مقایسه میانرده سامسونگ و میانرده هوآوی
راهنمای خرید: گلکسی J7 پرایم 2 بخریم یا هوآوی آنر 7C؟
بازار میانرده هرچند به اندازه بازار گوشی‌های پرچمدار مملو از نوآوری نیست؛ اما در این چند سال اخیر شاهد رقابتی داغ میان برندهای نوظهور و قدیمی‌ترها بوده است. شرکت‌هایی مثل هوآوی، شیائومی و ZTE هرچند نسبت به سامسونگ و اپل سهم کمتری در بازار دارند؛ اما نباید منکر ارزش خرید بالای محصولاتشان شویم. این مسئله باعث شده است که سامسونگ هم به فکر تقویت محصولات میان‌رده خود شود تا بازار کشورهای در حال توسعه را از دست ندهد. در این مطلب قصد داریم دو نمونه از محصولات میان رده سامسونگ و هوآوی را با یکدیگر مقایسه کنیم. همراه ما باشید با مقایسه گلکسی J7 پرایم 2 و هوآوی آنر 7C .

1606683296_1_0.gif

طراحی

در مبحث طراحی انگار با دو گوشی از دو نسل متفاوت روبرو هستیم. در یک سو سامسونگ با همان زبان طراحی همیشگی‌اش قرار دارد و در سوی دیگر هوآوی با ترکیبی از نمایشگر کشیده و حاشیه اندک. گلکسی J7 پرایم 2 گوشی خوش‌ساختی است و در فهرست 15 گزینه‌ای ما برای خرید یک گوشی زیر 2 میلیون تومان قرار داشت. هرچند طراحی آن مطابق ترند روز نیست؛ اما نمی‌توان گفت که این گوشی زشت است. بدنه گلکسی J7 پرایم 2 از جنس آلومینیوم است؛ اما در بخش جلویی آن از شیشه و در بالا و پایین آن از پلاستیک استفاده شده است. با این وجود، تجربه فیزیکی کلی، تجربه کار با یک گوشی فلزی است. هوآوی آنر 7C هم یک گوشی فلزی با کیفیت ساخت بالا است و به لطف طراحی جدیدتری که دارد، کمی خوش‌دست‌تر است. هر دو گوشی وزن مشابهی دارند و اختلاف 4 گرمی آن‌ها محسوس نیست. محل قرارگیری دکمه‌های جانبی در هر دو گوشی مناسب است و در نوع خودشان، نقطه ضعف خاصی در مبحث طراحی ندارند. اما به هر حال، ترجیح می‌دادیم سامسونگ هم روی گلکسی J7 پرایم 2 از طراحی کشیده استفاده کرده باشد.

صفحه نمایش

سامسونگ همیشه به داشتن نمایشگرهایی عالی شهره بوده است؛ اما این مسئله نباید باعث شود که فکر کنید روی گوشی‌های میان‌رده رو به پایین این شرکت هم از نمایشگرهایی به همان خوبی استفاده می‌شود. گلکسی J7 پرایم 2 دارای یک نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن Full HD است. تراکم پیکسلی این نمایشگر 401 پیکسل بر هر اینچ است و تا به اینجای کار همه چیز خوب است؛ اما چیزی که باعث دلسردی ما می‌شود، استفاده از پنل‌های PLS TFT روی این گوشی است. این پنل‌ها کیفیتی به مراتب پایین‌تر Super AMOLED دارند و در برابر LCD معمولی هم حرف چندانی برای گفتن ندارند. در سوی دیگر، هوآوی آنر 7C دارای نمایشگری مبتنی بر پنل LCD است. این نمایشگر کشیده 5.99 اینچی با نسبت طول به عرض 18 به 9 روشنایی قابل قبولی هم دارد؛ اما نکته دلسردکننده در آن، استفاده از رزولوشن HD+ است که تراکم پیکسلی نمایشگر این گوشی را به 269 پیکسل بر هر اینچ تقلیل می‌دهد. 

اگر دقت تصاویر برایتان مهم است، در این بخش برتری با گلکسی J7 پرایم 2 است و در صورتی که رنگ و نور نمایشگر برایتان مهم‌تر است، باید به سراغ هوآوی آنر 7C بروید. 

دوربین

سامسونگ در بخش دوربین میانرده‌هایش بسیار کمفروشی می‌کند. هوآوی تا کنون بیش از 10 میان‌رده با دوربین دوگانه روانه بازار کرده است اما این عدد برای سامسونگ هنوز صفر است! چه انتظاراتی داریم؟! حتی S9 پرچمدار این شرکت هم دوربین دوگانه نداشت! گلکسی J7 پرایم 2 هم مجهز به یک سنسور 13 مگاپیکسلی با f/1.9، فوکوس خودکار و فلش LED است. این چیزها کف انتظارات ما را هم برآورده نمی‌کند؛ اما از حق نگذریم، کیفیت تصاویر ثبت شده با آن قابل قبول است. هوآوی آنر 7C اما مطابق جریان بازار به یک ستاپ دوربین دوگانه متشکل از سنسور اصلی 13 و دوربین دوم 2 مگاپیکسلی مجهز شده است. میزان گشودگی دیافراگم سنسور اصلی برابر با f/2.2 است که نشان می‌دهد این گوشی نسبت به رقیبش جذب نور کمتری دارد. اما آنر 7C به لطف داشتن دوربین دو امکاناتی دارد که دست کاربر را برای ثبت تصاویر عالی و هنرمندانه باز می‌گذارد. 

در بخش سلفی، گلکسی J7 پرایم 2 به یک 13 مگاپیکسلی مشابه سنسور دوربین اصلی مجهز است؛ اما آنر 7C دارای یک سنسور 8 مگاپیکسلی مجهز به فلش LED است که به شما کمک می‌کند در هر شرایطی سلفی‌های قابل قبولی ثبت کنید. 

هر دو گوشی در بخش ضبط ویدیو کیفیت Full HD و سرعت 30 فریم بر ثانیه‌ای را ارائه می‌دهند و در این زمینه کاملا برابرند.

سخت افزار

تراشه به کار رفته روی گلکسی J7 پرایم 2 ساخت خود شرکت سامسونگ است و اگزینوس 7870 نام دارد. این تراشه 8 هسته‌ای قابلیت پردازش تا 1.6 گیگاهرتز را دارا است. آنر 7C با داشتن تراشه میانرده اسنپدراگون 450، توانایی پردازش تا 1.8 گیگاهرتز را دارد. هر دو گوشی از توان پردازشی متوسطی برخوردارند؛ اما مصرف باتری تراه گلکسی J7 پرایم 2 اندکی کمتر است. از طرف دیگر، سرعت بیشتر پردازش در گوشی آنر 7 سی باعث شده است در مقایسه با گلکسی J7 پرایم 2 با هنگ و لگ کمتری در اجرای بازی‌ها مواجه باشیم. هر دو گوشی دارای 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی هستند؛ اما آنر 7C مدل‌های گران‌تری هم دارد که دارای 64 گیگابایت حافظه داخلی و 4 گیگابایت رم هستند. هر دو گوشی دارای درگاه کارت حافظه هستند و حسگر اثر انگشتش در آن‌ها با دقت و سرعت بالا عمل می‌کند. 

باتری

گلکسی J7 پرایم 2 از یک باتری 3300 میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی برخوردار است و هوآوی آنر 7C دارای یک باتری 3000 میلی آمپری لیتیوم پلیمری است. در این مبحث کفه ترازو کمی به سمت گلکسی J7 پرایم 2 سنگینی می‌کند. البته نباید فراموش کرد که آنر 7C دارای نمایشگری با وضوح کمتر است و این مسئله به کاهش مصرف انرژی کمک شایانی می‌کند. هرچند تفاوت میان عمر باتری این دو گوشی آنقدرها محسوس نیست؛ اما نباید نادیده گرفته شوند. متاسفانه هیچ یک از این دو گوشی از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کنند و برای پر شدن به بیش از دو ساعت زمان نیاز دارند.

نتیجه گیری

با این که قیمتی جهانی Honor 7C چیزی در حدود 140 یورو است، انتظار ما این است که این گوشی با قیمتی در حدود 1.2 تا 1.4 میلیون تومان وارد بازار ایران شود. از آن‌ جا که قیمت گلکسی J7 پرایم 2 چیزی در همین حدود است، مقایسه ارزش خرید این دو گوشی کار سختی نیست. قدرت تراشه هر دو گوشی متوسط رو به پایین است و هیچ کدام از یک نمایشگر عالی برخوردار نیستند. در سوی دیگر، هر دو از دوربینی قابل قبول برخوردارند؛ اما آنر 7C به لطف داشتن دوربین دوگانه توانایی ثبت تصاویر و اجرای افکت بوکه را بر روی آن‌ها دارد. کیفیت ساخت هر دو گوشی بالا است و بدنه‌های مستحکمی دارند. هرچند هیچکدام از این دو گوشی چندان زیبا نیستند؛ اما بی‌انصافی است اگر آن‌ها را زشت بدانیم. با این وجود، به خاطر داشتن طراحی مدرن‌تر، ما امتیاز بخش طراحی را به محصول آنر اختصاص می‌دهیم. در مبحث باتری گلکسی J7 پرایم 2 کمی بهتر است؛ اما برخورداری هوآوی آنر 7C از اندروید 8.0 باعث می‌شود سامسونگ دوباره یک پله عقب بیفتد. در مجموع، هیچ یک از این دو گوشی بر دیگری برتری قاطعی ندارد. انتخاب با شما است. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟