لزوم توجه به محاسبات شناختی
به بهانه افتتاح فاز اول شبکه ملی، راه‌اندازی اولین مرکز داده ۶ پتابایتی و اولین شبکه اینترنت اشیا
به نظر می‌رسد، امسال یک سال رویایی در حوزه فناوری اطلاعات کشور به شمار می‌رود. اگر به دستاوردهای نیمه نخست سال نگاهی داشته باشید، مشاهده می‌کنید که آغاز به کار اولین شبکه اختصاصی اینترنت اشیا کشور، آغاز به کار اولین مرکز داده‌ کشور با ظرفیت 6 پتابایت و راه‌اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات نشان از توان‌مندی متخصصان داخلی دارد. هر یک از مواردی که به آن‌ها اشاره گردید در نوع خود به دانش و تخصص بالایی نیاز دارند. اکنون که این چنین زیرساخت‌ها و فناوری‌هایی در کشور طراحی شده‌اند، زمان آن رسیده است که نگرش جدی‌تری به محاسبات شناختی داشته باشیم.

1606683296_1_0.gif

محاسبات شناختی به معنای توان‌مندسازی کامپیوترها در حل مشکلات پیچیده‌ای است که پیش روی آن‌ها قرار دارد. درست شبیه به انسان‌ها کامپیوترهای مبتنی بر محاسبات شناختی قادر هستند از مزایای ارزشمندی همچون تجربیات و یادگیری برای پیدا کردن بهترین راه حل‌ها برای مشکلات استفاده کنند. درست زمانی که احساس می‌کنیم یک کامپیوتر سنتی بر مبنای قواعد مشخص و ثابت، عاجز از انجام وظیفه خود می‌شود، ناخواسته به یاد محاسبات شناختی می‌افتیم. فناوری هوشمندی که قادر است بر مبنای دانش خود مشکلات را حل کند. جالب آن‌که علوم شناختی در حوزه‌های مختلف به ویژه ابزارهای هوشمند و در راس آن‌ها اینترنت اشیا این پتانسیل را دارد تا تعامل مستقیم و سازنده‌ای با داده‌هایی داشته باشد که از سوی کسب و کارهای مدرن تولید می‌شود.

آغاز به کار اولین شبکه اختصاصی اینترنت اشیا کشور بدون شک در آینده‌ نزدیک تاثیر مستقیمی بر کسب‌وکارهای مختلف خواهد داشت. درست در همین نقطه است که محاسبات شناختی می‌تواند به یاری اینترنت اشیا آمده و به هر کسب‌وکاری از استارت‌آپ‌ها گرفته تا سازمان‌ها و حتا کاربران خانگی که با اینترنت اشیا در تعامل هستند، کمک کند تا تصمیم‌های خود را به جای آن‌که بر مبنای غریزه اتخاذ کنند، بر مبنای حقایق ملموس پایه‌ریزی کنند. محاسبات شناختی این قابلیت را دارد تا از داده‌ها و واکنش‌های دریافتی برای ارائه تصمیمات بهتر و ایجاد تغییراتی که ریشه در تجارب دارند، استفاده کند. این عملکرد درست در نقطه مقابل سامانه‌های امروزی قرار دارد که بر مبنای قوانین مشخصی کار می‌کنند. اینکه ما چگونه در آینده داده‌ها را تعریف خواهیم کرد، خود مقوله دیگری است.

مطلب پیشنهادی

ماشین‌های هوشمند چگونه زندگی ما را بهبود بخشیده‌اند؟
تعامل الگوریتم‌های هوشمند و زندگی انسانی

به دلیل این‌که ما به زودی به راه‌کاری نیاز داریم تا بتواند به ما در استخراج داده‌های خام اولیه که در محاسبات مورد استفاده قرار خواهند گرفت، کمک کند. این چنین رویکردی به ویژه در زمینه توسعه اینترنت اشیا کمک کننده خواهد بود. اگر دیدگاه یک اهل فن را در این خصوص جویا شوید به شما خواهد گفت، علوم شناختی دورنمای بازگشت سریع سرمایه در آینده خواهد بود. در حالی که محاسبات شناختی هنوز فاصله زیادی با تکامل دارند، اما این پتانسیل را دارند تا به دستگاه‌های اینترنت اشیا، بانک‌داری الکترونیک و به ویژه مکانیزم‌های امنیتی کمک کنند تا تحلیل‌های آگاهانه‌ای را ارائه کنند. اگر از همین امروز فرآیند کار و توسعه محاسبات شناختی را توامان با اینترنت اشیا دنبال کنیم، بدون شک کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک از قابلیت‌های مستقل این ترکیب در آینده استفاده خواهند کرد.

دورنمای دنیای فناوری به ما نشان می‌دهد که در آینده نزدیک اینترنت اشیا با بهره‌مندی از محاسبات شناختی انقلابی در زمینه افزایش بهره‌وری به وجود خواهد آورد. آن‌چنان که سامانه‌های مستقل بیشتر و بیشتری به حوزه اینترنت اشیا وارد شوند، کسب‌وکارها احتیاج پیدا خواهند کرد تا مهارت‌های جدیدی را به منظور بسط دادن دامنه کاری خود یاد بگیرند. توانایی محاسبات شناختی در زمینه ارائه تحلیل‌های پیش‌گویانه دقیق‌تر به معنای آن است که کسب‌وکارها مجبور خواهند بود با سامانه‌های پیش‌بینی کننده بیشتری آشنا شوند. آن‌چنان که قابلیت‌های ارتباطی فناوری‌ها قدرتمتدتر می‌شود، کاربران هم مجبور خواهند شد برای آن‌که بتوانند واکنش درستی به محاوره‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌ها از خود نشان دهند، با اصول اولیه این محاسبات آشنا شوند. کسب‌وکارها هم نیاز خواهند داشت تا آموزش لازم را در ارتباط با کار کردن و تفسیر مدل‌های پیشرفته داده‌ای پشت سر بگذارند. به‌طوری که از مزایای کامل فناوری‌هایی همچون محاسبات شناختی بهره‌مند شوند. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟