آموختن مهارت‌های رهبری بدون نیاز به کلاس‌های آموزشی
 4 روش برای پرورش مهارت‌های رهبری در زندگی روزمره
"رهبری" را می‌توان توانایی نفوذ در دیگران برای رسیدن به یک هدف تعریف کرد. هدایت و رهبری افراد مستلزم سطح بالایی از مهارت، دانش و انگیزه است. برای ارتقاء و بهبود مهارت رهبری لازم نیست که حتماً در کلاس‌های آموزشی رسمی شرکت کنید: شما می‌توانید مهارت‌های رهبری را در زندگی روزمره خود تقویت نمایید.

1606683296_1_0.gif

 

شاید شما هم جزو کسانی هستید که آرزوی رهبری و قرار گرفتن در این جایگاه را در ذهن می‌پرورانید، اما فراگرفتن مهارت‌های لازم برای موفقیت در چنین سمتی می‌تواند بسیار دشوار و بغرنج باشد. چگونه می‌توانید یک رهبر فوق‌العاده باشید در حالی که تا کنون فرصتی برای رهبری کردن نداشته‌اید؟

پرورش استعداد رهبری در افراد بسیار حائز اهمیت است. تحقیقات شرکت مشاوره بین‌المللی " ابعاد توسعه" (DDI) در فوریه 2018 نشان داد سازمان‌هایی که استعدادها با پتانسیل بالا را در سطوح ارشد پرورش می‌دهند، به احتمال زیاد از نظر مالی 4.2 برابر بهتر از سازمان‌هایی عمل می‌کنند که چنین مبنایی را ندارند. پرورش رهبران می‌تواند اثر گسترده‌ای در یک سازمان داشته باشد.  اما آیا شرکت شما دارای برنامه‌های پرورشی کامل است یا این که رویکرد آزادانه‌تری دارد، به گفته لیبی گیل- موسس شرکت مربیگری رهبری و نویسنده کتاب “The Hope-Driven Leader”- واقعیت امر این است که شما هر روز فرصت‌ آن را دارید تا توانایی‌های رهبری را در خود تقویت کنید. آنچه اغلب نادیده گرفته می‌شود همین تمرین‌های ساده در زندگی روزمره است که می‌توانند به شغل شما کمک کنند.

تصمیم‌های قاطعانه‌‌تری بگیرید

یک تمرین ساده برای تقویت مهارت‌های رهبری این است که در تصمیماتی که اتخاذ می‌کنید، قاطع‌تر باشید. خواه این تصمیمات در حوزه ارتباط با دیگران و سلامت باشند و خواه در حوزه‌های مهم دیگر زندگی شما، کمی به عاقبت کاری که می‌خواهید انجام دهید بیاندیشید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. هر چه تمرکز بیشتری در تصمیمات و اقدامات خود به خرج دهید، راحتتر می‌توانید برخی چیزها را بپذیرید یا رد کنید، این تمرین به شما کمک می‌کند تا حس قویتری از خود و هویتتان داشته باشید و این مهارت بسیار می‌تواند در حوزه کاریتان به شما کمک کند.

گیل می‌گوید:" شما باید رهبر زندگی خودتان باشید و این واقعیتی آشکار است، اما برخی از ما در این خصوص خوب عمل نمی‌کنیم، در حالی که دیگران که رهبران واقعی هستند تصمیمات خاص و قاطعانه می‌گیرند که نه تنها به نفع ما، بلکه به نفع افرادی هستند که در زندگی ما حضور دارند."

یک شبکه ارتباطی از افراد متنوع تشکیل دهید

طبق تحقیقات اخیر گروه مشاوره در بوستون، شرکت‌هایی که تنوع تیم‌های مدیریتی آنان بالاتر از حد متوسط است، از نوآوری بیشتری برخوردارند، و این مقدار 19 درصد بیشتر از کسانی است که این تنوع در زیر حد متوسط قرار دارد ( 45 درصد در مقابل 26 درصد).

فرانک نیلز، دانشمند علوم اجتماعی، سخنران و مربی می‌گوید: "درست همانطور که پرورش تیم‌های متنوع می‌تواند مزایایی را در پی داشته باشد، وجود افراد با پیشینه و تجربیات متفاوت در زندگی نیز می‌تواند به نفع شما باشد." ایجاد یک شبکه ارتباطی متنوع از افراد را جزو هدف زندگی شخصی خود قرار دهید. وارد شدن به جامعه و آشنا شدن با افراد مختلف نتایج شگفت‌انگیزی را به خصوص از لحاظ حرفه‌ای برای شما به دنبال خواهد داشت.

گوش کنید و ارتباط برقرار کنید

آیا برای شما هم پیش آمده که از برخی از افراد خاص در زندگی شخصی خود غافل شوید؟ گوش کردن یک مهارت ضروری برای کسانی است که قصد دارند یک رهبر باشند. و چه کسانی بهتر از آن‌های که هرزگاهی مهارت " گوش دادن" شما را به چالش می‌کشند، می‌توانند به تکامل این مهارت در شما کمک کنند؟

برای تقویت این مهارت، تمام وسایل ارتباطی خود را کنار بگذارید، به چشمانشان نگاه کنید، سرتان را تکان دهید، به حرف‌هایشان گوش کنید، به آنچه می‌گویند واکنش نشان دهید، این گونه آن‌ها می‌‌فهمند که نه تنها به حرف‌هایشان گوش می‌دهید، بلکه آن‌ها را درک می‌کنید.

بعلاوه، در حالی که بسیاری از ما سخت تلاش می‌کنیم که در محل کار با دیگران ارتباط برقرار کنیم، وقتی به خانه برمی‌گردیم این برقراری ارتباط کم‌رنگتر می‌شود. هنگام کار کردن با رهبران در سطح وسیعی از سازمان‌ها، موردی که اغلب باعث می‌شود مشاغل به اهداف خود نرسند و موفق نباشند، عملکرد فنی آن‌ها نیست، بلکه ارتباط آن‌ها با دیگران است.اغلب در سازمان‌ها، دستورالعمل‌های رفتاری در محل کار وجود دارند که انتظارات از نحوه ارتباط با افراد را مشخص می‌کنند. خارج از این " شبکه ارتباطی امن"، روابط شخصی فرصت خوبی را برای بهبود نحوه دریافت، پردازش و انتقال اطلاعات فراهم می‌سازد تا بهترین نتیجه حاصل شود. و ما با بهتر گوش دادن و برقراری ارتباط با دیگران، درمی‌یابیم که ارتباط‌هایمان در حال بهبود و پیشرفت هستند.   

رهبری کنید

هر زمان که فرصت رهبری کردن فراهم شد، آن را از دست ندهید. چون با تمرین کردن بهتر می‌توانید مهارت رهبری را در خود ارتقاء دهید. شما می‌توانید این کار را حتی از قبل از فعالیت کاری خود مثلاً از زمانی که در مدرسه هستید، آغاز کنید. با وجود که این پذیرش این سمت می‌تواند مسئولیت‌های زیادی برای شما در پی داشته باشد، اما این مسئولیت به اندازه زمانی که شما در جایگاه یک کارفرما قرار می‌گیرید، دشوار نیست. یکی از خصوصیات رهبران، رهبری کردن از پشت صحنه است و این کاملاً درست است. رهبران شرایط رشد و شکوفایی افراد را فراهم می‌سازند. با استفاده از فرصت‌های که در زندگی روزمره شما به وجود می‌آیند، مهارت‌هایی را که در جهت رشد و شکوفایی مهارت‌های رهبری شما هستند، تقویت کنید. شما می‌توانید این مهارت‌های مهم را بدون وجود برنامه‌های آموزشی رسمی نیز بهبود ببخشید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟