتباط باشد.

مثال: شما در یک نظرسنجی آنلاین در ارتباط با نحوه نگهداری از خودرو شرکت می‌کنید. اگر ایمیلی از شرکت برگزارکننده این نظرسنجی دریافت کنید که اعلام می‌کند این شرکت حاضر است برای نگهداری و تعمیرات خودرو به شما کمک کند، نسبت به این که از جایی نامعلوم با شما تماس بگیرند و بگویند خودروی شما را تعمیر می‌کنند، تاثیری بسیار مثبت‌تری دارد.
نکته مثبت بعدی این است که این سایت بنا به اطلاعاتی که شما در نظرسنجی در اختیارشان قرار داده‌اید، می‌تواند خدماتی اختصاصی برای شما در نظر بگیرد.

حال، جذب کاربر نمونه به چه نحو است؟ فرایندی است که در آن افرادی که پیش از این با شما ناآشنا بوده‌اند، آشنا شوند و به نحوی به شما هم اطلاعاتی از آن‌ها داشته باشید.

چرا به جذب کاربر نمونه نیاز داریم؟

مخاطب نمونه در واقع مشتری آینده است. همانطور که در نمودار می‌بینید، فردی که به کلی با کسب و کار شما غریبه است، به یک بازدیدکننده تبدیل می‌شود و سپس به یک کاربر ممتاز. در مراحل بعدی، این کاربر ممتاز، مشتری شما خواهد بود و می‌تواند حتی به تولید محتوای هوشمند برای سایت کسب و کار شما کمک کند.

چگونه یک کاربر نمونه را ارزیابی کنیم؟

بنا به تعریفی که از کاربر ممتاز ارائه دادیم، برای ارزیابی نمونه بودن یک کاربر، باید بفهمیم که در او علاقه‌ای به کالا یا خدمت ما وجود دارد یا خیر.

این کار از طریق جمع‌آوری اطلاعات ممکن است. برای مثال، وقتی کسی برای استخدام اقدام می‌کند یا وقتی یک خریدار در ازای کوپن تخفیف، اطلاعات خود را در اختیار یک فروشگاه قرار می‌دهد، یا ده‌ها چیز دیگر، در واقع اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که بر اساس آن‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید که آن فرد واجد شرایط تبدیل شدن به یک کاربر نمونه را دارا است یا خیر. در ادامه به بررسی چند نمونه از راه‌های کسب اطلاعات می‌پردازیم:

آزمون استخدامی:

در هر آزمون استخدامی اطلاعات شخصی بی‌شماری در اختیار برگزارکننده قرار می‌دهد. بر اساس اطلاعات موجود در این فرم‌ها می‌توان میزان علاقه یک فرد به شرکت را تخمین زد و او را به عنوان یک فرد نمونه برای شرکت جذب کرد.

کوپن تخفیف:

هرچند کوپن‌های تخفیف نمی‌توانند اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار دهند، اما در صورتی که این کوپن‌ها ارزشمند باشند، برخی از افراد حاضرند در ازای دریافت آن‌ها اطلاعاتی مانند شماره تلفن و آدرس را در اختیار شما قرار دهند. همچنین، به سادگی می‌توان فهمید کسی که برای دریافت این کوپن‌ها اقدام می‌کند، نسبت به کالا و خدمات شما مشتاق است.

محتوا:

با این که کوپن‌ها به صراحت علاقه یک فرد به کالا یا خدمات شما را نشان می‌دهند، محصولات محتوایی مانند کتاب‌های الکترونیکی اینچنین نیستند. با این وجود، می‌توان تا حدی دریافت که فرد ممکن است به محصول یا خدمات شما علاقه داشته باشد. اما برای اطمینان از این مسئله، لازم است اطلاعات بیشتری جمع‌آوری شود.

این سه روش نشان می‌دهد که برگزیدن کاربران نمونه ممکن است در هر شرکتی متفاوت از سایرین باشد. این که چه مقدار اطلاعات برای تشخیص علاقه یک فرد به محصول یا خدمات شما کافی است، به فرد و نوع کسب و کار شما بستگی دارد.

چگونه یک کاربر ممتاز جذب کنیم؟

بازدیدکننده:

بازدیدکننده فردی است که به طریقی از سایت شما بازدید داشته است.

بازدیدکننده فعال:

 بازدیدکننده فعال، بازدیدکننده‌ای است که نه تنها از سایت شما بازدید داشته، بلکه یک فعالیت دیگر هم در سایت انجام داده است. برای مثال، چند تصویر را در سایت شما مشاهده کرده است.

صفحه هدف:

صفحه هدف صفحه‌ای است که شما برای تمیز دادن کاربر عادی از کاربر مشتاق در نظر می‌گیرید. در صورتی که یک کاربر به این صفحه وارد شود، احتمال این که یک کاربر مشتاق به محصول یا خدمات شما باشد، بیشتر است.

فرم‌ها:

معمولا فرم‌ها جایی در صفحه هدف قرار می‌گیرند. این فرم‌ها شامل بخش‌هایی هستند که در صورت پر شدن، نشان می‌دهند فرد با احتمال بسیار بالاتری نسبت به محصول یا خدمات شما مشتاق است.

پیشنهاد ویژه:

محتوایی که به عنوان پیشنهاد ویژه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، باید آنقدر ارزش داشته باشد که بتوان آن را یک پیشنهاد ویژه به حساب آورد. کاربران برای دریافت این پیشنهاد ویژه، اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهند.

ارزیابی عملکردتان در زمینه جذب کاربر نمونه

فرض می‌کنیم که حالا کاربران نمونه خود را پیدا کرده‌اید و بازدید خوبی هم از سایت شما صورت می‌گیرد. اما عملکرد شما در برابر رقبا چگونه است؟

اگر به صورت منظم اطلاعات به دست آمده از استراتژی جذب کاربر ویژه را چک نکنید، نخواهید فهمید که عملکرد خوبی در این راستا داشته‌اید یا خیر.

برای مثال، بد نیست بدانید که در سال گذشته، 74 درصد شرکت‌هایی که نتوانسته بودند به سود مد نظر خود برسند، آمار دقیقی از بازدیدکنندگان، فرصت‌های فروش و کاربران ممتاز خود نداشتند! نکته جالب دیگر این که، 70 درصد این شرکت‌ها کمتر از 100 کاربر ممتاز در هر ماه جذب کرده‌اند و تنها 5 درصد آن‌ها بیش از 2500 کاربر ممتاز در هر ماه داشته‌اند.

میزان جذب کاربر نمونه ارتباط مستقیمی با سود شرکت‌ها دارد و این مسئله جای تعجب ندارد. بنا به آمار، 82 درصد شرکت‌هایی که سودی کمتر از 250000 دلار در سال داشته‌اند، کمتر از 100 کاربر نمونه در ماه جذب کرده‌اند؛ در حالی ک تنها 8 درصد از شرکت‌هایی که سودی بیش از 1 میلیارد دلار در سال دارند چنین عملکردی در جذب کاربر ممتاز داشته‌اند.

نکاتی برای کمپین‌های جذب کاربر نمونه 

از ابزارهای صحیح استفاده کنید:

از بازدیدکنندگان سایت خود چه می‌دانید؟ در صورتی که اطلاعات زیادی از کاربران سایت خود نداشته باشید، کار سختی پیش رو خواهید داشت؛ مگر این که از ابزارهای درستی برای این کار استفاده کنید.

پیشنهادهای ویژه‌ای برای مشتریان خود در هر مرحله از چرخه خرید ایجاد کنید:
اکثر مشتریان شما علاقه خاصی به تماس با تیم فروش شما ندارند. به همین دلیل، بهتر است ویدیوها یا دستور العمل‌های جذابی را برای مراجعان در نظر داشته باشید که در خلال آن‌ها با پیشنهادهای ویژه شما هم روبرو شوند. تعبیه CTA (کلیدهای هدفمند) هم می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید هر مراجعه‌کننده در چه مرحله‌ای از چرخه خرید قرار دارد.

از شبکه‌های اجتماعی به صورت راهبردی استفاده کنید:

با این که بسیاری از افرادی که با بازاریابی سر و کار دارند، به شبکه‌های اجتماعی به چشم یک ابزار جانبی برای بهبود وضعیت فروش نگاه می‌کنند، اما در حقیقت می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای توسعه سریع کسب و کارتان هم استفاده کنید. برای شروع، بهترین کار این است که لینک صفحه هدف خود را به صورت مستقیم در شبکه‌های اجتماعی مختلف ارسال کنید. لازم است در کنار لینک توضیحاتی هم ارائه دهید تا کاربران بدانند قرار است به چه صفحه‌ای برسند.

مسائلی که در این مطلب ذکر شد، تنها بخشی از کارهایی است که می‌توانید برای شناسایی و جذب کاربران نمونه انجام دهید. از هیچ کوششی دریغ نکنید. پیشنهادهای جذاب خود را برای کاربران آماده کنید؛ صفحات هدف جذابی تهیه کنید؛ محتوای به‌روز و جالب تهیه کنید؛ با تیم فروش خود در تماس باشید و سایر مراحل را هم با دقت بالایی انجام دهید. بدون شک جذب کاربران ممتاز باعث افزایش سود شما خواهد شد؛ اما توجه داشته باشید که در این مورد هم کیفیت پا به پای کمیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟