ردموند سازگار
واقعيت اين است که گذر زمان نه فقط فناوری، محصولات و سرويس‌های مربوط به ‌آن، بلکه مدل‌های رقابت در بازار را نيز دگرگون کرده ‌است، تا جایی که تفکيک‌ پلتفرم‌ها از هم و پس زدن محصولات رقيب از سوی هر شرکت، اينک با سازگاری پلتفرم‌ها و پشتيبانی از هم جايگزين شده ‌است.

1606683296_1_0.gif

مايکروسافت در چند ماه گذشته شرکت‌هایی را خریداری کرده ‌است که توجه به کسب ‌و کارآن‌ها و محصولاتی که ارائه می‌دهند، جديت ساتيا نادلا را در دگرگون کردن تجارت ابرشرکت متبوع خود بيش از پيش آشکار می‌کند. يکی از مهم‌ترين تغيير رويکرد‌های تجاری مايکروسافت، پس از مديريت نادلا، درهم ‌شکستن ديوارهای انحصار و بيرون آمدن بسياری از محصولات اين شرکت از پيله‌ای بود که در چند سال و چند دهه گذشته به دور آن‌ها تنيده شده ‌بود. 
در همين راستا، چندی است که مايکروسافت پشتيبانی از پلتفرم‌های رقيب از جمله آندرویيد و آی‌اواس را پی می‌گيرد و به‌نظر می‌رسد ردموندی‌ها در برخی از خريدهای اخير خود نيز اين موضوع را مد نظر داشته‌اند. تازه‌ترين خريد مايکروسافت، ساين‌رايز، توسعه‌دهنده برنامه‌های تقويمی است که فوريه امسال آن‌ را در ازای 100 ميليون دلار به‌تملک خود درآورد. يکی از ويژگی‌های برنامه‌های ساين‌رايز سازگاری با هر دو پلتفرم آی‌اواس و آندرویيد است و مايکروسافت می‌تواند با بهره‌گيری از اين ويژگی‌ جايگاه خود را در رقابت با گوگل و اپل تقويت کند. 
واقعيت اين است که گذر زمان نه فقط فناوری، محصولات و سرويس‌های مربوط به ‌آن، بلکه مدل‌های رقابت در بازار را نيز دگرگون کرده ‌است، تا جایی که تفکيک‌ پلتفرم‌ها از هم و پس زدن محصولات رقيب از سوی هر شرکت، اينک با سازگاری پلتفرم‌ها و پشتيبانی از هم جايگزين شده ‌است. مايکروسافت می‌داند که اينترنت‌اکسپلورر ديگر يکه‌تاز بلامنازع بازار مرورگرها نيست. ويندوز برخلاف موفقيت خود در حيطه کامپيوترهای شخصی تا به ‌اين‌جا در حيطه موبايل نفوذ چندانی نداشته ‌است و پلتفرم‌های برنامه‌نويسی و پايگاه ‌داده‌های منبع باز را نيز نمی‌توان ناديده‌ گرفت. موارد فوق تنها برخی چالش‌هایی بودند که مايکروسافت خود را با آن‌ها روبه‌رو می‌ديد. گزينه منطقی و کم‌هزينه‌تر برای چيره شدن بر آن چه بود؟ مايکروسافت يا بايد همچون گذشته هم‌زمان در چند جبهه دشوار می‌جنگيد يا رويکرد نوينی را برمی‌گزيد که همان اصل سازگاری، گسترش مرزها و سپس دستيابی به بخشی از سهم رقبا است. در رويکرد جديد، شايد مايکروسافت نتواند کاربر مفروض آی‌اواس را کاملاً به‌‌ سوی خود جذب کند، اما دست‌کم با انتشار نرم‌افزارها و برنامه‌های سازگار با پلتفرم اپل، برخی نيازهای او را با محصولات خود پاسخ می‌دهد و از بخشی از ترافيک اين دستگاه‌ها روی وب سهم می‌برد. اين نتيجه رويکرد نوينی است که بر اساس آن نه فقط لومياهای مايکروسافت که چه‌بسا هندست‌های آندرویيدی و اپلی نيز شماری از نرم‌افزارها و برنامه‌های اين شرکت را اجرا خواهند کرد.
اينفورميشن‌ويک با انتشار گزارشی به شماری از اين شرکت‌های تازه تصاحب‌ شده اشاره کرده‌ که ساين‌رايز تنها يکی از آن‌ها است. از ديگر شرکت‌هایی که ژانويه امسال به‌تملک مايکروسافت درآمد، Revolution Analytics است که در سال 2007 تأسيس شده ‌است. آن‌چه اين شرکت عرضه می‌کند، زبان منبع باز R است که از آن برای پيش‌بينی‌ها و تحليل‌های آماری استفاده می‌شود و دانشمندان داده‌ها و دانشجويان علوم کامپيوتر از آن بسيار بهره می‌برند. با کمک اين زبان می‌توان ارزش داده‌های روی چند کامپيوتر را تحليل کرد. استارت‌آپ Equivio نيز در ژانويه امسال پیوست مايکروسافت شد. محصول اين استارت‌آپ نرم‌افزار تحليل متن است. اين نرم‌افزار با توانمندی‌های خود در يادگيری ماشينی می‌تواند چند سند مرتبط با هم را دسته‌بندی و در انبوهی از داده‌های مندرج در آن‌ها کند و کاو کند. نتيجه چنين فرآيندی کمک به کاربران برای يافتن اطلاعاتی است که به ‌آن‌ها نياز دارند. اين سامانه می‌تواند چنان آموزش داده‌ شود که به‌سرعت فايل‌های مرتبط به موضوع‌های خاص را شناسایی کند.
مايکروسافت می‌تواند با ايجاد تغييرهایی در فناوری ايکوييويو، نرم‌افزارهای خود از جمله eDiscovery و قابليت‌های سازمان‌دهی اطلاعات در آفيس 365 را نيز ارتقا دهد. HockeyApp خريد ديگر مايکروسافت بود که در دسامبر 2014 صورت گرفت. خريد هاکی‌آپ برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های مايکروسافتی خبر خشنودکننده‌ای است؛ زيرا اين استارت‌آپ فرآيند ساخت و آزمايش برنامه‌های نرم‌افزاری را برای توسعه‌دهندگان ساده‌تر می‌کند. از جمله امکانات هاکی‌آپ، دريافت بازخورد کاربران، گزارش‌های بی‌درنگ درباره بروز ايراد در نرم‌افزار، پلتفرم توزيع بتا و تحليل‌های آزمايشی است که با ويندوز فون و آی‌اواس و آندرویيد سازگار است. مايکروسافت پيش از تصاحب هاکی‌آپ از مشتريان اين شرکت بود. شرکت اکومپلی (Acompli) نيز در دسامبر 2014 به تصاحب مايکروسافت درآمد.
مايکروسافت اين استارت‌آپ را با هدف ارتقای سرويس ايميل خود خريداری کرده ‌است. کاربران آی‌اواس و آندرویيد می‌توانند با کمک اين پلتفرم مديريت ايميل را آسان و ساز و کار آن‌ را روی کامپيوترهای دسکتاپ و دستگاه‌های موبايل هماهنگ کنند تا برای مثال برنامه موبايل روی نمايش‌گر هر دو دستگاه مشاهده شود و بتوان با هر دو آن‌ها ايميل دريافت کرد و فرستاد. مايکروسافت در تازه‌ترين نسخه برنامه اوت‌لوک، اکومپلی را به‌عنوان زيرساخت آن به‌کار برده و اوت‌لوک جديد با ساز و کارهای موبايل هماهنگ‌تر شده ‌است. با اين‌که مايکروسافت حرکت جدی در بازار موبايل را ديرتر از بسياری از رقبای خود آغاز کرد، به‌نظر می‌رسد اقدام به‌موقع آن در جايگزينی مدير عامل جديد و گام‌های نه‌چندان سريع اما سنجيده اين شرکت آينده موفقی را در پيش خواهد نهاد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟