تار و پود شماره 187
نمره مردودی در کارنامه اپراتورهای موبایل
اجازه بدهید حرف آخر این یادداشت را همان اول بزنم: عملکرد اپراتورهای موبایل ایران در ایام اربعین امسال ضعیف و مأیوس‌کننده بود. نه اینکه تصور شود سال‌های گذشته خوب بوده و امسال ضعیف شده است؛ بلکه سال‌های گذشته بسیار ضعیف‌تر بوده و امسال بهتر شده و به حد ضعیف و مأیوس‌کننده رسیده است. این حرف را بر اساس مشاهدات میدانی و عینی خود در ایام اربعین امسال می‌گویم.

1606683296_1_0.gif

خبرهای تجهیز و تدارک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت زیرساخت، مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه ایران برای ایام اربعین که جمعیتی چند میلیونی در یک منطقه خاص گردهم می‌آیند، از چند ماه قبل از شروع ماه محرم به گوش می‌رسید که برخی از آن‌ها را در سایت شبکه پوشش دادیم. اعلام شد که امسال تعداد دکل‌های مخابراتی ارائه‌دهنده اینترنت و ارتباطات موبایلی در مرز مهران و مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا چندین برابر شده است و زائران می‌توانند در کل مسیر از اینترنت رایگان استفاده کنند.

همچنین، وزارت ارتباطات اعلام کرد که تعرفه مکالمات موبایلی میان دو کشور ایران و عراق طی تفاهم‌نامه‌ای بیش از ۵۰ درصد ارزان‌تر شده است و به قیمت ۵۵۰ تومان برای هر دقیقه مکالمه از عراق به ایران رسیده است. اپراتورهای موبایل نیز در زمینه خبرسازی و اطلاع‌رسانی سنگ تمام گذاشتند و هر یک اعلام کردند که تعدادی دکل مخابراتی جدید نصب شده، اینترنت رایگان مهیا است و مکالمات با تخفیف اعمال می‌شوند و همانند این خبرها که همگی در آرشیو اینترنت و سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها موجود هستند.

امسال با این فرضیه‌ها و با اعتماد به این خبرها برای شرکت در مراسم باشکوه و معنوی اربعین حسینی (ع) راهی عراق شدم. البته دوستانی که تجربه حضور در پیاده‌روی اربعین سال‌های قبل را داشتند، تذکر دادند که از چند اپراتور موبایل ایرانی با خود سیم‌کارت ببرم و اپراتور دیگری بهتر است و بعد از مرز هم سیم‌کارت عراقی بخرم؛ چراکه اپراتورهای ایرانی جواب نمی‌دهند. گروه ۲۰ نفری ما نرسیده به مرز ایران و عراق در چذابه، سیم‌کارت‌ها را عوض کردند و به زعم خودشان سیم‌کارتی را که در عراق بهتر آنتن می‌دهد، فعال کردند. من از قبل سیم‌کارت دومی خریده و مکالمه و اینترنت را شارژ کرده بودم تا در چند روز حضور در عراق مشکل ارتباطی و اینترنتی نداشته باشم.

مطلب پیشنهادی

چرا باید از الکامپ امسال بازدید کنیم؟
۵ دلیل قانع‌کننده برای متفاوت بودن الکامپ ۲۰۱۶

بلافاصله بعد از مرز، رومینگ‌‌ها فعال شد و اپراتور ایرانی روی یک اپراتور موبایل عراقی افتاد و بعد پیامک فعال‌سازی رومینگ و تعرفه‌ها به دستمان رسید. در کمال ناباوری، هیچ خبری از کاهش قیمت تعرفه‌های مکالمه و پیامک نبود و همان تعرفه‌های گران ثابت رومینگ برای کشورهای دیگر در روزهای عادی به ما اعلام شد. هنوز چند ساعتی نگذشته بود و ما به کاظمین و نجف نرسیده بودیم که فهمیدم نمی‌توانم از اینترنت شارژشده استفاده کنم؛ چون مخصوص ایران بوده و هزینه اینترنت در حالت رومینگ یک مگابایت هزار تومان است و از شارژ اصلی کسر می‌شود. 

صبح روزی که به کوفه رسیدیم و در حالی که چند کیلومتری با نجف و کانون شلوغی و ازدحام جمعیت فاصله داشتیم، سیم‌کارت همراه اول و سیم‌کارت ایرانسل چند نفر غیرفعال شد؛ در حالی که بقیه گروه مشکلی نداشتند. نزدیک ظهر و هرچه به نجف و حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع) نزدیک‌تر شدیم، بر تعداد افرادی که مشکل ارتباطی پیدا کرده بودند و هیچ آنتن‌دهی یا شناسایی اپراتوری برایشان میسر نبود، افزوده شد. هرچه موبایل‌ها جست‌وجو می‌کردند، هیچ اپراتوری برای اتصال پیدا نمی‌شد و وضعیت به حدی رسید که فقط دارندگان سیم کارت عراقی می‌توانستند با ایران تماس بگیرند. سیم‌کارت‌های اپراتور دیگری را استفاده کردیم، ولی مشکل‌گشا نبود و دائم سیم‌کارت‌های مختلف را امتحان می‌کردیم. در اطراف حرم حضرت علی (ع) هیچ گوشی موبایلی آنتن نمی‌داد و وقتی شروع به پیاده‌روی در مسیر معروف نجف –کربلا کردیم، یکی‌یکی گوشی‌های موبایل فعال شده و دوباره به اپراتورهای عراقی متصل شدند.

در این وضعیت بیشتر افراد گروه سیم‌کارت عراقی خریده و قید سیم‌کارت ایرانی را زده بودند. در طول مسیر پیاده‌روی هنوز برخی از سیم‌کارت‌ها به شبکه موبایل متصل نمی‌شدند یا امکان استفاده از اینترنت نبود. وای‌فای تنها کمبود همه زائران کربلا بود و خبری از اینترنت رایگان اپراتورها نبود. دکل‌های وای‌فای زیادی در طول مسیر و کنار عمودهای مشخصی نصب شده بودند، اما وقتی آن را بر جمعیت در حال پیاده‌روی تقسیم کنید، طبیعی است که هیچ داده‌ای ارسال و دریافت نشود. طنز روزگار این بود که میان موکب‌ها برای پذیرایی از زائران رقابت بر سر وای‌فای سریع‌تر بود و روی تابلو سرعت وای‌فای خود را می‌نوشتند. در کربلا نیز برخی گوشی‌های تلفن همراه کاربردی بیشتر از یک پخش‌کننده موزیک یا دوربین نداشتند و بهتر بود خاموش شوند.

اعلام شد که بر سر کاهش تعرفه مشکلاتی پیش آمده و فقط در روزهای منتهی به اربعین تعرفه‌های جدید اعمال شده است. اپراتورها اعلام کردند که مشکل عدم برقراری ارتباط از زیرساخت و اپراتورهای موبایل عراقی است؛ اما این‌ بهانه‌ها، توجیهی برای فرصت بی‌نظیر اربعین و خدمت‌رسانی به چندین میلیون کاربر ایرانی و غیرایرانی از سراسر جهان نیست. انتظار می‌رفت اپراتورهای موبایل ایران قدرت و ظرفیت خود را به رخ رقبای همسایه بکشند و با تمام توان در میدان حاضر ‌شوند و در حالی که هر سازمانی سعی در ارائه خدمات رایگان با افتخار و احترام به زائران اربعین دارد، اپراتورهای موبایل حداقل با ارائه یک سرویس خوب آسایش خانواده‌های زائران اربعین را تأمین کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟