موتورهای آنتی ویروس آنلاین VirusTotal
چگونه قبل از دانلود یک فایل از امن بودن آن مطمئن شویم
اگر شما هم نگران فایل‌های آلوده و مخرب هستید نیاز نیست که ابتدا آنها را دانلود کرده و با آنتی ویروس خود آنها را بررسی کنید. شما می‎‌توانید برای شناسایی بدافزار قبل از دانلود، فایل مورد نظر خود را با بیش از ۶۰ موتور آنتی ویروس آنلاین اسکن کنید.

1606683296_1_0.gif

هیچ روش جایگزینی برای مراقبت‎های اولیه امنیتی آنلاین برای جلوگیری از حملات فیشینگ و سایر تهدیدها وجود ندارند، اما اگر شما در مورد سلامت یک فایل نگران هستید راه جایگزینی برای انجام یک بررسی دقیق‎تر وجود دارد.

با استفاده از VirusTotal یک لینک را برای یافتن بدافزار اسکن کنید

برای انجام این کار شما باید لینک دانلود فایل مورد نظر خود را در اختیار داشته باشید. این همان لینک مستقیم برای دانلود این فایل است، نه آدرس صفحه‎ای که فایل در آن قرار دارد. برای مثال اگر شما می‎خواهید یک فایل .exe را اسکن کنید باید حتما لینک مستقیم فایل .exe را در اختیار داشته باشید. برای این کار تنها کافی است نشانگر موس خود را روی لینک فایل مورد نظر برده و آدرس آن را در بخش آدرس مرورگر خود مشاهده کنید.

روی این لینک راست کلیک کرده و در کروم Copy link address، در فایرفاکس Copy Link Location و در اج Copy link را انتخاب کنید.

سپس در مرورگر وب خود به آدرس VirusTotal.com بروید. این ابزار از سال ۲۰۱۲ به تملک  گوگل در آمده است.

روی تب URL موجود در صفحه کلیک کنید و بعد لینکی را که قبلا کپی کرده بودید را در این کادر پیست کنید. روی دکمه جستجو کلیک کرده و یا کلید اینتر را فشار دهید تا فایل مورد نظر اسکن شود.

VirusTotal این فایل را روی سرورهای اختصاصی خود دانلود کرده و آن را با تعداد زیادی از موتورهای آنتی ویروس مختلف اسکن می‎کند. اگر دیگران قبلا این فایل را اسکن کرده باشند، VirusTotal نتایج اخیر اسکن را به شما نشان خواهد داد. اگر شما No engines detected this URL را مشاهده کردید به این معنا است که هیچ کدام از موتورهای آنتی ویروس VirusTotal اعلام نکردند که مشکلی در این فایل مشاهده شده است.

0/65 به این معنا است که 0 مشکل امنیتی در ۶۵ موتور آنتی ویروس VirusTotal تشخیص داده شده است. که نشان دهنده آن است که مشکلی وجود ندارد. البته این را نیز نباید فراموش کرد که ممکن است همچنان بدافزارهایی وجود داشته باشند که توسط هیچکدام از این برنامه‎های آنتی ویروس قابل شناسایی نباشد، بنابراین بهتر است همیشه مراقب باشید و نرم افزارهای مورد نظر خود را از منابع مورد اطمینان دریافت کنید.

اگر هر کدام از این موتورهای آنتی ویروس تشخیص دهد که یک فایل با مشکل مواجه است شما یک پیغام را مشاهده خواهید کرد که تعداد موتورهای آنتی ویروسی که مشکل را در این URL شناسایی کرده را نشان می‎دهد.

در برخی از موارد تمامی‎ این موتورها با یکدیگر متفق القول هستند و در بعضی موارد دیگر تنها بعضی از آنها ممکن است یک مشکل را در این فایل تشخیص دهند. اغلب این موارد به دلیل وضعیت مثبت کاذب (false positive) به وجود می‎آیند. هرچند ممکن است در برخی شرایط خاص برخی از ابزارهای آنتی ویروس از سایرین به روزتر بوده و بد فزارها را زودتر تشخیص دهند. شما می‎توانید با رفتن به پایین صفحه ببینید کدام ابزارهای آنتی ویروس این فایل را مشکل دار تشخیص دادند، جزئیات بیشتری در مورد فایل بدست آورید و ببینید سایرین در مورد این آدرس اینترنتی چه نظری داده‎اند.

VirusTotal  را به مرورگر خود اضافه کنید

برای این که انجام این فرآیند برایتان راحت‎تر باشد پروژه VirusTotal  افزونه مرورگر آن را نیز ارائه کرده است. این افزونه VirusTotal  را به مرورگر شما اضافه می‎کند و به شما اجازه می‎دهد با راست کلیک روی یک لینک در هر صفحه وبی گزینه Scan with VirusTotal  را انتخاب کنید. به این شكل دیگر نیاز نیست به وب‌سایت جایگزین مراجعه کرده و یک لینک را کپی پیست کنید.

این افزونه برای  Google ChromeMozilla Firefox و  Internet Explorer موجود است.

اگر تمام ابزارهای VirusTotal  متفق القول بودند که یک فایل خطرناک است، شما باید از آن اجتناب کنید. اگر نتیجه قطعی نبود باید بیشتر مراقب باشید و می‎توانید با دیگر آنتی ویروس‎ها نیز آن را آزمایش کرده و از وضعیت سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

حتما به این نکته توجه داشته باشید که عدم تشخیص بدافزار توسط هر آنتی ویروسی الزاما به معنای امن بودن آن فایل نیست. تشخیص نرم افزارهای آنتی ویروس همیشه هم دقیق نیست و ممکن است بدافزارهای جدید را شناسایی نکنند. بنابر این اطمینان حاصل کنید که برنامه‎های مورد نظر خود را از منابع معتبر دریافت می‎کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟