اژدهای ژاپنی‌ها در برابر ببر کره‌ای!
مقایسه ال‌جی G7 ThinQ با سونی اکسپریا XZ2 پرمیوم
غیر از اپل، تمام شرکت‌های مطرح تولیدکننده گوشی هوشمند تا به اینجای سال 2018 حد اقل یک گوشی پرچم‌دار معرفی کرده‌اند. در این بین، سهم سونی و سامسونگ دو گوشی بوده است و ال‌جی هم با سیاست خاص خودش به فعالیت خود ادامه می‌دهد: هر وقت احساس کنیم لازم است، گوشی جدیدی معرفی می‌کنیم!
در این مطلب به بررسی پرچم‌داران سونی و ال‌جی می‌پردازیم؛ گوشی‌های LG G7 ThinQ و Sony Xperia XZ2 Premium.

1606683296_1_0.gif

طراحی

آنچه که در سال‌های 2017 و 2018 بیش از هر دوره دیگری به چشم می‌خورد، شباهت هرچه بیشتر و بیشتر گوشی‌ها به یکدیگر است. دیگر فرقی ندارد گوشی یک میلیونی است یا ده میلیونی؛ تمام گوشی‌ها سعی دارند حاشیه‌های نمایشگر را به حد اقل برسانند، کشیده‌تر شوند و باریک و درخشان به نظر بیایند. این امر وقتی قوت می‌گیرد که آیفون چیزی را در میان پرچمداران جا می‌اندازد. آیفون خواسته یا ناخواسته تعیین می‌کند که گوشی‌های بعدی چه امکاناتی داشته باشند. امسال هم به لطف طراحی متفاوت آیفون X، اکثر گوشی‌های پرچم‌دار و میان‌رده رو به بالا، به بریدگی بالای نمایشگر (ناچ) مجهز شده‌اند. 

در این بین، سونی چندان از این قاعده پیروی نمی‌کند. غول ژاپنی چندین سال بود که از یک طراحی یکسان و کسل‌کننده برای گوشی‌های خود استفاده می‌کرد و بالاخره امسال بود که از زبان طراحی جدیدی برای گوشی‌هایش استفاده کرد. اولین گوشی طراحی شده با این زبان طراحی، سونی اکسپریا XZ2 بود و این افتخار حالا نصیب اکسپریا XZ2 پرمیوم شده است. با وجود این که زبان طراحی این گوشی، زبان طراحی جدیدی است، اما نسبت طول به عرض نمایشگر این گوشی مثل محصولات قدیمی‌تر سونی، دارای نسبت طول به عرض 16 به 9 است. دلیل این امر احتمالا این است که سونی نخواسته چیزی از زیبایی نمایشگرش بکاهد و آن را فدای اعداد و ارقام رایج در بازار کند. 

ال‌جی اما در تمام این سال‌ها مشغول امتحان طراحی‌های متنوع در تمام رده‌های قیمتی بوده است. در جی 7 ثینکیو شاهد بدنه‌ای خوش‌تراش هستبم که یک نمایشگر کشیده با نسبت طول به عرض 19.5 به 9 را در خود جای داده است. همانطور که می‌بینید، این نمایشگر از صفحه نمایش بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار دیگر هم کشیده‌تر است و این مسئله نشان می‌دهد با جی 7 ثینکیو، تجربه کاربری فیزیکی متفاوتی در انتظار شما خواهد بود. نکته‌ای که در طراحی این گوشی بیش از هر چیزی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، بریدگی بالای نمایشگر آن است که تقلیدی از iPhone X است. هرچند مسئولان ال‌جی مدعی هستند که طراحی این گوشی پیش از عرضه آیفون 10 انجام شده بوده است و آن‌ها تقلید نکرده‌اند؛ اما در بازار، کسی به زمان طراحی شما اهمیتی نمی‌دهد و همه چیز به زمان عرضه و رونمایی محولات شما بستگی دارد.

هر دوی این گوشی‌ها دارای گواهی IP68 هستند که نشان می‌دهد در برابر آب (تا عمق 1.5 متری آب شیرین) و گرد و غبار مقاومت دارند. جنس سونی اکسپریا XZ2 پرمیوم از شیشه یا چیزی شبیه آن است. از طرف دیگر، ال‌جی جی 7 ثینکیو از شیشه و فلز ساخته شده است و گواهینامه نظامی MIL STD 810G نیز دارد که نشان از مقاومت بالای بدنه آن در برابر آسیب‌های خارجی دارد. جی 7 ثینکیو تنها 162 گرم وزن دارد و وزن اکسپریا XZ2 پرمیوم 236 گرم است که با هر معیاری که در نظر بگیریم، بسیار سنگین به نظر می‌آید.

صفحه نمایش

حتی تا ساعتی قبل از رونمایی هم مشخص نبود پنل مورد استفاده بر روی نمایشگر جی 7 تینکیو از چه نوعی است. از آنجا که در پرچمدار سری V  این شرکت از نمایشگر OLED بهره می‌برد، برخی از کارشناسان انتظار داشتند روی این گوشی هم شاهد استفاده از چنین پنل‌هایی باشیم؛ اما چنین نشد. جی 7 ثینکیو از یک پنل IPS LCD فوق پیشرفته برخوردار است که روشنایی آن در به 1000 نیت هم می‌رسد. این نمایشگر با رزولوشن 3120 × 1440 تراکم پیکسلی عالی 564 پیکسل بر هر اینچ را به همراه دارد. کنتراست و رنگ‌بندی در این صفحه نمایش با کیفیت بسیار بالایی صورت می‌گیرد. این نمایشگر 100 درصد رنگ‌های استاندارد DCI-P3 را پوشش می‌دهد که نشان از دقت بالای آن در امر رنگ‌بندی دارد. همچنین، جی 7 ثینکیو دارای نمایشگری است که استانداردهای HDR10 و دالبی ویژن را هم دارا است و با این حساب، می‌توانیم آن را دارای یکی از کامل‌ترین نمایشگرهای مبتنی بر پنل IPS LCD بدانیم.

در سوی دیگر میدان، سونی گوشی اکسپریا XZ2 پرمیوم را به یک نمایشگر IPS LCD با رزولوشن حیرت انگیز 4K روانه بازار کرده است. رزولوشنی که در صفحه نمایش 5.8 اینچی این گوشی تراکم پیکسلی خارق العاده 760 پیکسل بر هر اینچ را به همراه دارد.این صفحه نمایش هم از قابلیت HDR10 پشتیبانی می‌کند و سونی به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تلوزیون در جهان، فناوری‌هایی مانند X- Reality Engine را در دل این گوشی جای داده است. نمایشگر هر دوی این گوشی‌ها هم از لایه محافظ گوریلا گلس نسل پنج بهره می‌برد تا مقاومت بالایی در برابر خط و خش داشته باشند.

دوربین

در مراسم معرفی اکسپریا XZ2 به سونی انتقادات زیادی وارد شده بود که یک گوشی پرچم‌دار گران قیمت را با دوربین تکس توسعه داده است. این مسئله با معرفی نسخه پرمیوم XZ2 حل شد و حالا پرچم‌دار جدید سونی دارای دوربینی دوگانه است. یکی از این سنسورها دقتی 12 مگاپیکسلی دارد و دیگری از سنسوری 19 مگاپیکسلی بهره برده است. دوربین 12 مگاپیکسلی این گوشی برای عکاسی سیاه و سفید در نظر گرفته شده است و دوربین 19 مگاپیکسلی آن عکس‌ها را به صورت رنگی ثبت می‌کند. میزان گشودگی دیافراگم در این سنسورها به ترتیب برابر با f/1.6 و f/1.8 است.از سایر مشخصات دوربین این گوشی می‌توان به لرزشگیر 5 محوره مبتنی بر ژیروسکوپ و سامانه تشخیص فاز دوگانه اشاره کرد.

در بخش سلفی، اکسپریا XZ2 پرمیوم از یک سنسور 13 مگاپیکسلی بهره گرفته است که حتی دارای لرزشگیر است و می‌تواند در هر شرایطی سلفی‌های زیبایی از شما به ثبت برساند.

گوشی‌های سونی همیشه در بخش فیلمبرداری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌اند و سال 2018 تفطه اوج این شرکت در این زمینه بوده است. اکسپریا XZ2 پرمیوم قابلیت فیلمبرداری فوق سریع 960 فریم بر ثانیه را با کیفیت Full HD و با پشتیبانی از HDR در اختیار شما قرار می‌دهد؛ چیزی که در سایر پرچم‌داران ندیده‌ای و احتمالا تا سال آینده هم نخواهیم دید.

از طرف دیگر، ال‌جی جی 7 ثینکیو با تاکید فراوان بر روی قابلیت‌های هوش مصنوعی، چینش جدیدی را روی دوربین‌های خود پیاده سازی کرده است. این گوشی از دو دوربین 16 مگاپیکسلی بهره می‌برد که میزان گشودگی دریچه برای آن‌ها f/1.6 و f/1.9 عنوان شده است. دوربین اصلی این گوشی قابلیت فوکوس خودکار مبتنی بر لیزر دارد و از لرزشگیر اپتیکال هم بهره می‌برد. دوربین دوم این گوشی هم یک دوربین سوپرواید با فوکوس ثابت است که قابلیت عکاسی با نمای 120 درجه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند پرتره‌هایی حرفه‌ای به ثبت برساند. 

دوربین سلفی جی 7 ثینکیو هم 8 مگاپیکسلی است و دارای با f/1.9 و قابلیت عکاسی با دو بازه دید 82 و 90 درجه، می‌تواند سلفی‌های بسیار جذابی به ثبت برساند. 

در بخش  فیلمبرداری، جی 7 تینکیو قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4K و با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارد و خبری هم از فیلمبرداری فوق سریع نیست. 

سخت افزار

هم جی 7 ثینکیو و هم سونی اکسپریا XZ2 پرمیوم به آخرین نسل تراشه‌های شرکت کوآلکام یعنی Snapdragon 845 مجهز شده‌اند. این تراشه 8 هسته‌ای توانایی پردازش تا سرعت 2.8 گیگاهرتز را دارد و از پس اجرای هر بازی و اپلیکیشنی به راحتی آب خوردن برمی‌آید. نسخه ارزان‌تر جی 7 ثینکیو دارای 4 گیگابایت حافظه رم است و این مقدار برای نسخه گران‌تر آن برابر است با عدد 6. سونی اکسپریا XZ2 پرمیوم تنها در یک نسخه 6 گیگابایتی عرضه می‌شود و باید عملکرد آن را با نسخه گران‌تر جی 7 ثینکیو مقایسه کنیم و برای این مقایسه باید تا عرضه عمومی این گوشی‌ها صبر کنیم. در مبحث حافظه داخلی، ال‌جی برای پرچمدار جدیدش 64 یا 128 گیگابایت حافظه داخی در نظر گرفته است و این رقم برای پرچمدار جدید سونی برابر با 64 گیگابایت است. هر دوی این گوشی‌ها قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه تا 400 گیگابایت را دارند؛ اما در صورت استفاده از کارت حافظه، قابلیت پشتیبانی از سیمکارت دوم را از دست می‌دهند. 

بهترین گوشی برای عکاسی

مطابق انتظار، روی این گوشی‌ها از سریع‌ترین مودم‌ها استفاده شده است و سرعت اتصال به اینترنت همراه بر روی آن‌ها چیزی فراتر از انتظار شما است و همچنین به نسل پنجم فناوری بلوتوث مجهز شده‌اند. چیزی که در این بخش محصول ال‌جی را یک قدم جلوتر از گوشی سامسونگ قرار می‌دهد، بلندگوهای فوق‌ العاده قوی جی 7 ثینکیو هستند. برخی منابع خبر داده‌اند که این گوشی صدایی تا ده برابر بلندتر از گوشی‌های معمولی بازار دارد. 

باتری

یک گوشی هر قد هم که خوب باشد، اگر باتری خوبی نداشته باشد، کاربر نمی‌تواند از کار کردن با آن لذت چندانی ببرد. از این رو، شرکت‌های سازنده تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با حفظ فیزیک متعادل، باتری‌هایی با ظرفیت بیشتر و بیشتر روی گوشی‌های خود به کار ببندند. ال‌جی جی 7 ثینکیو اما در این راه چندان دست و دل باز ظاهر نشده است و تنها به استفاده از یک باتری 3000 میلی آمپر ساعتی بسنده کرده است. این مقدار برای سونی اکسپریا XZ2 پرمیوم به 3540 میلی آمپر ساعت می‌رسد که در ظاهر ممکن است خیلی بیشتر باشد؛ اما در باطن و با توجه به نمایشگر 4K به کار گرفته شده روی این گوشی، نمی‌توان گفت که این میزان باتری برای آن کاملا رضایتبخش است. نکته جالب در ارتباط با هر دوی این گوشی‌ها پشتیبانی آن‌ها از فناوری شارژ سریع نسخه 3 و قابلیت شارژ بی‌سیم است.

نرم افزار

هر دوی این گوشی‌ها با اندروید 8.0 اوریو و امکان ارتقا به اندروید 9.0 روانه بازار می‌شوند؛ البته روی این سیستم عامل‌ها بدون شک از پوسته اختصاصی خودشان بهره خواهند برد. در این بین؛ ال‌جی بیش از هر چیزی به هوش مصنوعی گوشی خود تاکید دارد؛ مسئله‌ای که حتی از اسم این گوشی هم مشخص است: ThinQ. 

نتیجه گیری

تا ورود این گوشی‌ها به بازار ایران و تعیین شدن قیمت آن‌ها، نمی‌توان نتیجه‌ گیری خاصی در ارتباط با این دو گوشی و ارزش خرید آن‌ها داشت؛ اما چیزهایی هست که باید در ارتباط با آن‌ها بدانید:

جی 7 ثینکیو یک گوشی عالی است؛ از هر لحاظ که فکرش را بکنید. اما چه شاخصه‌ای دارد؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که یک گوشی را به یک پرچم‌دار تبدیل می‌کند، داشتن شاخصه منحصر به فرد است. گوشی LG G5 از این لحاظ یک گوشی بی‌نظیر بود که با داشتن قابلیت ماژولار، به معنای واقعی کلمه یک پرچمدار بود. اگر نگاهی هم به بازار داشته باشیم، می‌بینیم که برای مثال، آیفون X دارای FaceID است، گلکسی اس 9 پلاس دارای دریچه دیافراگم متغیر است و شیائومی می میکس 2 اس هم دارای طراحی بدون حاشیه است. اما پرچمدار ال‌جی چه چیز جدیدی برای عرضه دارد؟ تقریبا هیچ.

نمی‌گوییم این گوشی گوشی بدی است؛ اما تنها دلیلی که برای خرید آن باقی مانده، این است که قیمتی پایین‌تر از سایر پرچمداران داشه باشد؛ اتفاقی که مطمئنیم نخواهد افتاد.

بهترین گوشی

از طرف دیگر، سونی در اکسپریا XZ2 پرمیوم، اغلب نواقص و کاستی‌های اکسپریا XZ2 را رفع کرده است. نمایشگری فوق‌العاده روی این گوشی وجود دارد که ساخت آن تنها از عهده سونی برمی‌آید. اما مسئله‌ای وجود دارد که باید به آن پرداخته شود:

چشم انسان به سختی می‌تواند تفاوت HD و Full HD را تشخیص دهد. تمییز دادن QHD از Full HD هم تقریبا غیر ممکن است. حالا مزیت استفاده از نمایشگر 4K -آن هم وقتی محتوای چندانی برای آن وجود ندارد- چیست؟ تقریبا هیچ.

شما نمی‌توانید از این نمایشگر استفاده خاصی بکنید؛ اما سونی پول ساخت آن را از شما خواهد گرفت و با این حساب باید منتظر اعلام قیمت یکی از گران‌ترین گوشی‌های تاریخ باشیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟