نحوه برخورد با مشتری بد حساب!
 ۷ راهکار برای مقابله با مشتریانی که از پرداخت به موقع صورت‌حساب خود سرباز می‌زنند
پرداخت‌های به موقع برای سلامت کسب و کار مهم و حیاتی هستند. اما گاهی اوقات به ناچار گیر مشتریانی می‌افتید که دائم از پرداخت به موقع صورت حساب خود سرباز می‌زنند. اگر این کار ادامه پیدا کند به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود شما باید اقدامات پیشگیرانه‌ای را اتخاذ و وضعیت را اصلاح کنید.

1606683296_1_0.gif

شما برای مقابله با چنین مسئله‌ای گزینه‌های زیادی در اختیار دارید. چرا پرداخت به موقع مهم است؟ چه اهمیتی دارد اگر مشتریان شما گاهی اوقات پرداخت‌ها را به موقع انجام ندهند؟

جریان نقدینگی

اولین و مهمترین تاثیر آن روی جریان نقدینگی شرکت شماست. اگر نتوانید درآمد خود را پیش‌بینی کنید، متوجه می‌شوید که از پس پرداخت‌ صورت‌حساب‌های خودتان هم بر نخواهید آمد. علاوه بر جمع درآمد، جریان نقدینگی، شاخص توانایی کسب و کار شما برای موفقیت است. در حقیقت، این احتمال که یک کسب و کار به خاطر کمبود جریان نقدینگی متوقف شود وجود دارد، حتی اگر از لحاظ فنی روی کاغذ سوددهی داشته باشد. پس انجام اقدامات صحیح در زمانی که پرداخت‌ها به موقع صورت نمی‌گیرند، یکی از مطمئن‌ترین راهبردهایی است که می‌تواند جریان نقدینگی شما را به شکل مثبتی حفظ نماید.

حساب و کتاب‌های مالی

پرداخت صورت‌حساب‌ها همچنین برای حفظ حساب و کتاب‌های مالی بخصوص آن‌هایی که در انتهای ماه یا انتهای سال بسته می‌شوند، حائز اهمیت است. صورت‌حساب‌های ارائه شده اغلب به منزله درآمد محسوب می‌شوند، اما اگر آن درآمد وجود نداشته باشد، گزارشات شما صحیح از آب در نمی‌آیند. این موضوع ممکن است برای یک کسب و کار کوچک که تازه کار خود را آغاز کرده، چندان مهم نباشد. با این حال، اگر قرار است به هیئت مدیره سرمایه‌گذاران یا افراد دیگر گزارش بدهید، مجبور به ارائه توضیحات اضافه هستید.

مطلب پیشنهادی

5 اصل طلایی دارا خسروشاهی که با آن‌ها به جنگ مشکلات اوبر می‌رود
بهترین مهندسان آن‌هایی هستند که حقه می‌زنند...

اعتبار

 اگر دیر کرد در پرداخت‌ها را بپذیرید، ممکن است اعتبار شما زیر سوال برود و مسائلی را در آینده برای شما به وجود بیاورد. برای مثال، مشتریان شما ممکن است نسبت به پرداخت‌ها بی‌علاقه‌تر شوند.

مشکلات پیچیده

 تمام این مشکلات ممکن است با گذشت زمان بدتر شوند. بنابراین هرچه زمان بیشتری برای اصلاح این وضعیت منتظر بمانید، با پیامدهای بیشتری مواجه خواهید شد. برای مثال، وقتی یک مشتری متوجه شود که می‌تواند پرداخت‌ها را به تاخیر بیاندازد، خواه یا ناخواه این کار برای او به یک عادت تبدیل می‌شود. حساب و کتاب‌های مالی شما ماه به ماه بیشتر به هم می‌ریزند، این مسئله موجب می‌شود که پیش‌بینی و رسم نمودار پیشرفت کلی شرکت دشوارتر گردد.

راهبردهایی برای بهتر کردن پرداخت‌های به موقع

خوشبختانه، راهبردهای متفاوتی وجود دارند که می‌توانید در این مورد از آن‌ها کمک بگیرید:

مطلب پیشنهادی

 4 دلیلی که آدم‌ها می‌خواهند با شما کار کنند ( و 5 دلیلی که نمی‌خواهند)
آنچه کارفرمایان باید از تجربه کارجویان بدانند!

۱- روند فاکتورنویسی را تسریع کنید

اولین گام این است که روند فاکتورنویسی خود را بررسی کنید. احتمال دارد برخی چیزها اشتباه باشند. اگر روند فاکتورنویسی شما کاملاً مستند نیست، باید از همین جا آغاز کنید. بعلاوه شما باید در مورد زمان صدور فاکتورها و نحوه ارتباط بخش‌های اداری خود ثبات داشته باشید. بعلاوه شرایط و ضوابط و نیز مجازات دیرکرد باید به خوبی تعریف شده باشند. بدون یک فرایند پیگیر، فاکتورهای شما به راحتی مفقود یا نادیده گرفته خواهند شد. این روند دو مرحله دارد؛ ابتدا، مطمئن شوید که روش کار شما بر روی کاغذ مشخص و قابل درک باشد. آیا پروتکل‌های ثابتی دارید، یا قرار است کارمندان شما  فی‌البداهه آن را تنظیم کنند؟

  با کارکنان خود مشارکت و بر آن‌ها نظارت داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید آن‌ها این فرایند را در زمان واقعی دنبال می‌کنند. اگر این گونه نباشد، پیامدهای ناخوشایندی برای شما به دنبال خواهد داشت.

۲- صدورهشدارهای رسمی

اگر چند روزی است که از موعد پرداخت مشتری شما گذشته، ایده خوبی است که یک هشدار رسمی برای او صادر کنید. می‌توانید یک ایمیل به این مشتری خود ارسال کنید و دوستانه به او یادآور شوید که چگونه می‌تواند پرداختش را انجام دهد. اگر این کار موثر واقع نشد، می‌توانید از ایمیل‌های پیگیری (follow-up) ، نامه و تماس تلفنی هم برای پیگیری پرداخت صورت‌حساب‌ها استفاده کنید. در صورت نیاز، می‌توانید به مشتری خود هشدار دهید که در صورت عدم پرداخت صورت حساب دست به اقدامات قانونی خواهید زد. انجام این کارها بنا به دلایلی مهم هستند. مهمتر از همه این که انجام این اقدامات، اشتباهات غیرمجرمانه را برطرف خواهد کرد ( مشتری ممکن است فقط فراموش کرده باشد).

مطلب پیشنهادی

۹ حقیقت ناگواری که نسل جدید جویای کار باید آن‌ها را بشوند!
آیا شما هم از نسل هزاره هستید و به دنبال شغل می‌گردید؟

۳- تغییر شرایط برای بهترین ( و بدترین) مشتریان خود

اگر مشتریانی دارید که مشکل خاصی دارند یا مشتریان ویژه‌ای دارید که همیشه پرداخت‌ها را به موقع انجام می‌دهند، شرایط متفاوت پرداخت را در نظر بگیرید. برای مثال، اگر مشتری طبق عادت دیر پرداخت می‌کند، می‌توانید شرایط را برای این مشتری تغییر دهید. بعلاوه، باید بدانید که چه تنبیهی را برای کسانی که دیر کرد در پرداخت‌ دارند، در نظر بگیرید.

۴- انواع پرداخت‌ها و طرح‌ها را بپذیرید

برخی مشتریان به خاطر شرایطی که دارند نمی‌توانند یا نمی‌خواهند پرداخت‌هایشان را به موقع انجام دهند. ممکن است مشگل نقدیندگی داشته باشند، یا این که آنقدر درگیر کار باشند که پرداخت به موقع صورت‌حساب‌ها را از خاطر ببرند. خوشبختانه این مشگل با ارائه طرح‌های پرداختی جایگزین به سادگی حل می‌شود. برای مثال، می‌توانید یک فاکتور بزرگ را به سه یا چهار قسمت کوچکتر تقسیم کنید، یا یک برنامه اقساط هفتگی تنظیم نمایید. اگر برایتان مقدور است، با مشتری خود یک گپ آزاد و صادقانه داشته باشید و بپرسید که چرا به موقع پرداخت‌ها را انجام نمی‌دهد؛ اگر توانستید علت آن را بفهمید، خیلی راحتتر می‌توانید راه حلی برای آن بیابید.

مطلب پیشنهادی

این ده تکنیک مشتریان کسب‌وکار شما را میلیونی می‌کند
راهکارهای ساده جذب میلیونی مشتریان

۵- استفاده از فاکتورینگ

اگر در موقعیت دشواری قرار دارید و تغییرات هنوز اعمال نشده‌اند، می‌توانید استراتژی به نام فاکتورینگ را دنبال کنید. این روند بسیار آسان است؛ یک شرکت که بتواند خدمات فاکتورینگ را عرضه کند، پیدا کنید و صورت‌حساب‌های پرداخت نشده یا تاریخ گذشته را با یک مقدار ثابت، معمولاً درصد پایین‌تری از کل مبلغ بدهی، به آن‌ها بفروشید. شرکت فاکتورینگ پیگیر پرداخت آن مشتری خواهد شد و شما پول نقد خود را می‌گیرید. البته این راهکاری نیست که در دراز مدت جواب دهد، ولی تا حدی می‌تواند جلوی از دست رفتن پول شما را بگیرد.

۶- مشتریان دردسرساز را کنار بگذارید

اگر مشتریانی دارید که دائم شما را از معامله با خودشان ناامید می‌کنند، باید از دست آن‌ها خلاص شوید. اگر شرکت نوپایی هستید که درگیر وضعیت درآمد‌ است، این کار ممکن است به نوعی از دست دادن درآمد به نظر برسد، اما این درآمدی نیست که به طور مداوم آن را داشته باشید. 

مطلب پیشنهادی

کتاب صوتی «۹ مرد موفق؛ ۹۰ رمز موفقیت»
ابتدا گوش کنید؛ بعد خرید کنید!

۷- انجام اقدامات قانونی

اگر از تمام گزینه‌های دیگر خسته شده‌اید، ممکن است بخواهید دست به اقدامات قانونی بزنید. تا جایی که می‌توانید اطلاعات جمع‌آوری کنید و با یک وکیل در مورد احتمالات و چگونگی انجام کار صحبت نمایید. بسته به مبلغ بدهکاری، شاید از نظر هزینه و یا وقت به صرفه نباشد که پرداخت معوقه را پیگیری نمایید، پس قبل از انجام هر اقدامی گزینه‌ها را به خوبی بررسی کنید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟