راهنمای خرید: آشنایی با قوانین طرح رجیستری موبایل برای خریداران
چگونه با وجود طرح رجیستری با اطمینان گوشی جدید بخریم؟
با پیاده‌سازی طرح رجیستری موبایل سوالات زیادی در ذهن فروشندگان و افرادی که قصد خرید گوشی‌های جدید را داشتند ایجاد شد. به واسطه همین امر حتی بسیاری از افراد از خرید گوشی جدید منصرف شدند و تصمیم گرفتند تا منتظر مشخص شدن جزئیات این طرح بمانند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، توصیه می‌کنیم این مقاله اختصاصی را از دست ندهید. با سایت شبکه همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

مقدمه

فاز دوم طرح رجیستری موبایل هم اکنون آغاز شده و گوشی‌های برندهای اپل، ال‌جی، بلک‌بری، گوگل و موتورولا تحت قوانین آن هستند. یعنی اگر گوشی جدیدی از این برندها خریداری کنید باید حتما با قوانینی که برای طرح رجیستری موبایل تدوین شده پیش بروید. در غیر این صورت ممکن است به مشکل بر بخورید و گوشی شما ظرف چند روز از کار بیفتد. اما قوانین طرح رجیستری موبایل دقیقا شامل چه مواردی می‌شوند؟ اگر به عنوان یک مصرف کننده قصد خرید یک گوشی جدید را داشته باشیم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که قصد دارید در آینده نزدیک یک گوشی جدید مشمول طرح رجیستری را خریداری کنید، این مقاله اختصاصی را از دست ندهید. در این مقاله از دید یک خریدار به موضوع نگاه خواهیم کرد و مراحلی که باید برای یک خرید مطمئن منطبق با طرح رجیستری موبایل طی شوند را مرور می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با سایت شبکه همراه باشید.

نکته: گوشی که می‌خرید مربوط به کدام برند می‌شود؟

همانطور که پیش از این در بخش مقدمه اشاره شد، هم اکنون طرح رجیستری موبایل شامل گوشی‌های برندهای اپل، ال‌جی، بلک‌بری، گوگل و موتورولا می‌شود. بنابراین فقط وقتی درگیر قوانین طرح رجیستری خواهید شد که گوشی که می‌خواهید بخرید از محصولات این برندها باشد. پس اگر گوشی از برند سونی، هوآوی یا سایر برندهایی دیگر خریداری می‌کنید هیچ جای نگرانی برایتان وجود نخواهد داشت و اصلا نیازی به درگیر شدن با طرح رجیستری و قوانین آن نخواهید داشت چون این اسمارتفون‌ها در حال حاضر تحت قوانین طرح رجیستری موبایل نیستند.

قدم اول: استعلام اصالت گوشی

سامانه‌ای تحت عنوان سامانه همتا به تازگی راه‌اندازی شده که افراد با استفاده از آن می‌توانند خیلی سریع و بدون دردسر اصالت گوشی که قصد خریدش را دارند بررسی نمایند یا اصطلاحا استعلام کنند. برای انجام این کار فقط به کد IMEI گوشی مورد نظر نیاز دارید. این کد روی جعبه گوشی موجود است، اما توصیه می‌کنیم گوشی که قصد دارید بخرید را روشن کرده و با شماره‌گیری کد *#06# به کد IMEI آن دسترسی پیدا کنید. بعد از پیدا کردن این کد مراحل زیر را طی کنید:

  • با کلیک بر روی این قسمت به سایت سامانه همتا مراجعه کنید.
  • روی گزینه "استعلام اصالت" کلیک کنید.
  • کد IMEI گوشی مورد نظر و کد امنیتی خواسته شده را وارد نمایید.
  • بر روی گزینه "جستجو" کلیک کنید.

اگر گوشی مورد نظرتان رجیستر شده باشد، پیغامی مشابه با عکس فوق مشاهده خواهید کرد. در این شرایط می‌توانید بدون هیچ مشکلی گوشی مورد نظر را خریداری کنید چون گوشی در طرح رجیستری موبایل ثبت شده و قابل اعتماد است. اگر استعلام اصالت گوشی موفقیت‌آمیز نبوید، اکیدا از خرید گوشی مورد نظر خودداری کنید.

قدم دوم: دریافت کد فعال سازی (Activation Code)

بعد از اینکه از اصالت گوشی مورد نظر مطمئن شدید باید از فروشنده بخواهید که کد فعال سازی گوشی را در اختیارتان قرار دهد. اگر گوشی را از نمایندگی های مجاز خریداری کنید در باکس آن یک کارت با عنوان "Activation Code" وجود دارد که حاوی کد فعال سازی گوشی است. اما اگر گوشی را از فروشگاه دیگری می‌خرید حتما از فروشنده بخواهید تا کد فعال سازی گوشی را در اختیارتان قرار دهید. در نظر داشته باشید که بدون این کد امکان فعال کردن گوشی و استفاده از سیم کارت در آن وجود نخواهد داشت.

قدم سوم: فعال سازی گوشی

آخرین مرحله‌ای که شما برای استفاده از گوشی خود باید طی کنید مربوط به فعال سازی آن می‌شود. با فعال سازی گوشی در واقع به اپراتور سیم کارت آن اجازه داده می‌شود تا بدون محدودیت از طریق گوشی سرویس‌های مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهد. برای شروع کر، سیم کارت خود را در گوشی جدید خریداری شده قرار دهید و گوشی را روشن کنید. در این شرایط یک پیغام هشدار مبنی بر فعال نبودن گوشی برایتان ارسال می‌شود. حال مراحل زیر را به منظور فعال کردن گوشی خود طی کنید:

  • وارد شماره‌گیر گوشی شوید و کد *7777# را شماره‌گیری کنید.
  • گزینه "فعال سازی" را انتخاب کنید.
  • کد IMEI گوشی خود را وارد نمایید.

  • شماره سیم کارت خود را وارد کنید.
  • کد فعال سازی که فروشنده در اختیارتان قرار داده بود را وارد کنید.
  • اطلاعات را یک بار دیگر بررسی و تایید نمایید.

بدین ترتیب فعال سازی گوشی شما با موفقیت انجام می‌شود. از این پس می‌توانید بدون هیچ نگرانی از گوشی خود استفاده کنید چرا که گوشی شما کاملا بر طبق قوانین طرح رجیستری موبایل استوار شده و در حال استفاده است.

جمع‌بندی

بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی جدید را دارید، هیچ نیازی وجود ندارد که فعلا از انجام این کار صرف نظر کنید. شما برای خیک خرید بی‌دردسر کافیست که قوانین طرح رجیستری موبایل را رعایت و از آن پیروی کنید. پس برای خرید یک گوشی جدید ابتدا آن را استعلام کنید و سپس با کد فعال سازی که توسط فروشنده در اختیارتان قرار داده می‌شود، گوشی را فعال نمایید. امیدوار هستیم که از این راهنما استفاده کرده باشید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر Mostafa Shafi
Mostafa Shafi

خیلی از فروشندگان در صورتی گوشی رو باز و روشن می‌کنن که بخریمش، با این وجود چطور کد IMEI رو پیدا کنیم؟