پرواز AMD با بالن ARM
سالیان درازی است که طراحی و ساخت پردازنده‌های دسکتاپ و سرور در سیطره دو شرکت بزرگ اینتل و ای ام دی است.

1606683296_1_0.gif

اگرچه راه و روش این دو رقیب از یکدیگر جدا است،  اما محصول و هدف نهایی دو مؤلفه‌ای است که هر دو سازنده را در یک جاده موازی هدایت می‌کند.  با گسترش کاربری دستگاه‌های هوشمند و قابل حمل، سیاست سازندگان تراشه‌ها به ویژه اینتل و ای ام دی نیز به تناسب زمان با تغییراتی اساسی روبه‌رو شده است. تغییر در سیاست‌های راهبردی سازندگان بزرگ و حرکت به سمت ساخت تراشه‌های مجتمع SoC به منظور سیطره بیش‌تر بر بازارهای جهانی  به خوبی آشکار است.

در این میان، اگرچه شرکت ای ام دی کمی دیر به این حلقه جدید طراحی و تولید پیوسته، اما کار روی طرح‌ها و ایده‌های هوشمندانه خود را حتی قبل از شرکت‌هایی نظیر اینتل آغاز کرده است. سال 2014 را می‌توان یک سکوی پرتاب خوش رکاب برای شرکت ای‌ام‌دی تعبیر کرد. این شرکت که در ماه‌های اخیر و با همکاری برخی از شرکای خود نظیر اوراکل به شدت روی گسترش طرح‌های نوآورانه متمرکز شده است،  نخستین نمونه پردازنده سرور 64 بیتی مبتنی بر معماری ARM را طراحی و تولید کرد. هدف این شرکت استفاده از پلتفرم ARM برای ایجاد یا توسعه نرم‌افزاری مناسب و قدرت‌مند جهت به‌کارگیری سخت‌افزارهای 64 بیتی و ساخت نمونه پردازنده‌های 64 بیتی سرور برای به‌کارگیری در مراکز داده نیز در همین راستا صورت گرفته است.

شرکت ای‌ام‌دی عقیده دارد که زمان استفاده از یک الگوی یکسان برای انجام محاسبات گذشته است و به‌کارگیری از یک الگوی واحد، علاوه بر افزایش هزینه‌ها باعث محدودیت در رسیدن به نتایج مورد انتظار خواهد بود. این گفتار موید آن است که شرکت ای‌ام‌دی به خوبی به تنگناها در استفاده از معماری x86 واقف است و در نظر دارد تا با تلفیق نرم‌افزار و سخت‌افزار نسبت به ایجاد یک اکو سیستم 64 بیتی سرور مبتنی بر معماری ARM برای مصرف‌کنندگان بزرگی همچون مراکز بزرگ داده‌ها،  مراکز تجزیه و تحلیل ترافیک، مراکز نجوم و اخترشناسی، مراکز توزیع محتوا و وب سرورها حرکت کند. امروزه به دلیل وسعت و گستردگی مراکز ارتباطی و ذخیره‌سازی داده‌ها و نیاز به سرعت‌های بالای پردازش با مقیاس هگزا، حرکت به سوی بسط و گسترشمراکز داده قدرت‌مند رو به افزایش است و شرکت‌های بزرگی نظیر ارائه دهندگان سرویس‌های حجمی کلاود و مراکز اطلاعات، از مشتریان بالقوه فناوری‌های جدید ای‌ام‌دی/ آرم خواهند بود.

 

سهولت در مدیریت، رابط‌های کاربری پیش‌رفته و قدرت‌مند، کاهش هزینه‌های سربار و مصرف انرژی کمتر از جمله عامل‌هایی است که در ساختار پردازنده‌های جدید 64 بیتی سرور جدید شرکت ای ام دی به خوبی لحاظ شده است. همین موارد کافی است تا ارائه‌دهندگان سرویس‌ها را به کوچ به سوی  سرورهای 64 بیتی جدید ترغیب سازد.

مدل A1100 نخستین نمونه 64  بیتی مبتنی بر ARM Cortex-A57 است که بر مبنای سری A پردازنده‌های سرور Opteron طراحی و تولید شده است. این پردازنده برای به‌کارگیری در سرورهای ارائه‌دهنده  خدمات وب مبتنی بر جاوا با بیش از 9 میلیون توسعه‌دهنده طراحی شده که با استفاده از محیط لینوکس، توانایی فوق‌العاده‌ای را برای اجرای Apache Hadoop  (در هر دو توزیع لینوکس فدورا و ردهت) با بهره‌گیری دو نسخه از جاوا روی پردازنده‌های سرور Opteron با معماری ARM  فراهم می‌کند. اما در ادامه تلاش برای نوآوری‌های مبتنی ARM، شرکت      ای‌ام‌دی ائتلاف بی سابقه‌ای را با شرکایی مانند ردهت، Linaroو سوزه برای اعمال بهینه سازی‌ها روی پردازنده‌های 64 بیتی مبتنی بر ARM خود آغاز کرده است.

به هر حال، ای‌ام‌دی امیدوار است تا با رفع نواقص و ایرادهای احتمالی پردازنده‌های 64 بیتی جدید و عرضه مدل‌های متنوع برای گروه‌های کاربری مختلف، نظر مساعد شرکت‌های بزرگ را به سمت فناوری و محصول‌های جدید خود جلب کند. اما به یقین شرکت‌هایی که مشتری بالقوه پردازنده‌های سرور هستند نیز ترجیح می‌دهند در ابتدا فقط نظاره‌گر باشند تا صحت نتایج آزمون‌ها از کوچ شرکت‌های بزرگ به سوی معماری جدید ای‌ام‌دی به اثبات برسد.

آن‌گاه باید انتظار داشت تا این شرکت‌ها هم با جدیت به سمت استفاده از معماری جدید گام بردارند. دست آخر این‌که AMD با اهداف و ایده‌های جدید کار سختی در پیش دارد و بی‌تردید بزرگانی چون اینتل و دیگران میدان رقابت را به این راحتی به حریف واگذار نخواهند کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟