14/05/1400 - 19:05
خرید رم سرور HP

1606683296_1_0.gif

رم سرور HP

هر لپ‌تاپ، کامپیوتر و سرور دارای حافظه است. حافظه یا رم داده‌ها را از هارددیسک یا درایو پردازش و ذخیره می‌کند تا واحد پردازش مرکزی یعنی CPU قادر باشد به آن دسترسی پیدا کند. بدون رم هیچ سیستمی قادر به انجام هیچ وظیفه‌ای نخواهد بود. امروزه استفاده از رم‌ با ظرفیت و فرکانس مناسب برای هر سروری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است تا حدی که کمپانی بزرگ HPE برای هر نسل سرور رم‌های متناسب با آن را تولید و روانه بازار کرده است.  با ما همراه باشید تا در این مطلب به‌طور کامل هر آن‌چه که برای خرید رم سرور اچ پی نیاز است بدانید را بررسی کنیم.

راهنمای خرید رم سرور اچ پی

رم سرور به انگلیسی RAM که مخفف کلمه Random Access Memory و یکی از کلیدی‌ترین قطعات در سخت‌افزار سرور است. رم در واقع یک حافظه دسترسی تصادفی است که در قابلیت خواندن و نوشتن و سرعت پردازش نقش مهمی را ایفا می‌کند.  انتخاب رم متناسب با سرور در بازده و پردازش عملکرد بسیار مهم بوده، به‎‌همین خاطر اولین گام در خرید رم سرور اچ پی آشنایی کامل با انواع آن است. در ابتدایی‌ترین حالت رم سرور اچ پی در 4 نوع تولید و روانه بازار می‌شوند که عبارتند از:

  • DRAM یا Dynamic RAM؛ این مدل رم که به حافظه پویا یا داینامیک رم نیز شناخته می‌شود، از تعداد بی‌شماری خازن و ترانزیستور تشکیل شده است. عملکرد رم در این مدل توسط ترازیستورهای تعبیه شده در هر بیت DRAM کنترل می‌شود. عملکرد این نوع رم  به‌صورت صفر و یک بوده و به‌طور مداوم در حال تازه‌سازی است. (هر سلول قبل از خواندن خالی می‌شود و سپس به همان مقدار دوباره در سلول نوشته می‌شود). از آن‌جایی‌که DRAMها جزو اصلی‌ترین نوع رم‌ حافظه سرور است، به 4 دسته تقسیم می‌شوند:
  • رم‌های DDR2؛ تکنولوژی طراحی شده در رم‌های DDR2، باعث شد تا سرعت و انتقال داده در این رم‌ها نسبت به نسل قبلی 2 برابر بیشتر شود که تا پهنای باند 5/8 گیگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند. این نوع رم سرور اچ پی مجهز به 240 پین، دو کانال ارتباطی (DualChannel) و چهار انتقال داده در یک پالس زمانی است. این مدل رم سرور را نمی‌توان روی اسلاتی که DDR نصب می‌شود قرار داد، در نتیجه با مادربورهای قدیمی سازگاری ندارند.
  • رم‌های DDR3؛ رم‌ سرور اچ پی مدل DDR3، علاوه بر این‌که نسبت به نسل قبلی دارای افزایش سرعت در نرخ‌ انتقال د (به‌عنوان مثال در DDR3 1600 نرخ انتقال داده 8/12 گیگابایت در ثانیه است) است، به دلیل ولتاژ پایین مصرف برق را نیز کاهش می‌دهد. نوع طراحی ماژول در این رم سرور به‌صورت 1، 2 و 3، دارای سرعت کلاک یکی از حالت‌های ۱۳۳۳MHz ، ۱۶۰۰MHz ، ۱۸۶۶MHz و مجهز به 240 پین است. اگر مشخصات Dual Channel وTriple Channelدر چند رم DDR3 یکسان باشد می‌توانید آن‌ها را باهم در مادربرد سرور نصب کنید.
  • رم‌های DDR4؛ رم سرور اچ پی با تکنولوژی DDR4 از سرعت و نرخ انتقال داده گسترده‌ی برخوردار است. همچنین زمان تأخیر و مصرف برق در این مدل به‌شدت کاهش یافته است. سرعت کلاک در رم سرور HP DDR4 هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و بالاترین سرعت در برخی از مدل‌ها تا 3000 مگاهرتز است.

جدول مشخصات مهم در رم سرور  مدل DDR2، DDR3  و DDR4

 

  • رم‌های ECC؛ این مدل رم سرور علاوه بر عملکرد اصلی وظیفه بررسی خطا در دیتا و تصحیح آن را نیز برعهده دارد. اگر از قیمت گران این مدل رم فاکتور بگیریم، امنیت بالای آن یک مزیت و ویژگی برتر نسبت به مدل‌های قبلی است. این مدل رم بیشتر در سرورهایی که مدت زمان طولانی روشن هستند و خاموش نمی‌شوند، کاربرد دارد.
  • SRAM یا Static RAM؛ تفاوت رم SRAM با DRAM در ساختار فیزیکی آن است. در این نوع رم که به حافظه ایستا یا استاتیک رم نیز شناخته می‌شود،  ساختار آن از تعدادی مشخص گیت به نام فلیپ فلاپ تشکیل شده است. عملکرد رم استاتیک بدون نیاز به تازه‌سازی بوده و تا زمانی که جریان الکتریکی تأمین شود، داده‌ها در رم محفوظ می‌مانند. معمولاً این نوع رم به‌دلیل سرعت بالا و قیمت گران در CACHE MEMORY سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • SDRAM یا Synchronous DRAM؛ حافظه پویا همزمان با دستیابی تصادفی یا SDRAM اولین نسل تکنولوژی مورد استفاده رم‌ سرور بود که در سال 2002 دیگر از آن استفاده نشد. در این مدل رم فقط در یک طرف بورد حافظه و چیپست پردازشی با 168 پین طراحی شده بود.
  • DDR DRAM یا Double Data Rate Dram ؛ این مدل رم که با نام حافظه پویا همزمان با سرعت انتقال مضاعف نیز شناخته می‌شود، بعد از توقف تکنولوژی SDRAM، در صنعت تولید رم‌های SDR به بازار آمد. مهم‌ترین تفاوت در این دو مدل در توانایی عملکرد در پالس بالا و پایین پردازنده است. در واقع رم‌های SDR قابلیت عملکرد در یک پالس را داشتند اما رم‌های مجهز به تکنولوژی DDR در هر گردش کلاک 2 واحد داده را جابه‌جا می‌کنند. امروزه این تکنولوژی مورد استفاده در رم‌ها با برخی از مادربوردهای قدیمی سازگار است و مانند SDR به‌زودی متوقف خواهد شد.

فرکانس رم سرور

رم سرور اچ پی براساس نوع تکنولوژی و فرم پیکربندی دارای فرکانس مختلف است. فرکانس یا سرعت رم که با MHz یا مگاهرتز نشان داده می‌شود، بین یک اعداد مشخص و فرکانس‌های معتبر ثابت است.

دو روش برای نشان دادن فرکانس وجود دارد:

  • DDR3-1600
  • PC3-12800

در هر دو عبارت عددی که در انتهای عبارت آمده به فرکانس اشاره دارد. با این تفاوت که درج عبارت PC به‌معنای آن است که عدد اصلی را بر هشت تقسیم کنید تا به فرکانس اصلی دست یابید. در واقع 12800 حاصل‌ ضرب فرکانس اصلی در عدد هشت است.

برای انتخاب رم، در رابطه با فرکانس باید دو نکته مهم را در نظر بگیرید:

  •  رم سرور با بیشترین فرکانس
  • سازگاری فرکانس رم با حداکثر فرکانس مادربرد سرور

توجه داشته باشید که فرکانس رم یکی از عوامل در سرعت است و رابطه‌ی نزدیکی بین نوع DDR و فرکانس وجود دارد. در واقع هرچقدر DDR بالاتر باشد فرکانس آن رم بالاتر خواهد بود. به‌عنوان مثال رم DDR3 دارای فرکانس 8500 تا 14900 است که نسبت به نسل قبلی خود بیشتر است.

انواع رم DDR2 در سرور های G5

رم‌های DDR2 به‌دلیل مجهز بودن به Dual Channel می‌توانند در سرورهای نسل 5G اچ پی بالاترین ظرفیت و سرعت را فراهم سازند. دارا بودن 2 کاناله در این رم باعث می‌شود تا 2 ماژول یکسان با ظرفیت 8 گیگابایت سرعت 667 مگاهرتز و پهنای باند 5/8 گیابیت در ثانیه را پشتیبانی کنند.

انواع رم DDR3 در سرور های G6، G7 و G8

رم سرور اچ پی مدل DDR3 به‌دلیل مجهز بودن به تکنولوژی 90 نانومتری باعث می‌شود تا نسبت به DDR2 برق کمتری مصرف کند. همچنین حافظه پنهان در این رم 8 بین است که این موضوع باعث می‌شود تا قدرت و سرعت پردازش اطلاعات بالاتر رود. به‌دلیل این‌که فرکانس رم سرور HP در این مدل بین 400 تا 800 مگاهرتز است و همچنین پهنای باند 800 تا 1600 مگاهرتز را فراهم می‎‌سازد برای سرورهای نسل جدیدتر مانند G6، G7 و G8 مناسب است.

انواع رم DDR4 در سرورهای G10 و G9

رم سرور اچ پی مدل DDR4 علاوه بر اینکه سرعتی بین 2133 تا 2400 مگاهرتر را فراهم می‌سازد، دارای ظرفیت 128 گیگابایت در هر ماژول است. به‌همین خاطر در سرورهای نسل G9 و G10 که سرعت و عملکرد بسیار مهم است از این مدل رم استفاده می‌شود. در این نسل سرور با استفاده از تکنولوژی HPE Persistent Memory علاوه بر افزایش سرعت رم می‌توانید ظرفیت حافظه را تا 512 گیگابایت نیز افزایش دهید.

سرور G9 چه مدل از رم های DDR4 پشتیبانی می‌کنند؟

برای استفاده از رم سرور اچ پی مدل DDR4 باید از رم‌هایی که مجهز به تکنولوژی HPE Persistent Memory و ECC هستند استفاده کنید، تا علاوه بر بالا رفتن سرعت، درصد خطا نیز کاهش یابد. بهترین گزینه رم سرور برای نسل G9، رم‌هایی است که تا 3000 مگاهرتز گردش کلاک را پشتیبانی می‌کند.

سرورهای 10G چه مدل هایی از رم های DDR4 را پشتیبانی می‌کنند؟

متناسب‌ترین رم سرور HP در نسل G10 مانند G9 رم‌هایی است که سرعت و پهنای باند بیشتری در اختیار کاربران می‌گذارد و همچنین از تکنولوژی ECC، HPE Persistent Memory و Fault Tolerance نیز پشتیبانی می‌کند.

به‌عنوان مثال رم سرور 32GB PC4-2933 یکی گزینه مناسب است که برای خرید رم سرور اچ پی می‌توانید در نظر بگیرید.

خرید رم سرور اچ پی

فاکتورهای مهمی در قیمت رم سرور اچ پی تأثیرگذار هستند. نوع مدل رم سرور، فرکانس و سرعت رم، نرخ انتقال داده و پردازش و... از نکات مهمی هستند که هنگام خرید رم سرور HP باید به آن دقت کنید. در این مطلب با بررسی انواع رم سرور اچ پی، اطلاعات مهم و کاربردی را در اختیارتان گذاشتیم تا در هنگام خرید رم سرور HP آن را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟