03/08/1399 - 17:20
آموزش نورپردازی در عکاسی صنعتی
یکی از عواملی که در عکاسی صنعتی مهم و ضروری به نظر میرسد، نورپردازی است. درک نحوه کار و نحوه کنترل آن، عکاسی شما را به کیفیت بالاتری می‌رساند. می‌توانید با آموزش‌های تجربی و عملی برای عکسبرداری در استودیو و یا محل پروژه و ایجاد موقعیت‌های مناسب نورپردازی در عکاسی صنعتی، اعتماد به نفس و دانش خود را در زمینه نور در عکاسی افزایش دهید.

1606683296_1_0.gif

در این جا خواهید آموخت که نور و انعکاس آن، فلاش خارج از دوربین، و تنظیمات نور استودیو و همچنین اصول نور و تکنیک های مورد استفاده در عکاسی چگونه به شما در این خصوص کمک خواهد کرد تا تصویری حرفه­‌ای و ماندگار را ایجاد نمایید.

نورپردازی در عکاسی صنعتی

تاثیر نوع منبع نور بر تصاویر

کاملا روشن است که با گستردگی منبع نور، تصویری با نور ملایم­تر خواهید داشت. هنگامی که منبع نوری به شکلی گسترده باشد، سایه­‌های از میان برداشته شده و کنتراست کمتری خواهید داشت. از سویی دیگر بافت محصول دارای دید کمتری خواهد بود. در حالی که اگر هنگام نورپردازی عکاسی صنعتی، دارای منبع نوری باریک باشید، نور شدیدی را به تصویر وارد خواهید کرد.

لازم به ذکر است که یک منبع نور پهن و گسترده، می­تواند نور را از هر سو به سوژه عکاسی بتاباند. از همین روست که امکان ایجاد سایه وجود نخواهد داشت. برای این کار احتیاجی به استفاده از تجهیزات پیشرفته عکاسی  ندارید.

این امکان وجود دارد که به سادگی، سوژه خود را در کنار یک پنجره قرار داده و بدین ترتیب به یک منبع نوری وسیع دسترسی خواهید داشت. تنها نکته ای که مطرح است این است که توجه داشته باشید نور خورشید به شکلی مستقیم به محیط عکاسی نتابد.

نزدیکی نور در نورپردازی

نکته دیگری که می­توان به آن اشاره نمود این است که هنگامی که نور به سوژه نزدیک باشد، می­‌تواند نوری ملایم را به تصویر بتاباند. فاصله بیشتر منبع نور از محصول می‌­تواند باعث شود که نوری باریک و تند به سوژه تابیده شود. هنگامی که سوژه را به نور نزدیک می­‌کنید، خواهید توانست نور بزرگ­تر و بیشتری را به آن بتابانید.

اما در نورپردازی عکاسی صنعتی، اگر می­‌خواهید نوری باریک را از یک سو بر روی محصول داشته باشید، لازم است که آن را از منبع نور دور کنید تا نور تندی را به دست آورید. شاید لازم باشد بدانید که مطابق با قوانین فیزیک، با افزایش دو برابری فاصله سوژه با نور، میزان نوری که بر سوژه تابیده می­شود یک چهارم خواهد بود.

تاثیر پراکندگی نور در نورپردازی عکاسی صنعتی

ایجاد پراکندگی نور در عکاسی صنعتی

لازم است که به خاطر داشته باشید، با پراکندگی نور نیز خواهید توانست منبع نوری وسیعی را ایجاد نمایید. یکی از عواملی که می‌­تواند نورپردازی عکاسی صنعتی را با نور طبیعی ایجاد نماید، روزهایی است که آسمانی ابری داشته باشید و این می­تواند یک شرایط ایده آل برای عکاسی با نور طبیعی باشد.

ابرها باعث می‌­شوند که به صورت خودکار، نور آفتاب به شکل نوری نرم و ملایم درآمده و به صورت گسترده بر محل عکاسی و سوژه بتابد. به طوری که نور در همه سو پخش و پراکنده خواهد شد.

این نکته را نیز اضافه کنیم که می­توانید با نور مصنوعی نیز، پراکندگی نور را ایجاد نمایید. کافیست از یک پلاستیک شفاف و یا چتر در برابر منبع روشنایی استفاده کرده و میزان نور را نرم نموده و آن را پخش کنید.

استفاده از بازتاب نور

یکی از روش هایی که می تواند در این خصوص موثر باشد، این است که منبع نور باریک و تند را مقابل سطحی مات قرار دهید. این سطح می تواند دیوار یا بازتاب دهنده رفلکتور باشد. بنابر این نور ملایم و یکنواخت خواهد شد.

توجه داشته باشید که انتخاب بازتاب دهنده این براق در شرایط نورپردازی عکاسی صنعتی، باعث می شود که در نهایت بازتاب نوری تند و متمرکز را داشته باشید. آینه سطحی بازتاب دهنده به شمار می آید.

 عکاسی صنعتی

تاثیر تغییرات میزان نور بر سوژه

از جمله عواملی که می‌­تواند روی سوژه تاثیر گذارد، ایجاد تغییر در میزان نور است. این کار بر روی پس زمینه سوژه نیز موثر است. همانگونه که پیش از این نیز اشاره شد، با تغییر محل و فاصله منبع نور از سوژه، می­‌توان شدت آن را نیز تغییر داد.

این کار در عین آن که روی محصول موثر است، پس زمینه آن را نیز دستخوش تغییر خواهد کرد. به طوری که با زیاد شدن فاصله نور از سوژه، دارای پس زمینه‌­ای روشن خواهید شد و کم کردن این فاصله در پس زمینه ایجاد سایه خواهد کرد.

در نورپردازی عکاسی صنعتی، هنگامی که نور از مقابل بر محصول تابیده می­شود، می‌­تواند باعث شود که بر بافت و جنس سوژه تاکید شود. هنگامی که می­‌خواهید پرتره داشته باشید، با قرار دادن نور نزدیک لنز و مقابل شخص، می­توانید کاملا تمامی زوایا و شکستگی های چهره را نیز تصویربرداری کنید.

ایجاد زاویه نور بیشتر در نورپردازی

در صورتی که نیاز باشد، بافت بیشتری از سوژه در تصویر دیده شود، لازم است که از زاویه نوری بزرگ­تری استفاده شود. در این شرایط، سوژه در تصویر به صورت سه بعدی دیده خواهد شد. هنگامی که نور با زاویه از بالا یا از اطراف به جسمی تابیده می­شود، سایه ایجاد خواهد کرد و این کار باعث می­شود که سوژه دارای حجم شود. از این تکنیک در نورپردازی عکاسی صنعتی و تبلیغاتی به وفور استفاده می­شود.

عکاسی صنعتی

طیف رنگی در نورپردازی عکاسی

شاید جالب باشد بدانیدکه نورها حتی زمانی که سفید به نظر می‌­آیند، دارای رنگ بوده و از یک طیف رنگی برخوردار می‌­باشند. این رنگ ها را می­توان با سنسور دوربین مشاهده نمود. به عنوان مثال، سایه ها را می­توان در میان روز، به رنگی نزدیک به آبی مشاهده نمود.

این مهم است که بدانید، سطوح هنگام انعکاس نور، قادر هستند که نور را همرنگ خودشان کنند. در صورتی که از دوربین های دیجیتال برای تصویربرداری استفاده شود، می­توان تعادل رنگ سفید را جهت ایجاد کنتراست رنگ ها ایجاد نمود. هنگام نورپردازی عکاسی صنعتی، لازم است که جهت جذاب­تر کردن تصویر خلق شده، به رنگ نور محیط نیز به درستی توجه شود.

نکاتی مهم در نورپردازی :

  • هرچه منبع نور گسترده تر باشد ، نور نرم تر می شود
  • یک منبع نور گسترده سایه ها را کاهش می دهد ، کنتراست را کاهش می دهد و بافت را از بین می برد.
  • با یک منبع گسترده ، پرتوهای نور از جهات بیشتری به سوژه شما برخورد می کند ، که تمایل دارد سایه ها را پر کند و نور بیشتری به صحنه بدهد.
  • برای پیاده سازی این مورد در عکاسی خود به تجهیزات استودیویی نیاز ندارید. قرار دادن سوژه پرتره در کنار پنجره ای بزرگ و روشن که نور مستقیم خورشید دریافت نمی کند ، اساساً کار یک softbox نرم بدون هزینه را ایجاد می کند.
  • هرچه منبع نور نزدیکتر باشد ، نور نرمتر می شود
  • هرچه منبع نور را از سوژه های خود دور کنید ، نور سخت تر می شود.
  • به خورشید فکر کنید ، چیزی در حدود 109 برابر قطر زمین - بسیار گسترده! اما ، با فاصله 93 میلیون مایل ، قسمت بسیار کمی از آسمان را اشغال می کند و بنابراین هنگام سقوط مستقیم روی سوژه ، نور بسیار سختی را پرتاب می کند.
  • نور مستقیم بر بافت تأکید نمی کند ؛ روشنایی از پهلو ، بالا یا پایین بر بافت  تأکید دارد

یک عکاس چهره ممکن است بخواهد منبع نور را نزدیک به محور لنز نگه دارد تا چین و چروک های پوست را از بین ببرد ، در حالی که یک عکاس منظره برای تأکید بر بافت سنگ ها ، شن و شاخ و برگ ها می خواهد از نور کنار استفاده کند. به طور کلی ، هرچه زاویه قرارگیری نور نسبت به سوژه بیشتر باشد ، بافت بیشتری آشکار می شود. به عنوان مثال اگر از یک سگ عکاسی می کنید و می خواهید جزئیات را حفظ کنید ، منبع نور را تا حدودی به سمت راست قرار دهید تا مستقیم.

مهارت نورپردازی در عکاسی صنعتی

پیش از این نیز اشاره شد که نقش نور در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی بسیار مهم بوده و برای ایجاد تصاویری حرفه‌­ای و جذاب از محصولات و سوژه­های مختلف، لازم است که به تکنیک های نورپردازی عکاسی صنعتی به درستی توجه شود.

گروه طرح گندم، به عنوان مجموعه‌­ای حرفه‌­ای، با استفاده از تجهیزات پیشرفته و کارآمد عکاسی صنعتی و با بهره‌­گیری از استودیو تخصصی، توانسته است در این خصوص، به بهترین شکل عمل نموده و در ایجاد تکنیک های مناسب نورپردازی، طراحی زمینه و صحنه به صورت حرفه‌­ای عمل نماید.

شما عزیزان می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد نورپردازی به مقاله نورپردازی در عکاسی صنعتی مراجعه نمایید.

ایسوس

نظر شما چیست؟