باج‌افزارهایی در کمین گوشی‌های همراه
کسپرسکی گزارش داد: رشد سه برابری حمله باج‌افزارها به گوشی‌های موبایل
در گذشته بسیاری از هکرها سعی می‌کردند بدافزارهایی را ویژه کامپیوترهای شخصی طراحی کنند. این رویکرد همچنان مورد توجه هکرها قرار دارد و باج‌افزار واناکرای نیز نمونه خوبی برای اثبات این موضوع است. اما گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت‌های امنیتی همچون کسپرسکی نشان می‌دهد رشد حملات باج‌افزاری به سمت گوشی‌های همراه روند تصاعدی داشته و تنها در سه ماهه نخست سال جاری میلادی این حملات رشد سه برابری داشته‌اند.

1606683296_1_0.gif

هکرها به‌طور سنتی به سیستم‌عامل ویندوز بیش از سایر سیستم‌عامل‌ها علاقه دارند. در نتیجه طیف گسترده‌ای از بدافزارها و باج‌افزارها برای این سیستم‌عامل طراحی می‌شوند. اما این روزها در هر گوشه و کناری یک گوشی همراه در دست کاربران قرار دارد و متاسفانه بسیاری از کاربران به امنیت دستگاه‌های خود کم توجه هستند در نتیجه هکرها تصمیم گرفته‌اند باج‌افزارهای بیشتری را ویژه دستگاه‌های همراه آماده کنند. گزارشی که کسپرسکی در این ارتباط منتشر کرده است نشان می‌دهد تنها در سه ماهه ابتدای سال جاری میلادی، نرخ آلودگی گوشی‌های همراه به باج‌افزارها رشد سه برابری را تجربه کرده است. کسپرسکی رقم 218625 هزار مورد آلودگی را برای این بازه زمانی ارائه کرده است، حال آن‌که در سه ماهه منتهی به سال 2016 میلادی این رقم برابر با 61832 هزار مورد آلودگی بود.

رومان آنچک، تحلیل‌گر ارشد بدافزارهای شرکت کسپرسکی در این ارتباط گفته است: «ظهور گونه‌های جدیدی از باج‌افزارها و تغییراتی که روی آن‌ها انجام شده نشان می‌دهد، دستگاه‌های همراه به آرامی به یکی از اهداف اصلی هکرها و حملات باج‌افزاری تبدیل شده‌اند. مردم باید به این موضوع توجه داشته باشند که هکرها هم می‌توانند هم کامپیوترهای شخصی و هم دستگاه‌های همراه را در معرض تهدید قرار دهند. در نتیجه همراه این احتمال وجود دارد تا باج‌افزاری به دستگاه همراه کاربران وارد شده، داده‌ها را رمزنگاری کرده و دسترسی به داده‌ها را مسدود کند.»

مطلب پیشنهادی

حس‌گر تشخیص چهره گلکسی اس 8 به سادگی آب خوردن هک می‌شود
یک دوربین، چاپگر و لنز تماسی برای گذر از مکانیزم امنیتی

در گزارش کسپرسکی آماده است باج‌افزار Trojan-Ransom.AndroidOS.Fusob.h یکی از پر کاربردترین باج‌افزارهایی است که هکرها برای قربانی ساختن گوشی‌های همراه کاربران از آن استفاده می‌کنند. تقریبا چیزی در حدود 45 درصد از کاربران گوشی‌های همراه از طریق این باج‌افزار مورد تهدید قرار گرفته‌اند. زمانی که این باج‌افزار گوشی همراه کاربری را آلوده می‌سازد، در ابتدا اطلاعات مرتبط با موقعیت‌یاب جهانی، تاریخچه تماس‌ها و سایر اطلاعات مورد نیاز را برای سرور کنترل و فرمان‌دهی خود ارسال می‌کند. سرور بر مبنای اطلاعات و داده‌هایی که دریافت کرده است، فرمان‌ها و دستوراتی را برای قفل کردن دستگاه همراه کاربر ارسال می‌کند.

آزمایشگاه کسپرسکی  در همین ارتباط 480 میلیون حمله بدافزاری که از طریق منابع آنلاین و از سوی 190 کشور به وقوع پیوسته است را شناسایی کرده است. در این پویش نزدیک به 80 میلیون آدرس اینترنتی مخرب و منحصربه‌فرد نیز شناسایی شده است. کسپرسکی در این ارتباط گفته است: «روی 288 هزار سامانه کامپیوتری هکرها به دنبال آن بوده‌اند تا پول‌های قربانیان را از طریق دسترسی به حساب‌های بانکی و جزییات مربوط به کارت‌های مالی آن‌ها به سرقت ببرند.» همچنین بسته امنیتی کسپرسکی که برای محافظت از گوشی‌های همراه کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد، موفق شده است 1.2 میلیون بسته مخرب و 32 هزار ماژول تروجان بانکی را شناسایی کند. آزمایشگاه کسپرسکی می‌گوید: «ما تنها نباید به فکر ارائه راه‌حل‌های امنیتی برای کامپیوترهای شخصی باشیم. بلکه باید راه‌حل‌های ویژه‌ای نیز برای گوشی‌های همراه ارائه کنیم. به ویژه در مقطع فعلی که گوشی‌های همراه با تهدیداتی به مراتب پیشرفته‌تر و گسترده‌تر روبرو هستند.»

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟