ایده‌ای قدیمی با چاشنی جدید
هکرها با اینستاگرام ۵۰ هزار دلار از بانک‌ها سرقت کردند
نفوذ به سامانه‌های کامپیوتری کاربران، جمع‌آوری اطلاعات شخصی مرتبط با جزییات کارت‌های بانکی یا اعتباری و در نهایت نفوذ به حساب‌های بانکی به منظور سرقت پول‌های قربانیان مکانیزمی است که از سال‌ها پیش مورد توجه هکرها قرار داشته است. اما سرقت پول از طریق اینستاگرام شگرد جدیدی بود که سه هکر موفق شدند آن‌را با موفقیت به اجرا در آورند. البته هر سه سارق هم اکنون در بازداشت پلیس قرار دارند.

1606683296_1_0.gif

خبری که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد سه سارق با موفقیت توانسته‌اند از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام 50 هزار دلار را از یکسری موسسات مالی به سرقت ببرند. کارشناسان حوزه امنیت بر این باور هستند که این رویکرد آن‌چنان هم که به نظر می‌رسد، عجیب نیست. به دلیل این‌که هکرها از شبکه به اشتراک‌گذاری تصویر اینستاگرام به منظور گمراه کردن کاربران و نشان دادن یک طرح جعلی بانکی بهره‌برداری کرده‌اند. مکانیزم مورد استفاده از سوی هکرها به این شکل بود که این سه سارق پست‌های مرتبط به فعالیت‌های بانک‌ها را شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام منتشر می‌کردند. در ادامه به انتظار می‌نشستند تا کاربران این پست‌ها را لایک کنند. زمانی که فردی این پست‌ها را لایک می‌کرد، هکرها با او تماس برقرار می‌کردند و با شگردهای مختلف سعی می‌کردند تا گواهی‌نامه‌های متعلق به کاربر را به دست آورده و در ادامه به سرقت حساب‌های بانکی قربانی بپردازند.

مطلب پیشنهادی

چگونه  می‌توانیم مانع بروز تهدیدات داخلی شویم؟

جاش شاپیرو دادستان کل پنسیلوانیا در این ارتباط گفته است: «این سارقان از طریق ابزارهای مدرن اجتماعی سعی می‌کردند مردم را فریب دهند تا به آن‌ها در اعمال فعالیت‌های مجرمانه‌شان کمک کنند. واریز چک‌های جعلی به حساب‌های بانکی و برداشت پول از حساب‌هایی که اصلا وجود ندارند شگردهایی است که امروزه سارقان از آن استفاده می‌کنند. این‌که سارقان به دنبال آن هستند تا افراد مسن یا عموم مردم را فریب دهند مهم نیست، ما اجازه نخواهیم داد آن‌ها به مقاصد خود برسند. امروزه سارقان اینترنتی همان تکنیک‌ها و شگردهای قدیمی سرقت را بر مبنای الگوهای مدرن‌تر و از طریق زیرساخت‌های مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی به مرحله اجرا در می‌آورند.»

ایده‌ای قدیمی با چاشنی تازه

این‌گونه به نظر می‌رسد که ما شاهد چرخش تازه‌ای در مکانیزم‌های کلاه‌برداری هستیم. مکانیزمی که اولین بار با نام شاهزاده نیجریایی موفق شد طیف گسترده‌ای از مردم سراسر جهان را به دام اندازد. شگردی که از طریق ارسال‌ ایمیل‌های کلاهبردانه برای مردم سراسر جهان موفق شد پول‌های هنگفتی را نصیب هکرها کند. امروزه اکثر مردم از این موضوع اطلاع دارند و می‌دانند از چنین ایمیل‌هایی باید دوری کنند. اما هنوز هم عده زیادی از این موضوع بی اطلاع هستند. هکرها همواره سعی می‌کنند حساب‌های متعلق به افراد سرشناس و هنرمند را در شبکه‌های اجتماعی جعل کرده و قربانیان را جذب خود کنند. به ویژه افرادی که در ارتباط با امنیت و خطرات دنیای سایبری اطلاع زیادی ندارند.

برای همین منظور واحد ویژه‌ای برای مبارزه با این جرایم از ماه فوریه کار خود را آغاز کرده است.  این واحد زمانی کار خود را آغاز کرد که بازرسان Organized Crime در ماه فوریه از شناسایی کمپین‌هایی خبر دادند که در آن دو سارق عناوین تجاری متعلق به بانک‌ها را در شبکه اینستاگرام انتشار می‌دادند و در ادامه از مردم درخواست می‌کردند برای افتتاح حساب با این افراد تماس برقرار کنند. یکی از اعضا این گروه‌های کلاهبرداری با مردم تماس برقرار می‌کرد و حتا جلساتی را با آن‌ها ترتیب می‌داد. اما نیروی مبارزه با جرایم سایبری این واحد موفق شدند به یکی از این گروه‌ها نفوذ کرده و از کم و کیف برنامه‌های آن‌ها مطلع شوند. هرچند سه نفر یاد شد دستگیر شده‌اند ولی نیروهای پلیس اعلام داشته‌اند بررسی‌ها ادامه داشته و ممکن است افراد دیگری در این زمینه دستگیر شوند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟