جای خالی ایده‌های نو در سالن استارت‌آپ‌های الکامپ + گالری عکس
در آخرین روز از بیست و سومین نمایشگاه الکامپ به سراغ سالن استارت‌آپ‌ها (سالن 9-8) رفتیم که علی‌رغم شور و شوق و روحیه استارت‌آپی، چیزی که در سالن به ندرت یافت می‌شد، ایده نو بود!

1606683296_1_0.gif

در نمایشگاه الکامپ امسال بیش از 400 شرکت و کسب و کار نوپا حضور داشتند. من به شخصه از مدت‌ها قبل از آغاز الکامپ، زمانی که شنیدم در نمایشگاه الکامپ 2017 دو سالن خوب به استارت‌آپ‌ها اختصاص داده شده بسیار خوشحال شدم و روز آخر نمایشگاه را برای بازدید از سالن 9-8 برنامه‌ریزی کردم. وقتی وارد سالن شدم به‌جرات می‌توانم بگویم شلوغ ترین و سرزنده ترین سالن الکامپ امسال بود. صاحبان کسب و کارهای نوپا با تمام انرژی از شیوه عملکرد استارت‌آپ جدید و متفاوت! خود برای بازدید کنندگان توضیح می‌دادند تا آن‌ها را مجاب به استفاده از سرویس ارائه شده بکنند. 
اگرچه اپلیکیشن‌های بسیار خوبی در زمینه پزشکی، خرید آنلاین مایحتاج خانه، تعمیرات و... در راستای راحت کردن زندگی و صرفه جویی وقت ارائه شده بود، بعد از حدود نیم ساعت گشت زنی در سالن متوجه شدم حدودا از صد غرفه بازدید کردم ولی ایده کلملا نو و متفاوتی ندیدم.

استارت‌آپ های الکامپ 2017 را می‌توان در سه گروه جا داد:
1- اگر تعریف ما از استارت‌آپ، صرفا شروع یک کسب‌و‌کار نوپا باشد، پس در الکامپ 2017 ما بیش از400 استارت‌آپ ایرانی به دنیا معرفی کردیم. البته طبق این  تعریف، واژه استارت‌آپ قدمتی دیرینه دارد. شاید وقتی حدود 200 سال پیش که جد من کارگاه آهنگریش را راه انداخت، نادانسته مدیر‌عامل استارت‌آپی بود که هم‌اکنون بعد از گذشت دو قرن، حوزه فعالیتش بر نام خانوادگی من همچنان باقیست!

2- اگراستارت‌آپ را کپی برداری و یا حتی گَرته‌برداری از یک ایده یا اپلیکیشن خارجی تعریف کنیم، بیش از 80 درصد شرکت کنندگان سالن 9-8 در الکامپ 2017  استارت‌آپ بوده و خدمات عالی‌ای را ارائه می‌دادند. ولی یک مشکل‌! چرا از یک موضوع بیش از 10 شرکت وجود داشت؟ در بیست دقیقه اول گشت زنی در سالن، 4 اپلیکیشن نظافت، 3 اپلیکیشن پرداخت الکترونیک، چند فروشگاه آنلاین‌ساز، چندین شبکه اجتماعی و ... دیدم. گویا یک فروشنده طمع کار ایده، یک ایده ناب را به چند نفر فروخته و ناپدید شده است.
در گفت‌و‌گویی که با یک طراح شبکه اجتماعی ایرانی! داشتم، بعد از کمی توضیح از جانب طراح، متوجه شدم اپلیکیشن مورد بحث، دقیقا مشابه لینکدین است. وقتی از تفاوت و ویژگی متمایز کننده آن از لینکدین پرسیدم در پاسخ گفت شبکه اجتماعی ما فارسی است! درود بر خلاقیتت.

3- تعریف آخری که از استارت‌آپ می‌توان ارائه داد این است که راه حل جدیدی برای راحتی و موفقیت با یک ایده ناب ارائه دهیم. اکثر استارت آپ‌های بزرگ موفقیتشان را مدیون روندی هستند که بخشی از زندگی مردم را راحتر کرده‌اند. متاسفانه من در بازدیدی که ازسالن استارت‌آپ‌های الکامپ امسال داشتم چنین ایده‌ای‌ را ندیدم.

روحیه استارت‌آپی
اگرچه در بازدیدی که از سالن داشتم انتظاراتم برآورده نشد و کمی هم ناامید شدم ولی یک نکته مثبت ریشه امید به پیشرفت استارت‌آپ‌های ایرانی را در دلم زنده نگه داشت، شور و شوق و روحیه عالی جوانان ایرانی. در سالن 9-8 انرژی مثبت موج می‌زد. جوانانی که برای موفقیت و آینده مثبت از دل و جان مایه می‌گذاشتند. امیدوارم  حال‌ که واژه استارت‌آپ در کشور ما جدید است، معنی و مفهومش را درک کرده و روحیه را جانمایه خلاقیت کنیم و با ایده های نو روزی استارت‌آپ‌‌های ایرانی در ردیف موفق‌ترین کسب و کار‌های نوپا قرار گیرد.

در ادامه گالری عکس گشت و گذار در سالن استارت آپ های بیست و سومین نمایشگاه الکامپ را تماشا کنید.
 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟