سخت‌افکار شماره ۱۸۱
خورشید آمد، ستاره‌های قطبی بی‌فروغ شدند
در هفته‌های گذشته، شرکت «انویدیا» در صدر اخبار فناوری جهان قرار داشت؛ زیرا مرد شماره یک این شرکت درباره پرهزینه‌ترین پروژه گرافیکی آن، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. داستان از این قرار بود که «هوانگ» در مراسم اختصاصی و زنده‌ای که در آستین تگزاس برگزار شد، به خبرهایی که از ماه‌ها قبل در خصوص عرضه کارت گرافیک GTX1080 شایع شده بود، مهر تأیید زد.

1606683296_1_0.gif

هوانگ در این مراسم ضمن رونمایی از این محصول، قدرت پردازشی آن را از دو کارت گرافیک GTX980 که در چینش SLI‌ پیکربندی شده‌اند، افزون‌تر برشمرد. هوانگ تمجید از قدرت پردازشی GTX1080 را تا جایی پیش برد که در حوزه پردازش‌های VR، پرچم‌دار «مکسول» یعنی «تایتان ایکس» هم در برابر آن، حرفی برای گفتن نداشت. نکته مهمی که در صحبت‌های هوانگ به آن توجه شد، شعار تغییر صنعت پردازش گرافیکی بود. او تولد تراشه پاسکال را انقلابی بزرگ توصیف کرد که سازندگان بازی‌‌های ویدیویی، کنسول‌‌های واقعیت مجازی و کاربران علاقه‌مند به بازی، بیشترین ذی‌نفعان قدرت پردازشی شگفت‌آور آن خواهند بود. هوانگ با اشاره به پهنای باند بالا، قدرت پردازشی زیاد و مصرف انرژی کمتر، پاسکال را تراشه گرافیکی معرفی کرده که انویدیا را در حوزه‌های VR و تکنولوژی‌های مرتبط با آن، به شرکتی پیشرو بدل کرده است. شاید این موضوع که «هوانگ از چه ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای صحبت می‌کند؟» محل ابهام گروهی از مخاطبان باشد. 

مطلب پیشنهادی

نگاهی به کارت‌های گرافیکی جدید GTX 1080 شرکت ام‌اس‌آی

حقیقت این است که پیشرفت چشمگیر تراشه پاسکال، مرهون بهینه‌سازی و فناوری‌‌های مدرن و اختصاصی شرکت انویدیا است. استفاده از لیتوگرافی 16 نانومتری، دست انویدیا را در به‌کارگیری ترانزیستورهای سه‌بعدی باز گذاشته است. انویدیا برای اولین بار، جواز ورود نودهای 16 نانومتری به سیلیکون پاسکال را صادر کرده و موفق شده است 7200 میلیون ترانزیستور را بر سطح Die پاسکال جای دهد. بهره‌مندی پاسکال از این تعداد ترانزیستور، تعداد سیکل‌‌های پردازش‌ Heterogeneous (ناهمگون)، فراهم شدن کتابخانه‌های ترجمه وسیع‌تر و در نهایت، افزایش بازدهی نهایی پردازشگر گرافیکی پاسکال را به دنبال داشته است. همان‌طور که این شرکت پیش‌تر نیز وعده داده بود، کارت جدید GTX1080 به حافظه‌‌‌های جدید GDDR5X شرکت میکرون مجهز شده است. حافظه‌های جدید قادرند در عمل، پهنای باندی تا 1.5 برابر نسل قبلی GDDR5 را در اختیار تراشه پاسکال قرار دهند. این میزان کارایی در کنار رابط 256 بیتی، پهنای باندی برابر با 320 گیگابایت بر ثانیه را فراهم می‌کند.

موضوع دیگر، فناوری VRWorks انویدیا است که در اختیار سازندگان بازی‌‌های ویدیویی و همچنین تولیدکنندگان محتوا قرار خواهد گرفت. انویدیا با معرفی GTX1080، حساب ویژه‌ای روی بازی‌‌های واقعیت مجازی باز کرده است و در این خصوص با اطمینان سخن می‌گوید. البته ارائه مشخصات فنی تازه وارد انویدیا از حوصله این مطلب کوتاه خارج است و قصدی هم برای ورود به جزئیات نیست؛ اما اتفاقات هفته‌‌های گذشته به قدری در حوزه گرافیکی و صنعت بازی‌‌سازی تأثیرگذار بوده است که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت. بی‌شک عرضه کارت گرافیک GTX1080، خبر بی‌نظیری برای کاربران دسکتاپ است؛ اما نباید فراموش کرد که این اتفاق، شرکت «AMD» را در موضع سختی قرار داده و قدرت قیمت‌گذاری را در اختیار حریف سبزپوش تایوانی خواهد گذاشت. شرکت AMD از ماه‌‌ها پیش، تبلیغات گسترده‌ای بر روی سه نسل از تراشه‌های گرافیکی جدید خود آغاز کرده و امیدوار است بتواند در کوتاه‌‌مدت، سهم خود را از بازار فروش پردازنده‌‌های گرافیکی دسکتاپ بهبود بخشد. اگرچه جامعه فناوری دیجیتال به تصمیمات شتاب‌زده این شرکت عادت دارند، خبرهای منتشرشده از گرافیک 1080 انویدیا باعث شده است تا ستاره‌های قطبی این شرکت در موضع دشواری قرار گیرند. اعلام عرضه پیش‌ازموعد تراشه گرافیکی وگا 10، این گمان را تقویت کرده که ای‌ام‌دی از ورود رقیب قدرتمند پاسکالی خود هراسان است. در سوی دیگر، دوستداران محصولات این شرکت نیز از خبرهای منتشرشده به‌شدت نگرانند؛ چراکه طبق وعده‌‌ها، قرار بود که پولاریس‌ 10 از 2304 هسته ویرایش چهارم معماری GCN برخوردار باشد. این تراشه گرافیکی 5.5 ترافلاپ توان محاسباتی و 150 وات مصرف دارد که در کارت‌‌های گرافیک رده میانه به‌کار گرفته خواهد شد. 

در همین حال، پولاریس 11 نیز با دو نسخه برخوردار از 20 و 16 واحد CU، برای کاربران خانگی در نظر گرفته شده است. اما تراشه وگا 10، برگ برنده حریف سرخ‌پوش در برابر رقیب سبزپوش است؛ 64 واحد CU و 4096 پردازنده جریانی در کنار 16 گیگابایت حافظه‌های نسل دوم HBM2، امیدهای آخر این شرکت برای رقابت با پاسکال شرکت انویدیا است. متأسفانه ای‌ام‌دی با استفاده از حافظه‌های GDDR5X در هر دو پولاریس، به وعده‌های خود عمل نکرد؛ وگا 10 پردازشگری قدرتمند است که این شرکت امید زیادی به آن دارد. هر سه تراشه گرافیکی با لیتوگرافی مدرن 14 نانومتر تولید شده و از این حیث، ای‌ام‌دی از انویدیا پیش‌تر است. شاید در خصوص قدرت پردازشی و توان بسیار بالای GTX1080 کمی اغراق شده باشد؛ اما شواهد نشان می‌دهد که بدون تردید، درخشندگی ستاره‌‌های قطبی پولاریس در شراره‌‌های خورشید پاسکال کم‌فروغ و محو خواهند شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟