رخنه شماره ۱۸۳
فناوری در حال گذر از فناوری است!
تابستان فصل عجیبی است، اما مردادماه امسال از تابستان نیز عجیب‌تر شده است. اگر اخبار دنیای فناوری را با اوضاع جوی این روزها مقایسه کنید، به نظرتان کدام‌یک گرم‌تر است؟ انتخاب دشوار است. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که مگر چه اتفاقاتی در مردادماه افتاده است که این‌گونه درباره آن‌ها صحبت می‌کنم. بهتر است به مهم‌ترین اتفاقات، نگاه کوتاهی بیندازیم.

1606683296_1_0.gif

ابتدا سراغ اخبار داخلی می‌رویم. بعد از گفت‌وگوهای نسبتاً مفصل، برگزاری جلسات متعدد و گمانه‌زنی‌های مختلف، سرانجام سازمان تنظیم مقررات رادیویی مقرر کرد که قیمت سرویس‌های اینترنتی از اول مردادماه کاهش یابد. این سازمان نحوه تعدیل و تنظیم قیمت‌ها و تفکیک قیمت هر یک از سرویس‌ها را ابلاغ کرد و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی را موظف ساخت که از ابتدای این ماه بر مبنای این قیمت‌ها به ارائه خدمات بپردازند. طبیعی است این خبر برای کاربران و سازمان‌هایی که به‌طور گسترده از اینترنت استفاده می‌کنند، خبر خوشی است. خبر دیگری که البته در اواخر تیرماه منتشر شد، به ثبت نام زودهنگام نمایشگاه الکامپ مربوط می‌شود. شرکت‌ها از هم اکنون می‌توانند در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده و خود را برای حضور در آن آماده کنند. طبیعی است که باید این رویکرد را به‌منزله برگزاری هرچه با شکوه‌تر این نمایشگاه در نظر بگیریم.

مطلب پیشنهادی

از بازی‌های المپیک باید چه درس‌های موفقیتی بیاموزیم؟

اما در بعد خارجی چه اتفاقاتی رخ داده است؟ باز هم همچون گذشته گذرواژه‌ها دردسرساز شده‌اند و امنیت طیف گسترده‌ای از کاربران را به مخاطره انداخته‌اند. در نمونه‌ای قابل توجه، کاربران فرم اوبونتو قربانی هک گسترده‌ای شده‌اند، اما شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری تصمیم گرفته‌اند با استفاده از راهکارهای جایگزین، حضور این فناوری قدیمی را تا حد امکان کمرنگ کنند. همچنین مایکروسافت اولین به‌روزرسانی بزرگ ویندوز 10 را منتشر کرده است. در یک سالگی ویندوز 10 و پس از آنکه این سیستم‌عامل چیزی بیش از 300 میلیون دستگاه را در سراسر جهان تحت تملک خود در آورده است، همگان در انتظار تغییر بزرگی هستند. پشتیبانی از افزونه‌ها در مرورگر مایکروسافت اج، بهبود طیف گسترده‌ای از مؤلفه‌های ویندوز، افزایش سطح ایمنی این سیستم‌عامل، سفارشی‌تر شدن رابط کاربری این سیستم‌عامل، تعامل قدرتمندتر آن با اینترنت اشیا و موضوعاتی از این قبیل، همگی دست به دست هم خواهند داد تا سازمان‌های بزرگ را مجاب کنند که اکنون زمان مهاجرت به ویندوز 10 فرا رسیده است.

از نیمه دوم سال جاری میلادی باید در انتظار مهاجرت سازمان‌های بزرگ به ویندوز 10 باشید، به دلیل اینکه این سیستم‌عامل در طول یک سال گذشته آزمایش خود را پس داده و نقاط قوت و ضعفش را به‌خوبی نشان داده‌ است. اما سرانجام به بزرگ‌ترین اتفاقی که در این ماه به وقوع خواهد پیوست می‌رسیم: المپیک ریو 2016. تعداد نسبتاً اندکی از کاربران سراسر جهان ممکن است به دلیل مشغله کاری فرصت نکنند این مسابقات را به صورت زنده در محل یا از طریق رسانه‌ها دنبال کنند. المپیک از آن جهت حائز اهمیت است که محدود به ورزش خاصی نیست و رشته‌های مختلفی را در خود جای داده است. اما تنها ورزش‌دوستان نیستند که به المپیک علاقه‌مند هستند.

در طرف دیگر داستان، شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری قرار دارند؛ شرکت‌هایی که هر یک به نوعی در برگزاری این مسابقات سهیم بوده‌اند. در این میان نقش سامانه‌های تصویربرداری Simera در تأمین امنیت ریو کاملاً مشهود خواهد بود، اما مشتریان آینده این فناوری ممکن است در آینده به فکر استفاده‌های دیگری برای آن باشند. این سامانه هواایست*می‌تواند محدوده بسیار گسترده‌ای را تحت پوشش خود قرار دهد. همین موضوع Simera را تبدیل به موجودیت‌ باارزشی کرده است که در زمان‌‌های بحرانی به یاری امدادگران می‌آید. پیدا کردن و شناسایی افراد در زمان بروز بلاهای طبیعی همچون طوفان‌های سهمگین، از جمله قابلیت‌های ارزشمند این سامانه به شمار می‌روند. کیفیت تصاویر و محدوده تحت پوشش Simera به اندازه‌ای بالا است که حتی تعدادی از کارشناسان پیشنهاد داده‌اند از این فناوری به جای هلکوپترها و دیگر تجهیزات مشابه استفاده شود. آن‌گونه که فناوری سیر پیشرفت و تکامل را در پیش گرفته است، بدون تردید در آینده شاهد حضور سامانه‌هایی بسیار ارزان‌تر و کوچک‌تر از مقطع فعلی خواهیم بود. Simera هنوز هم کالای چندان ارزانی نیست و هزینه خرید آن ممکن است به چند میلیون دلار برسد. اما بدون شک نسخه‌های بعدی آن به‌طور پیوسته ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند شد.

این کاهش قیمت کمک خواهد کرد تا نظارتی دائمی بر پارک‌های جنگلی و حیات وحش داشته باشیم. این دستاورد به محافظت از حیات وحش، مدیریت هرچه بهتر رویدادهای ورزشی و تأمین امنیت تأسیسات صنعتی کمک خواهد کرد. در حالی که بسیاری از افراد تمایلی ندارند همواره چشمی در آسمان‌ها به مشاهده آن‌ها مشغول باشد، اما بدون شک المپیک ریو آزمون بسیار مهمی برای این دوربین‌ها خواهد بود. دوربین‌هایی که در نظر دارند امنیت این مسابقات را تأمین کنند. حال سؤال اصلی این است آیا این دوربین‌ها در آینده تأمین‌کننده امنیت ما خواهند بود یا خود تبدیل به عاملی فرسایشی برای حریم خصوصی خواهند شد؟ گذشت زمان به این پرسش پاسخ خواهد داد.

* هواایست‌ها هواگردهای سبک‌تر از هوا هستند؛ مانند بالون‌ها و کشتی‌های هوایی.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟