30/07/1399 - 18:10
شکایت دولت آمریکا از گوگل: علت انحصارطلبی
وزارت دادگستری ایالات متحده از گوگل به علت انحصارطلبی در بازار تبلیغات و جست‌وجوهای اینترنتی شکایت کرد. تا قبل از این شکایت بزرگ‌ترین پرونده ضد انحصار طلبی به‌نام مایکروسافت کلید خورده بود که در نهایت مایکروسافت را مجبور کرد از یکسری بخش‌ها عقب‌نشینی کند تا شرکت‌های دیگر بتوانند در حوزه ساخت‌ نرم‌افزارهای کاربردی به ویژه در ارتباط با مباحث چند رسانه‌ای و مرورگرهای اینترنتی جای رقابت داشته باشند. این‌بار قرعه به‌نام گوگل خورده تا بزرگ‌ترین پرونده ضد انحصار در تاریخ ایالات متحده را به نام خود ثبت کند.

1606683296_1_0.gif

در بخشی از شکایت 64 صحفه‌ای وزارت دادگستری ایالات متحده، اعلام شده‌ است که طیف گسترده‌ای از تبلیغ‌کنندگان به دلیل انحصارطلبی گوگل در صنعت تبلیغات اینترنتی مجبور هستند به این غول رسانه‌ای باج‌ها کلان پرداخت کنند. در بخشی از شکایت‌نامه تنظیم شده توسط دولت امریکا این‌گونه آمده است: «کاربران ایالات متحده مجبور هستند تا خط‌مشی‌ها و قوانین حریم خصوصی و نحوه استفاده گوگل از اطلاعات شخصی خود را قبول کنند و استارت‌آپ‌های جدید با وجود طرح‌ها بکر و خلاقانه‌ای که دارند بازهم قادر نیستند در برابر این غول رسانه‌ای طرح‌های خود را به ثمر برسانند.»

کارشناسان وزارت دادگستری ایالات متحده پس از برگزاری جلسات مختلف و بررسی زوایای مختلف کاری گوگل در نهایت متقاعد شدند که گوگل به شکل یک‌جانبه گرایانه‌ای صنعت تبلیغات در سراسر جهان و به ویژه ایالات متحد را از آن خود کرده است. رایان شورس مشاور ارشد وزات دادگستری ایالات متحده در این خصوص گفته است: «خط‌مشی‌های گوگل تحت قوانین ضدتراسنت سنتی جنبه قانونی ندارند و باید به سرعت جلوی آن گرفته شود. گوگل به دو شکل انحصار کامل خود بر این صنعت را مستحکم کرده است. اول آن‌که مالک کانال‌های توزیع جست‌وجو است و دوم این‌که کانال‌های توزیع جست‌وجو را به شکل کاملا هوشمندانه‌ای کنترل می‌کند. به طوری که 80 درصد جست‌‌وجوهای عمومی در ایالات متحده از طریق خط‌مشی‌های گوگل هدایت می‌شوند. در چنین شرایطی شرکت‌هایی که تمایل نداشته باشند با گوگل همکاری کنند هیچ‌گاه موفق نخواهند شد محصولات را خود به شکل روشنی به مصرف‌کنندگان نشان دهند. ما از دادگاه درخواست می‌کنیم تا به سلطه یک‌جانبه‌گرایانه گوگل بر توزیع هوشمندانه و گاهی عامدانه جست‌وجوها پایان دهد تا این صنعت یکبار دیگر با رقابت و طرح‌های ابتکارانه جان تازه‌ای بگیرد.»

گوگل تاکنون اظهارنظر دقیقی در این خصوص از خود نشان نداده، اما به شکل کلی اعلام کرده که این اتهامات را قبول ندارد و سهم غالب این شرکت در بازار جست‌جوهای اینترنتی به واسطه انتخاب کاربران است. گوگل بیانه‌ای در این زمینه منتشر کرده و اعلام داشته: «شکایت وزارت دادگستری از گوگل با اشکالات حقوقی زیادی روبرو است. کاربران به این دلیل از گوگل استفاده می‌کنند، زیرا انتخاب شخصی آن‌ها است. هیچکس کاربران را مجبور نکرده تا گوگل را انتخاب کنند. این موضوع ممکن است به دلیل باشد که انتخاب بهتر دیگری وجود ندارد.»

تا پیش از این بزرگ‌ترین جنجال دنیای فناوری در ارتباط مایکروسافت به دلیل انحصار در دنیای نرم‌افزار و پس از آن فیس‌بوک به دلیل انتشار اخبار کذب بود. با این‌حال، اقدام اخیر وزارت دادگستری ایالات متحده بزرگ‌ترین پرونده حقوقی بر علیه یک شرکت فناوری را به راه انداخته و باعث شده دادستان‌های هر ایالت تحقیق مفصلی در این زمینه انجام دهند. گوگل در گذشته نیز با پرونده های متعددی در زمینه ضدتراست روبرو بود که جدیدترین آن‌ها از جانب اتحادیه اروپا و در خصوص سیستم‌عامل اندروید بود. با این‌حال، هیچ‌یک از این پرونده در مقیاس شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده نبود. در اوایل مردادماه بود که نمایندگان مجلس امریکا تحقیق در خصوص انحصارطلبی برخی از شرکترهای فناوری را آغاز کردند و در نهایت بیشترین انتقادات متوجه شرکت گوگل شد. دیوید سییلین یکی از نمایندگان کنگره با انتقادی شدید می‌گوید: «گوگل هر شرکتی که تصمیم داشته باشد طرحی را پیاده‌سازی کند که منافع این شرکت را با مشکل جدی روبرو کند از سر راه بر می‌دارد. گوگل با استفاده از ترفندهای خاصی دیواری بزرگ میان کاربران و فضای مجازی کشیده تا کاربران را تنها در سایت‌ها و کانال‌هایی که خود کنترل می‌کند نگاه دارد.»

پرونده وزارت دادگستری که ایالت تگزاس و ۱۰ ایالت دیگر به آن پیوسته‌اند، نخستین پرونده حاصل از تحقیقات از یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری است که از سوی ویلیام بار، دادستان کل آمریکا حدود ۱۵ ماه پیش آغاز شد. این پرونده برجسته‌ترین شکایت ضد انحصارطلبی از زمان شکایت دولت آمریکا از مایکروسافت در سال ۱۹۹۸ است که نشان می‌دهد ایالات متحده رویکرد سخت‌گیرانه‌ای در قبال غول‌های فناوری آمریکا اتخاذ کرده است. ارزش سهام گوگل در معاملات صبح سه شنبه بازار نیویورک حدود یک درصد رشد کرد و به ۱۵۴۲ دلار و ۴۳ سنت رسید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟