شماره 232 ماهنامه شبکه با پرونده ویژه هزار نکته در «کار» است منتشر شد
در سر مقاله شماره 232 ماهنامه شبکه در ادامه مجموعه مقالات "مهارت‌های مهم دنیای 2020" با مفهوم هوش هیجانی و اهمیت آن آشنا می‌شوید. در شاهراه اطلاعات پوشیدنی‌های هوشمند به جنگ کووید 19 می‌روند، در فناوری شبکه با ترفندها و بررسی‌های جدید دنیای شبکه آشنا ‌می‌شوید، در فصل امنیت به شما خواهیم گفت که چگونه بدافزار‌ها را تجزیه و تحلیل کنید و در فصل عصر شبکه با مدیران آینده آشنا می‌شوید. در پرونده ویژه این شماره هزار نکته در «کار» است!

1606683296_1_0.gif

دیدگاه و یادداشت

  • سرمقاله؛ هوش هیجانی 
  • پیش به سوی مجازی‌سازی هر چیز 
  • تحصیل کودکان در عصر کرونا 

پرونده ویژه

در پرونده ویژه این شماره ماهنامه شبکه به سراغ مبحث اشتغال و کاریابی رفتیم. البته پرونده ویژه این شماره متفاوت از شماره‌های قبل است و برای اولین بار پرونده ویژه به دو بخش تقسیم شده است.

بخش اول شامل مباحث کلی کاریابی است و موضوعاتی همچون 30 قانون طلایی رزومه‌نویسی که شانس شما برای استخدام را دوچندان می‌کنند، آشنایی با عنوان شغلی جدید و کمتر شناخته شده مدیر ارشد مشتری، ترفند جادویی برای موفقیت در مصاحبه‌های آنلاین، چرا به مصاحبه‌های استخدامی دعوت نمی‌شویم، چگونه در مصاحبه استخدام برنامه‌نویس ASP.Net و Web API موفق شویم، چگونه در مصاحبه استخدامی سرپرست سامانه‌های کامپیوتری و شبکه موفق شویم و چگونه در مصاحبه استخدامی متخصص بانکهای اطلاعاتی موفق شویم را شامل می‌شود و بیشتر روی مباحث اولیه متمرکز است. بخش دوم پرونده ویژه که شماره آینده منتشر می‌شود روی مباحث تخصصی و آشنایی با نمونه پرسش‌های استخدام مشاغل مهمی همچون شبکه، امنیت، برنامه‌نویسی و.... متمرکز است.

  • ورود مقتدرانه به بازار کار 
  • 30 قانون مهم رزومه‌نویسی که شانس شما را برای استخدام دوچندان می‌کنند 
  • 9 ترفند تاثیرگذار برای موفقیت در مصاحبه‌های آنلاین 
  • چرا به مصاحبه‌های استخدامی دعوت نمی‌شویم؟ 
  • مدیر ارشد مشتری، شغلی جدید اما مهم 
  • چگونه در مصاحبه استخدامی متخصص بانک‌های اطلاعاتی موفق شویم؟ 
  • چگونه در مصاحبه استخدامی سرپرست سامانه‌های کامپیوتری و شبکه موفق شویم؟ 
  • چگونه در مصاحبه استخدام برنامه‌نویس ASP.Net و Web API موفق شویم؟ 

شاهراه اطلاعات

  • پوشیدنی‌های هوشمند چگونه به جنگ کووید ۱۹ می‌روند؟ 
  • دنیای موبایل: آتش‌بازی چینی و حذف صدای محیط!

فناوری شبکه

  • VXLAN یا پروتکل LAN  توسعه‌یافته مجازی چیست و چگونه کار می‌کند؟
  • چگونه یک بستر مبتنی بر فناوری VoIP را به شکل رایگان پیاده‌سازی کنیم؟ 
  • 10 قابلیت SD-WAN که هنوز از آن‌ها استفاده نکرده‌اید 
  • چگونه شبکه خانگی یا تجاری را به اترنت گیگابیت ارتقا دهیم 

امنیت

  • چگونه بدافزارها را تجزیه و تحلیل کنیم؟ 
  •  سرقت رمزارز چیست و چگونه مانع این‌کار شویم؟

عصر شبکه

  • مدیر آینده چه کسی است: متخصص یا همه‌چیزدان؟ 
  • کتاب‌درمانی، هنری برای درمان درد‌های روانی 

کارگاه

  • چگونه بهترین چارچوب را برای توسعه برنامه‌های وب‌محور پیدا کنیم؟
  • پایگاه داده Greenplum چیست و چگونه کار می‌کند؟

جهت خرید و دانلود نسخه الکترونیک ماهنامه شبکه اینجا کلیک کنید.


 ورود مقتدرانه به بازار کار

هر ساله افراد زیادی از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند و به صف افراد جویای کار اضافه می‌شوند، اما متاسفانه به رغم تلاش‌های زیاد، موفق نمی‌شوند به جایگاه واقعی و متناسب با مدرک تحصیلی خود برسند. در چنین شرایطی، افراد پس از گذشت مدت زمانی دلسرد و نا امید می‌شوند، زیرا پس از سپری کردن مشقت‌های زیاد دوران تحصیل مجبور می‌شوند یا به سراغ مشاغل کاذب بروند یا کارهایی انجام دهند که هیچ سنخیتی با مدرک تحصیلی‌شان ندارد. موضوع مهمی که نباید از آن چشم‌پوشی کرد، چگونگی آماده شدن برای ورود به فضای کسب‌وکار و درک درست قواعد حاکم بر بازار کار است. به اعتقاد بیشتر کارشناسان منابع استخدامی ورود به بازار کار در سه مرحله تدوین و آماده‌سازی یک رزومه مناسب، آشنایی با سایت‌های کاریابی و تسلط بر مهارت‌های مورد تقاضای بازار کار خلاصه می‌شود. به بیان دقیق‌تر، کارجویان با رعایت این سه نکته شانس زیادی برای احراز شغلی متناسب با علایق و توان‌مندی‌های خود خواهند داشت. گام اول که بیشتر جنبه شخصی و فردی دارد آماده‌سازی یک رزومه مناسب است.

در تعریف ساده، رزومه به پیشینه و تجربیات تحصیلی، شغلی و مهارت‌های فردی اشاره دارد. رزومه اولین پل ارتباطی میان کارفرمایان و کارجویان است. هرچه یک رزومه به شکل دقیقی و حرفه‌ای آماده شود شانس دعوت به مصاحبه‌های استخدامی را افزایش می‌دهد. متاسفانه، بیشتر رزومه‌های نگارش شده توسط کارجویان به اندازه‌ای پر اشکال و غیر حرفه‌ای است که کارشناسان استخدامی به راحتی آن‌ها را کنار می‌گذارند. به‌طور مثال، رزومه‌ای که در قالب یک تصویر آماده شده و تمامی اطلاعات در یک تصویر قرار گرفته‌اند به هیچ عنوان مورد توجه کارشناسان قرار نمی‌گیرد، به ویژه زمانی که در رزومه لینک‌هایی وجود دارد که کارشناس منابع استخدامی برای مشاهده آن‌ها مجبور به تایپ تک‌تک کاراکترهای درون رزومه است. به‌طور کلی در یک رزومه باید اطلاعات شخصی، تحصیلات و توانایی‌های علمی، تجربیات کاری، شماره‌گذاری صفحات (اگر رزومه بیش از یک صفحه است که پیشنهاد می‌شود تنها در شرایط کاملا ضروری یک رزومه دو صفحه‌ای آماده کنید)، رعایت اصول نگارشی، پرهیز از درج توضیحات اضافه، تسلط بر نرم‌افزارهای کاربردی و تصویر کارجو مطابق با استانداردهای تعریف شده درج شده باشند. البته دقت کنید که رزومه‌نویسی قواعد خاص خود را دارد و این‌گونه نیست که شما موضوعات یاد شده را مطابق با سلیقه خود در رزومه وارد کنید. اگر این اشتباه ساده را انجام دهید، به احتمال زیاد رزومه‌تان از جانب کارشناسان منابع استخدامی رد می‌شود، به ویژه اگر قصد ارسال رزومه برای یک شرکت خارجی را داشته باشید. یکی دیگر از اشتباهات بزرگ کارجویان ارسال رزومه برای موقعیت‌های شغلی گوناگون در یک سازمان است.

ارسال رزومه برای موقعیت‌های شغلی بی ارتباط با هم برای یک سازمان، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که متقاضی برای شغل موردنظر ارزش قائل نیست یا در انتخاب مسیر درست سردرگم است. به بیان ساده‌تر، این اشتباه ساده به کارفرمان اعلام می‌دارد که متقاضی یک مسیر حرفه‌ای برای خود ترسیم نکرده و تنها به دنبال کسب درآمد است. درست است که کسب درآمد دلیل اصلی کار کردن است، اما برای سازمان‌های بزرگ و شرکت‌های نوپا، کسب درآمد به عنوان انگیزه اصلی پذیرفتنی نیست. به همین دلیل قبل از ارسال رزومه برای سازمانی، باید جزییات مندرج در آگهی استخدامی را به دقت مطالعه کنید. اگر رزومه سنخیت چندانی با آگهی شغلی ندارد، بهتر است از ارسال رزومه اجتناب کنید. به‌طور مثال، فردی که به تازگی از رشته فناوری‌اطلاعات فارغ‌التحصیل شده نباید برای یک موقعیت شغلی همچون مدیر ارشد فناوری اطلاعات رزومه ارسال کند. گام دوم، مراجعه به سایت‌های کاریابی است. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، فهرست بلندبالایی از سایت‌های کاریابی را پیدا می‌کنید. در کشورهای مختلف منجمله ایران، افراد با مراجعه به سایت‌های کاریابی و ساخت یک حساب کاربری در سایت و بارگذاری رزومه در سایت‌، خود را به سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف معرفی می‌کنند. امروزه بیشتر سایت‌های کاریابی، یک بانک‌اطلاعاتی از رزومه‌ها دارند و به کارفرمایان اجازه می‌دهند با مراجعه به این پایگاه داده رزومه‌های بارگذاری شده را مطالعه کنند.

برخی از سایت‌های کاریابی قابلیت جستو‌جوی مبتنی بر کلیدواژه‌ها را ارائه می‌کنند تا کارفرمایان بتوانند با درج این کلیدواژه‌ها رزومه‌ها را مشاهده کنند. بهتر است محتوای وبلاگ سایت‌های کاریابی را مطالعه کنید. در این وبلاگ‌ها اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با تجربیات افراد موفق، آشنایی با نمونه پرسش‌های استخدامی و تعریف مشاغل درج شده است. سومین گام تسلط بر مهارت‌های موردنیاز برای ورود به بازار کار است. متاسفانه برخی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بر این باور هستند که مدرک و دروس دانشگاهی شانس استخدام آن‌ها را بیشتر می‌کند، در حالی که واقعیت این‌گونه نیست و بازار کار تنها به دنبال افراد متخصص است. بازار کار تعریف خاص خود از یک فرد واجد شرایط را دارد. به بیان دیگر، امروزه افراد مسلط به مهارت‌های نرم‌ و سخت انتخاب اول شرکت‌ها هستند. مهارت‌های سخت اشاره به مهارت‌های علمی و فنی دارد که فرد برای احراز یک شغل به آن‌ها نیاز دارد. به‌طور مثال یک مهندس یادگیری ماشین، باید در زمینه ریاضیات، آمار، برنامه‌نویسی و کار با بانک‌های اطلاعاتی دانش کافی داشته باشد. مهارت‌های سخت خود به دو گروه مهارت‌های تخصصی که تسلط بر ابزارها و نرم‌افزارهای خاص یک رشته هستند و مهارت‌های عمومی که عمدتا شامل کار با نرم‌افزارهای شناخته شده‌ای شبیه به بسته آفیس، آشنایی کلی با فوتوشاپ و نمونه‌های مشابه هستند اشاره دارند. مهارت‌های نرم‌ به آشنایی با اصول مذاکره و فن بیان، کار تیمی، توانایی حل مسئله، تفکر انتقادی، آشنایی با مفهوم مدیریت زمان و مواردی از این دست اشاره دارند. افرادی که بتوانند نکات اشاره شده را به درستی اجرایی کنند، شانس زیادی برای گزینش دارند. در پرونده ویژه این شماره ماهنامه شبکه به سراغ مبحث اشتغال و کاریابی رفتیم. البته پرونده ویژه این شماره متفاوت از شماره‌های قبل است و برای اولین بار پرونده ویژه به دو بخش تقسیم شده است.

بخش اول شامل مباحث کلی کاریابی است و موضوعاتی همچون 30 قانون طلایی رزومه‌نویسی که شانس شما برای استخدام را دوچندان می‌کنند، آشنایی با عنوان شغلی جدید و کمتر شناخته شده مدیر ارشد مشتری، ترفند جادویی برای موفقیت در مصاحبه‌های آنلاین، چرا به مصاحبه‌های استخدامی دعوت نمی‌شویم، چگونه در مصاحبه استخدام برنامه‌نویس ASP.Net و Web API موفق شویم، چگونه در مصاحبه استخدامی سرپرست سامانه‌های کامپیوتری و شبکه موفق شویم و چگونه در مصاحبه استخدامی متخصص بانکهای اطلاعاتی موفق شویم را شامل می‌شود و بیشتر روی مباحث اولیه متمرکز است. بخش دوم پرونده ویژه که شماره آینده منتشر می‌شود روی مباحث تخصصی و آشنایی با نمونه پرسش‌های استخدام مشاغل مهمی همچون شبکه، امنیت، برنامه‌نویسی و.... متمرکز است.

امید است، مطالب مندرج در پرونده ویژه چراغ راه افرادی باشد که دوست دارند هرچه سریع‌تر شغل دلخواه خود را پیدا کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟