سخت‌افکار شماره 184
بومی‌سازی سیلیکون‌های عملگرا و راهبری سرزمین تراشه‌‌‌ها
در دهه‌های گذشته، لوازم خانگی، صوتی و تصویری با نام سامسونگ آمیخته و محصولات خانگی این شرکت کره‌ای از تراکم بسیار بالایی در بازارهای جهانی برخوردار بود. البته هنوز هم نام سامسونگ بر تارک صنایع لوازم خانگی جهان می‌درخشد، اما بررسی نگرش این شرکت به آینده بازارهای جهانی نشان می‌دهد که نگاه گردانندگان و تصمیم‌گیران سامسونگ همواره به خلق نوآوری‌ها و کشف عرصه‌های جدید فناوری بوده است.

1606683296_1_0.gif

در اینکه شرکت سامسونگ اشتهای عجیبی دارد تا طعم صنایع مختلف را تجربه کند، تردیدی نیست! از صنعت پزشکی و آزمایشگاهی تا خودروسازی و صنایع هوا و فضا، عرصه‌ای را نمی‌توان مثال زد که از تاخت‌وتاز کارشناسان چشم بادامی در امان باشد. شاید زمانی‌که تکنولوژی تلفن‌های هوشمند در حال تزریق به زیر پوست کاربران بود، کمتر کسی فکر می‌کرد که در آینده‌ای نه‌چندان‌دور، شرکت سامسونگ عنوان بزرگ‌ترین سازنده گوشی موبایل در جهان را به نام خود ثبت کند. اما آمارهایی که مؤسسات معتبر منتشر کردند، ضمن تأیید کسب رتبه اول تولید، به‌اتفاق موفقیت سامسونگ را در گسترش خطوط تولید و عرضه مدل‌های متنوع از دستگاه‌های هوشمند به‌خصوص گوشی تلفن همراه می‌ستایند. هر چند شرکت‌های بزرگی چون اپل مدت زیادی است که رقابت موازی و نزدیکی با سامسونگ دارند، این شرکت با عرضه فناوری‌های نوین و کشف قلمروهای ناشناخته سرزمین فناوری موفق شده است در کسوت رهبر زیرک و باذکاوتی بر سرزمین تراشه‌ها حکم‌رانی کند. سامسونگ در ساخت تراشه‌های سیلیکونی سه‌بعدی و چندلایه برای ذخیره‌سازی داده‌ها در درایوهای حالت جامد، الگوی بی‌رقیبی است که بار دیگر این موضوع را در نمایشگاه آیفا 2016 با معرفی محصولات جدید به دیگران یادآوری کرد.  

مطلب پیشنهادی

IFA 2016: مانیتورهای خمیده کوانتوم دات جدید سامسونگ ویژه گیمرها

این شرکت در نبرد با سازندگان و طراحان، ناچار است با تمام قوا مبارزه کند؛ راهی که شرکت AMD سالیان طولانی به عنوان اصول اولیه رقابت با اینتل و انویدیا برگزید. سامسونگ هم ناگزیر است رقابتش را در دو بخش سازندگان تراشه‌های مجتمع و همچنین سازندگان دستگاه‌های هوشمند دنبال کند. شرکت اپل عنوان مطرح‌ترین رقیب سامسونگ در تولید گوشی‌های هوشمند را یدک می‌کشد. 
اپل در فاصله سال‌های 2012 تا 2015 با عرضه نسل چهارم تا ششم آیفون موفق شد بخش بزرگی از بازار گوشی‌های هوشمند را از دسترس سامسونگ خارج کند؛ اما این موضوع دوام زیادی نداشت و آمار منتشرشده مؤسسه AnTuTU بر صدرنشینی سامسونگ در جدول فروش گوشی موبایل صحه گذاشت. طبق این گزارش، اپل حتی با وعده عرضه آیفون 7 هم نتوانست بازار فروش ایالات متحده و اروپا را حفظ کند و چاره‌ای جز واگذاری رهبری بازار فروش موبایل جهان به سامسونگ نداشت. این تغییر در موازنه قدرت و سهم فروش جهانی موجب شد تا شرکت اپل برخی اصلاحات را در سیاست‌هایش اعمال کند که افزودن مدل «مینی» به خانواده آیفون نیز در راستای تغییرات راهبردی اپل تفسیر می‌شود.
از سوی دیگر، شرکت کوالکام به عنوان بزرگ‌ترین رقیب سامسونگ در تولید تراشه‌های مجتمع برای دستگاه‌های هوشمند مطرح است. این شرکت در ماه‌های پیش، تراشه اسنپ‌دراگون 820 را معرفی کرد و با وجود برخی مشکلات مانند گرمای بیش از حد تراشه هنگام فعالیت، مدل 820 در چند گوشی هوشمند و تبلت به کار گرفته شد و نتایج راضی‌کننده‌ای برای کواکام به دنبال داشت. 
سامسونگ تنور رقابت با کوالکام و حتی شرکت آرم را از سال‌های دور گرم کرده بود. از سال 2010 میلادی، بخش تحقیق و توسعه (R&D) سامسونگ سرمایه‌گذاری وسیعی را برای طراحی یک سیلیکون مجتمع بومی آغاز کرد و پس از مدتی، تراشه بومی «اگزینوس» متولد شد. شاید در ابتدای راه و به لحاظ ساختاری، در SoCهای اگزینوس ایده‌های مدرنی دیده نمی‌شد؛ اما طرح‌های اگزینوس در نسل پنجم این خانواده کره‌ای پخته‌تر شد. اعضایی چون 7420 و 8890 حالا به جایی رسیده‌اند که حتی برای سردمداران صنعت SoC رجزخوانی می‌کنند. این مهم نیست که سامسونگ تراشه‌ای را با هسته‌های پردازشی پرتعداد برای دستگاه‌های هوشمند تولید کرده است؛ چراکه این مسیری است که سال‌ها قبل سازندگانی چون کوالکام، اینتل، AMD و Hivision نیز پیموده‌اند؛ اما اینکه سامسونگ توانسته است بدون استفاده از طرح‌های شرکت آرم و با اتکا به دانش و فناوری داخلی، یک تراشه مجتمع کاملاً بومی بسازد، دستاورد فوق‌العاده‌ای است که هنوز هیچ‌یک از سازندگان نتوانسته‌اند به آن دست یابند. برای آگاهی بیشتر از محصولات و فناوری‌‌های جدید می‌توانید خلاصه‌ای از روند برگزاری کنفرانس مطبوعاتی سامسونگ در آیفا 2016 را در بخش اخبار جهان مطالعه کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟