پیام‌های اضطراری و حساس
اگر به این چهار هشدار امنیتی در وب توجه نکنید به دردسر خواهید افتاد
در زمان ورود به فضای مجازی و بازدید از سایت‌های مختلف هر زمان مرورگر یا سیستم‌عامل پیغام یا هشدار امنیتی به شما نشان دادند باید به دقت علت نمایش این پیغام را بررسی کنید. اگر نسبت به این هشدارهای امنیتی بی تفاوت باشید تاوان سنگینی پرداخت خواهید کرد.

1606683296_1_0.gif

مرورگرهای اینترنتی و سیستم‌عامل‌ها زمانی که با یک مشکل امنیتی مهم روبرو شوند چهار پیغام زیر را نشان می‌دهند.

سایتی که قصد ورود به آن‌را دارید حاوی بدافزار است.

سایتی که در حال باز کردن آن هستید به لحاظ گواهی‌نامه‌ امنیتی دارای مشکل است.

دیوارآتش یکسری قابلیت‌های مربوط به این برنامه را بلوکه کرده است.

ضدویروس سیستم را فعال کنید.

مطلب پیشنهادی

چگونه می‌توانیم از ویروسی شدن گوشی اندرویدی مطلع شویم؟

 

ین پیغام‌ها گاهی اوقات زمانی که در حال بازدید از یک سایت هستید، بازی‌های آنلاین انجام می‌دهید یا نرم‌افزارهایی که از اینترنت دانلود کرده و نصب کرده‌اید نشان داده می‌شوند. اما زمانی که با چنین پیغام‌هایی روبرو شدید چه کاری باید انجام دهید؟ به سختی می‌توانیم به شما بگوییم با مشاهده این پیغام‌‌ها نیازی نیست کار خاصی انجام دهید، پس بهتر است به شکل جدی این موارد را بررسی کنید.

شماره یک، سایت پیش روی شما حاوی بدافزار است

تاکنون چند مرتبه در مرورگر کروم روی پیوندی کلیک کرده‌اید و کروم به شما پیغامی همانند تصویر بالا نشان داده است؟ این پیغام به لطف فناوری Safe Browsing که یکی از قابلیت‌های از پیش ساخته شده کروم است نشان داده می‌شود. معنای این پیغام روشن است. سایتی که در حال بازدید از آن هستید ممکن است به بدافزار یا اسکریپت مخربی آلوده شده باشد. در چنین شرایطی هیچ‌ کاری بهتر از آن نیست که زبانه مربوط به سایت خطرآفرین را ببندید. مرورگر مایکروسافت اج و اینترنت اکسپلورر پیغام بر مبنای گزارش‌ها این سایت ایمن نیست "This website has been reported as unsafe" یا در حال بازدید از یک سایت مشکوک "Deceptive site ahead" هستید و مرورگر فایرفاکس در نسخه های قدیمی پیغام "Reported attack page" را نشان می‌دهند. صفحاتی که چنین پیغام‌هایی برای آن‌ها نشان داده می‌شود آلوده به ویروس، تروجان یا بدافزار بوده یا ممکن است اسکریپت‌هایی را از منابع تایید نشده بارگذاری کرده و روی کامیپوتر شما اجرا کنند.

مطلب پیشنهادی

چگونه می‌توانیم از هک شدن حساب‌های آنلاین خود مطلع شویم؟

شماره دو، گواهی‌نامه امنیتی سایت دارای مشکل است

اگر تاریخ گواهی‌نامه امنیتی یک سایت به اتمام رسیده باشد، شما این پیغام را در مرورگرهای اج و اکسپلورر مشاهده خواهید کرد. مرورگر کروم پیغام گواهی‌نامه امنیتی سرور هنوز مورد تایید قرار نگرفته یا هنوز معتبر نیست را نشان می‌دهد این مسئله ممکن است از آن جهت به وجود آمده باشد که امکان تایید اعتبار گواهی‌نامه امنیتی وجود ندارد. این خطاها عمدتا در ارتباط با سایت‌هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند اما بنا به دلایلی با مشکلات امنیتی روبرو هستند نشان داده می‌شوند. فکر می‌کنید این مسئله بی اهمیت است؟ بهتر است تجدیدنظر کنید. در ارتباط با سایت‌هایی همچون شبکه‌های اجتماعی، فعالیت مرتبط با بانکداری آنلاین و خریدهای آنلاین که به اطلاعات حساس مالی نیاز دارند این مسئله فوق‌العاده حائز اهمیت است. عدم توجه به این مسئله ممکن است به از دست رفتن پولی که در حساب بانکی خود دارید منجر شود. فراموش نکنید چنین پیغامی خبر از یک حمله فیشینگ می‌دهد که در یک قدمی شما قرار دارد.

شماره سه، دیوار آتش ویندوز برخی از ویژگی‌های این برنامه را مسدود کرده است

در حالی که این پیغام را سیستم‌عامل ویندوز نشان می‌دهد، اما محدود به دیوارآتش ویندوز نیست. هر دیوارآتشی زمانی که متوجه شود یک برنامه در نظر دارد به شکل غیرمجاز به اینترنت متصل شود مشابه چنین پیغامی را نشان می‌دهد. در حالت کلی این پیغام در ارتباط با برنامه‌هایی که به تازگی نصب کرده‌اید و در فهرست سفید دیوارآتش قرار نگرفته‌اند، نرم‌افزارهای مخربی که سعی دارند اطلاعاتی را به خارج از کامپیوتر ارسال کرده یا هکری که در نظر دارد اطلاعات شما را به سرقت ببرد نشان داده می‌شود. برای تشخیص علت نمایش این پیغام باید جزییات را مورد بررسی قرار دهید. این هشدار نام نرم‌افزاری که در نظر دارد به اینترنت دسترسی پیدا کند را نشان می‌دهد. با بررسی نام و سازنده نرم‌افزار از معتبر بودن برنامه اطمینان حاصل کنید. از یک موتور جست‌وجوگر اینترنتی برای دریافت اطلاعات بیشتر کمک بگیرید. به‌کارگیری یک نرم‌افزار ضدویروسی نیز مفید است.

شماره چهار، ضدویروس خود را فعال کنید

نشان دادن این پیغام بیان‌گر این موضوع است که ضدویروس سیستم غیرفعال شده است. گاهی اوقات برای نصب یک برنامه مجبور می‌شویم ضدویروس را غیر فعال کنیم. اما غیرفعال شدن بدون دلیل نشان می‌دهد مشکلی وجود دارد. این مشکل ممکن است نشانه‌ای از آلودگی به بدافزاری باشد. برای فعال‌سازی دومرتبه ویندوز دیفندر روی دکمه Start کلیک کرده و واژه defender را تایپ کنید. در فهرست نتایج نشان داده شده روی گزینه Windows Defender Security Center کلیک کرده و به دنبال گزینهVirus & threat protection باشید. اگر سمبل قرمز رنگی در کنار آن مشاهده کردید، روی گزینه Turn on کلیک کنید. اگر ضدویروس شما نمی‌تواند دومرتبه فعال شود، ممکن است این مشکل به واسطه آلودگی سیستم رخ دهد. بهتر است در چنین شرایطی از طریق به‌کارگیری ابزارهای ضدبدافزاری همچون Malwarebytes سیستم خود را اسکن کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟