Knightscope K5 کنجکاو یا آسیب‌پذیر
این روبات تصمیم گرفت خودکشی کند و به زندگی خود پایان دهد
در حالی که بسیاری از کارشناسان عرصه فناوری درباره توانایی‌ها یا محدودیت‌های روبات‌ها سخن به زبان می‌آورند، اما واقعیت این است که روبات‌ها به مرور زمان در حال یادگیری خصلت‌های انسانی هستند. هر چند در این زمینه نمی‌توانیم از واژه خصلت یا رفتار به صراحت سخن به زبان آوریم، اما روبات Knightscope K5 نشان داد که روبات‌ها نیز می‌توانند دست به اقدامات غافل‌گیرانه بزنند.

1606683296_1_0.gif

اگر روبات‌ها دست به اقداماتی غیر منتظره بزنند زیاد نباید تعجب کنیم، به واسطه آن‌که روبات‌ها به طور مستمر در حال یادگیری و آموزش هستند. شرکت‌ها به واسطه آن‌که در نظر دارند روبات‌ها را مشابه با انسان‌ها طراحی کنند سعی می‌کنند به آن‌ها یاد دهند چگونه می‌توانند مشابه انسان‌ها فکر کرده یا رفتار کنند. اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا روبات‌ها نیز به واسطه یک روز خسته کننده کاری یا زمانی که احساس خوشایندی دارند باید عملی همچون خودکشی را مرتکب شوند؟

KinghtScope K5 روبات نگهبانی بود که در دفتر آژانس مسکن MRP Realty به فعالیت اشتغال داشت. این روبات در اقدامی غیرمنتظره تصمیم گرفت درون حوض آبی که درون این مجتمع قرار دارد وارد شود. در حالی که هیچ کس به درستی نمی‌داند این روبات بر مبنای چه استدلالی این‌کار را انجام داده است، اما خبر مربوط به این واقعه تحت عنوان خودکشی یک روبات (suicidal robot) مورد توجه رسانه‌ها و کاربران اینترنتی قرار گرفته است. این احتمال وجود دارد که این روبات 136 کیلوگرمی (300 پوندی) با قد 1 متر و نیم (5 فوت) تنها از روی کنجکاوی به این حوض پر از آب نزدیک شده و همانند انسان‌ها تصمیم گرفته است آب تنی کند. اما موفق نشده است کنترل اوضاع را به دست بگیرد و به درون حوض پر از آب سقوط کرده است.

مطلب پیشنهادی

تماشا کنید: سوفیا روباتی جذاب و شوخ طبع
محاسبات عاطفی، یک گام به پیش

 گرگ پینلو در همین ارتباط توییتی منتشر کرد و نوشت: «به نظر می‌رسد یک روز سرگرم‌کننده داشتیم. ما از یک روبات فوق پیشرفته امنیتی در مجتمع اداری خود استفاده می‌کردیم که اکنون صدمه دیده است.» خوشبختانه کارکنان این مجتمع اداری به موقع از این موضوع اطلاع پیدا کردند و موفق شدند روبات فوق را نجات دهند. با این وجود هنوز به درستی مشخص نیست این روبات چه زمانی قادر است به کار خود باز گردد. سخن‌گوی آژانس مسکن MRP Realty در این ارتباط گفته است: «این روبات بخشی از یک برنامه آموزشی بود تا به ما در شناسایی مشکلات و اتفاقات غیر منتظره کمک کند. برنامه‌های آموزشی این چنینی به ما کمک می‌کنند تا بخش‌هایی که به رسیدگی بیشتر نیاز دارند را شناسایی کنیم.» شرکت KnightScope که در زمینه فروش روبات‌های نگهبان K5 به فعالیت اشتغال دارد، علت این اتفاق را غیر قابل توضیح عنوان کرده و گفته است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام می‌دهد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟