خطای مفید 403
در خبرها آمده بود که گوگل به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان، نرم‌افزاری برای قبله‌یابی ارائه کرده که مبتنی بر واقعیت افزوده است. این نرم‌افزار Qibla Finder نام دارد به نشانی:
http://qiblafinder.withgoogle.com که البته از دسترس من و شما خارج است. اگر به این نشانی بروید، مثل بسیاری از بخش‌های کاربردی دیگر گوگل، با خطای آشنای «403» مواجه خواهید شد و گوگل با توضیحی یک خطی و یادآوری اینکه «این همه چیزی است که ما می‌دانیم!» سد راهتان می‌شود.

1606683296_1_0.gif

اگر بخش شبکه را دنبال کرده باشید، احتمالاً به خاطر دارید که چند شماره قبل و در یادداشت «خارجی‌ها هم حق دارند!» به موضوع مشابهی اشاره داشتم و سعی کردم با مرور نیمه خالی لیوان، یادآوری کنم که این لیوان نیمه پری هم دارد که از نظرها دور مانده است. بخش مهمی از حس ناخوشایندی که با دیدن دوباره «403 گوگل» در من ایجاد شد و لازم بود اینجا در موردش بگویم را قبلاً و در همان شبکیه شماره 174 مجله شبکه  گفته‌ام. پس حالا می‌روم سر اصل موضوع این یادداشت. 

مطلب پیشنهادی

قدرت آینده

چرا ما به مناسبت ماه رمضان هیچ نرم‌افزار ویژه‌ای نداریم که به کاربران ‌ارائه کنیم؟ بسیاری از ما، در سنین مختلف و سطوح مختلف اجتماعی نیازهای مهمی داریم که خیلی از آن‌ها را می‌توان با استفاده از ابزار فوق‌العاده‌ای به‌نام «تلفن همراه» پوشش داد. 
چرا مردم هنوز برای آگاهی از اوقات شرعی، باید تقویم‌ها را ورق بزنند یا کاغذی همراه داشته باشند یا مدام چشمشان به تلویزیون و گوششان به رادیو باشد؟ چرا برای این ماه، یک نرم‌افزار موبایل خوب و خوش‌دست تولید نکرده‌ایم؟ چرا نرم‌افزاری نداریم که کاربران بتوانند با کمک آن نزدیک‌ترین مسجد به خود را بیابند. برای کسانی که خواندن نماز اول وقت مسئله است و خوشبختانه تعدادشان هم کم نیست، چنین امکانی بسیار مفید است. 
اینکه بتوانند در خارج از منزل، در شهر یا حتی در سفرهای برون‌شهری، به‌راحتی نزدیک‌ترین مسجد را بیابند. امروز تقریباً همه مردم یک تلفن‌ همراه مجهز به موقعیت‌یاب ‌جهانی و شتاب‌سنج و قطب‌نما دارند، چرا یک نرم‌افزار مطمئن قبله‌یاب، یک اذان‌گوی دقیق، یک نقشه خوب، یک نرم‌افزار هشداردهنده برای زمان افطار و سحر که با رابط کاربری مناسب، زمان‌های مهم این ماه را برای ما اعلام کند در اختیار نداریم؟ 
اکنون و با استفاده از تجهیزاتی که در دسترس همه است، زمان افطار و سحر را می‌توان با دقت ثانیه به کاربران اعلام کرد و دوران حدس و گمان درباره اینکه آیا در شهر ما افطار شده یا نه گذشته است. 
من امسال خبرهای نمایشگاه قرآن را که مرور می‌کردم، هیچ موردی، مثالی یا تلاشی در این زمینه نیافتم. شاید هم بوده و از چشم من دور مانده که البته این هم جای بحث دارد. نمایشگاهی که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و غرفه‌های متعددی دارد و اتفاقاً بخش مهمی از آن به رسانه‌های دیجیتال و فناوری اطلاعات اختصاص یافته به چه دلیل در این حوزه تا این حد ضعیف است؟ 
«نمایشگاه قرآن»، «کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی کارآفرینان اسلامی» و نظایر چنین گردهمایی‌هایی، فرصت‌هایی خوب برای استفاده از بازاری است که ما می‌توانیم در آن حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم. وجود بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان که نیازهای نسبتاً مشترکی دارند و می‌توانند کاربران بالقوه محصولات این چنینی باشند، باید انگیزه زیادی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و علاقه‌مندان به کسب و کارهای دیجیتال و کارآفرینی در حوزه ابزارهای همراه ایجاد کند، اما اینکه چرا سطح این انگیزه تا این حد پایین است و شاهد نوآوری‌های اساسی در این حوزه نیستیم، جای شگفتی است.
آیا قادر نیستیم وارد برنامه‌سازی برای موبایل شویم؟ من که باور نمی‌کنم. البته این را هم می‌دانیم که اگر بخواهیم نرم‌افزاری مثلاً برای اندورید ارائه کنیم، گوگل باز هم ابزارهایش را در پستوی 403 پنهان می‌کند و سد راه استفاده از ابزارهای تولید نرم‌افزار و حتی مانع استفاده از منابع مطالعاتی خود می‌شود. 
با این حال، باید به طور جدی به تولید و توسعه چنین ابزارهایی برای خود فکر کنیم. نه برای اینکه بگوییم «ما هم نرم‌افزاری تولید کردیم» بلکه لازم است ابزارهای خود را در اختیار داشته باشیم تا دست‌کم از گوشی‌هایی که در جیب داریم، حداکثر استفاده را کنیم و در کنار سرگرمی و کارهای معمول، برخی مهم‌ترین مشکلات و نیازهایمان را نیز برطرف کنیم. فقط کافی است تولید و توسعه نرم‌افزارهای موبایل در کشورمان به‌طور قابل قبولی راه بیفتد، آن موقع است که بسیاری از جوان‌ها و متخصص‌ها در پروژه‌های کوچک و بزرگ مشغول می‌شوند. فرصت‌های شغلی جدید ایجاد می‌شود، امنیت و کرامت ما حفظ می‌شود، اقتصاد و فرهنگ ما رشد می‌کند و مهم‌تر از همه انگیزه‌های جدیدی در نسل جوان ایجاد می‌شود. خطای 403 گوگل مدام این را به ما یادآوری می‌کند و ما توجه نمی‌کنیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟