مشکلات ویندوز ۱۰ بی‌تاثیر نیست!
چرا این روزها کاربران کامپیوترهای شخصی به لینوکس علاقه‌مند شده‌اند؟
آمارها و ارقامی که در ارتباط با وضعیت پلتفرم‌های مختلف منتشر شده، به ما اعلام می‌دارد کاربران کامپیوترهای شخصی به آرامی و به طور تدریجی به سمت سیستم‌عامل لینوکس متمایل شده‌اند. اگر آمارها و ارقامی که در این زمینه ارائه شده‌اند درست و دقیق باشند، این حرف به معنای آن است که مایکروسافت باید در استراتژی‌های خود منبسط‌تر ظاهر شود.

1606683296_1_0.gif

بدون شک ویندوز 10 در مقایسه با سیستم‌عامل‌های پیشین مایکروسافت تا حد امکان مطابق با سلایق و نیازهای کاربران طراحی شد. سیستم‌عاملی که در بعضی از حوزه‌ها همچون امنیت و رابط کاربری بهتر از اسلاف خود ظاهر گشت، اما عرضه ویندوز 10 یکسری پیامدهای منفی هم به همراه داشت که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مطلب پیشنهادی

رقیب جدید لینوکس برای مراکز داده بزرگ معرفی شد
با هدف ارائه فناوری ابر به شرکت‌های بزرگ بین‌المللی

سیستم‌عامل ویندوز هنوز هم محبوب‌ترین پلتفرمی است که بر کامپیوترهای شخصی جلوس کرده است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهند که این پلتفرم بیش از 90 درصد از بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ را از آن خود کرده است.

پس از آن سیستم‌عامل‌های مک و لینوکس در جایگاه بعدی قرار دارند. اما آمارها نشان می‌دهند که در چند سال اخیر لینوکس موفق شده است نظرمساعد تعدادی از کاربران را به سمت خود جلب کند. به طوری که در این سال‌ها بسیاری از کاربران به آرامی به سمت لینوکس و توزیع‌هایی همچون اوبونتو، لینوکس‌مینت و گزینه‌های دیگر رفته‌اند.

؛آمارهای منتشر شده نشان می‌دهند که این پلتفرم بیش از 90 درصد از بازار سیستم‌عامل‌های دسکتاپ را از آن خود کرده است؛

زمانی که ویندوز 10 به طور رسمی از سوی مایکروسافت عرضه شد و این شرکت انتظار داشت تا کارشناسان از این سیستم‌عامل، رویکرد متفاوت مایکروسافت در قبال عرضه آن و قابلیت‌های ارائه شده از سوی این سیستم‌عامل تعریف و تجمید کنند، داستان به گونه دیگری رقم خورد. بزرگ‌ترین انتقاد یا در حقیقت شکایت کاربران این بود که چرا ویندوز 10 بدون هیچ‌گونه سوالی و به طور خودکار روی سیستم آن‌ها نصب شده است.

چرا فایل‌های مربوط به نصب باید در شرایطی که آن‌ها هیچ‌گونه تصمیمی بر ارتقا سیستم‌عامل خود نداشته‌اند روی سیستم آن‌ها نصب شود. در نتیجه تعدادی از این کاربران تصمیم گرفتند به طور کامل محصولات مایکروسافت را کنار گذشته و به سمت لینوکس بروند. تعدادی از کارشناسان این شائبه را مطرح کرده‌اند که مایکروسافت از طریق ویندوز 10 از کاربران خود جاسوسی می‌کند هر چند دلایل محکمی در این زمینه ارائه نکردند. همین موضوع باعث شد تا تعداد دیگری از کاربران ویندوز را ترک کرده و به لینوکس عزیمت کنند.

انتخاب شما چیست؟

بدون شک پاسخ‌گویی به این سوال به کشوری که در آن زندگی می‌کنید، بستگی دارد. در ایران تقریبا همه نرم‌افزارها در مقایسه با نمونه خارجی آن‌ها رایگان هستند. ( چند هزار تومان در مقابل چند میلیون تومان!) و البته برعکس این قضیه نیز وجود دارد. برای بهره‌مندی از لینوکس و نرم‌افزارهای مبتنی بر این پلتفرم باید هزینه آن‌را پرداخت کنید!

اما به طور کلی در یک دهه گذشته کارشناسان مطرح بین‌المللی امنیت را شاخص‌ترین ویژگی لینوکس اعلام داشتند. در آن زمان هکرها با حداقل زحمت ممکن از باگ‌های مختلفی که در محصولاتی همچون اینترنت اکسپلورر، آفیس یا حتا خود ویندوز وجود داشت برای نفوذ به کامپیوترهای شخصی و سازمانی استفاده می‌کردند. ضریب بالای نفوذ ویندوز باعث شد تا هکرها علاقه خاصی به این پلتفرم داشته باشند. اما ضریب بالای نفوذ تناسبی با سازوکارهای دفاعی نداشت. به همین دلیل بود که با عرضه ویندوز ویستا مایکروسافت تصمیم گرفت بیش از گذشته به امنیت ویندوز توجه کند.

؛ کارشناسان مطرح بین‌المللی امنیت را شاخص‌ترین ویژگی لینوکس اعلام داشتند؛

در چند سال اخیر شکاف امنیتی میان ویندوز و لینوکس تا حد زیادی پر شده است. در نتیجه کاربرانی که اعلام می‌دارند به دنبال تغییر پلتفرم خود هستند به دلیل دیگری این‌کار را انجام می‌دهند. سایت‌ها دلایل مختلفی را در این زمینه منتشر کرده‌اند. سایت‌های مختلفی همچون تک رادار یا lifewire این موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند.

به طور مثال سایت lifewire بر این باور است که اندازه بیش از حد ویندوز 10 در زمان ارتقا، محبوب‌تر بودن لینوکس مینت، عرضه نرم‌افزارهای رایگان، امنیت، کارایی، حریم خصوصی، پایداری، به‌روزرسانی و عدم محدودیت کاربران در انتخاب سیستم‌عاملی با رابط کاربری متفاوت از جمله دلایلی هستند که لینوکس را بهتر از ویندوز می‌کنند. دلایل هر چه که باشد رویکرد کاربران امروزی کاملا متفاوت از کاربران یک دهه گذشته هستند. کاربران اکنون به دنبال گزینه‌هایی هستند که متناسب با نیازهای آن‌ها باشد، در نتیجه به راحتی یک محصول نرم‌افزاری را کنار خواهند گذاشت. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟