ارتقای مقرون به صرفه کامپیوتر شخصی
کدام یک از تجهيزات قدیمی‌ را می‌توان در یک کامپیوتر جديد دوباره به کار گرفت
ساخت یک کامپیوتر شخصی جدید میتواند مفرح، جذاب و صد البته گران قیمت باشد. اما مسئله اینجا است که بعد از گذشت مدت نسبتا کوتاهی از سرهم کردن قطعات یک کامپیوتر دسکتاپ تمام تجهيزات جدیدی که شما برای آن هزینه کرده بودید درخشش خود را از دست داده و قدیمی‌ می‌شود و شما مجبورید دوباره یک کامپیوتر جديد برای خود آماده کنید. اما آیا واقعا باید تمام بخشهای یک کامپیوتر شخصی را با نمونه‌های جدیدتر جایگزین کرد؟

1606683296_1_0.gif

اغلب اوقات وقتی صحبت از یک کامپیوتر شخصی جدید به میان می‌آید مردم تصور می‌کنند باید تمام قطعات کامپیوتر قدیمی‌ خود را تعویض کنند. هدف شما از ساخت یک کامپیوتر جديد این است که دستگاهی در اختیار داشته باشید که عملکرد و راندمان بهتری از شرایط قبلی به شما ارائه کند. اما این به معنای آن نیست که شما نمی‌توانید از بعضی قطعات قدیمی‌ دوباره استفاده کنید.

بیایید نگاهی به اصلی‌ترین قطعات یک کامپیوتر شخصی که در اغلب موارد می‌توان دوباره از آنها استفاده کرد بیاندازیم.

لوازم جانبی را نگه دارید

مسلما وقتی شما می‌خواهید یک کامپیوتر شخصی جدید برای خود آماده کنید، می‌توانید با نگه داشتن لوازم جانبی قدیمی‌ خود در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. مانیتور، کیبورد، ماوس، اسپیکرها، وبکم، هدفن و سایر ابزارک‌های دیگر از جمله لوازم جانبی هستند که با یک کامپیوتر سطح بالای جدید هم به خوبی کار می‌کنند. البته اگر روزی اوضاع مالی بر وفق مراد بود هم می‌توانید هر یک از این لوازم جانبی را به سادگی ارتقا داده و به کامپیوتر جديد خود متصل کنید.

برترين گزینه‌ها برای باقی نگه داشتن

تجهيزاتی که در ادامه به آن اشاره می‌شود را به می‌توان به راحتی در یک کامپیوتر سطح بالای جدید هم استفاده کرد. باقی نگه داشتن همین قطعات می‌تواند به میزان قابل ملاحظه ای در بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید صرفه جویی کند.

کیس و فن‌ها

از بین تمام قطعاتی از کامپیوتر قدیمی‌ خود که می‌توانید دوباره استفاده کنید، کیس بهترین گزینه است. اگر از یک کیس باکیفیت استفاده می‌کردید که هنوز هم ظاهر خوبی دارد، دلیلی وجود ندارد که آن را تعویض کنید. اما اگر از یک کامپیوتر خیلی قدیمی‌ مثل سیستم‌های پیش ساخته Dell, HP و Lenovo استفاده می‌کردید بهتر است به سراغ یک کیس جدید بروید.

این نوع کیس‌های سبک قدیمی‌ چندان کاربرپسند ساخته نشده‌اند. در اغلب موارد تمام تجهيزات توسط سازنده درون این کیس‌ها تعبیه، درب آن بسته شده و قرار نبوده که شما دیگر کاری به محتوای درون آن داشته باشید. در برخی موارد نیز امکان نصب یک مادربورد در اندازه استاندارد درون این کیس‌ها وجود ندارد.

اما کیس‌های مدرن‌تر این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به راحتی تجهيزات را درون آن نصب کنید. همچنین این کیس‌ها از یک سیستم گردش هوا و خنک کننده بهره برده و انواع مختلف اتصالات کابل را ارائه می‌کنند.

اگر کیس فعلی شما از این نوع باشد و چنین قابلیت‌هایی را ارائه می‌کند، دیگر دلیلی وجود ندارد که آن را تعویض کنید. تنها توجیه برای تعویض می‌تواند شکستگی کیس، از کار افتادن سیم کشی داخلی برای پنل جلو یا نیاز شما به یک پورت Type-C در قسمت جلوی کیس باشد.

وقتی کیس قدیمی‌ خود را نگه می‌دارید می‌توانید فن‌های آن را هم نگه داری کنید. فقط فراموش نکنید که حتما آنها را به خوبی تمیز کنید.

منبع تغذیه

سه نوع منبع تغذیه برای کامپیوترهای شخصی وجود دارد: نمونه‌های حرفه‌ای و قدرتمند که آماده سازی شده‌اند تا برای سال‌ها بدون وقفه کار کنند، منبع تغذیه از پیش نصب شده درون سیستم‌های پیش ساخته و نمونه‌هایی که بیشتر از یکی دو سال از عمر آنها نگذشته است. اگر بیشتر از دو سال از عمر منبع تغذیه شما گذشته است باید بیشتر در مورد عملکرد و سازگاری آن با کامپیوتر جديد خود تحقيق کنید.

در برخی شرایط منابع تغذیه ارزش نگهداری دارند، اول اینکه هنوز ضمانت نامه آنها به اتمام نرسیده باشد. منبع تغذیه‌های باکیفیت ممکن است تا 10 سال ضمانت داشته باشند، بنابراین می‌توان با خیال راحت از آن در سیستم‌های جدید نیز استفاده کرد.

مسئله دیگر قدرت منبع تغذیه قدیمی‌ شما است. سیستم‌های پیشرفته جديد معمولا به انرژی زیادی احتیاج دارند و شما باید ببینید آیا منبع تغذیه قدیمی‌ شما قدرت وات مورد نیاز این تجهيزات را فراهم می‌کند.

آخرین موضوع در مورد منابع تغذیه ماژولار بودن یا نبودن آنها است به این معنی که چه تعداد کابل برای تامین انرژی تجهيزات مختلف قابل اتصال و جداسازی به آنها است. منابع تغذیه تمام ماژولار و نیمه ماژولار به شما اجازه می‌دهند با خیال راحت هر نوع کابلی را که برای کامپیوتر خود نیاز دارید در اختیار داشته باشید. در یک منبع تغذیه ماژولار شما می‌توانید به راحتی کابل‌هایی را که احتیاج ندارید جدا کرده و درون کیس را برای تبادل راحت‌تر جریان هوا خلوت کنید.

تجهيزاتی که شاید بتوان دوباره استفاده کرد

برخی تجهيزات و قطعات هستند که ممکن است با خواسته‌های شما هماهنگ بوده و بتوان دوباره از آن استفاده کرد، اما مطمئنا شرایط ایده‌ال تقویت عملکرد مورد نیاز شما برای ساخت یک کامپیوتر جديد را فراهم نمی‌کنند.

کارت گرافیک

کارت گرافیک یکی از ساده‌ترين تجهيزاتی است که می‌توان در مورد آن تصمیم گیری کرد. اگر شما اهل بازی‌های پر زرق و برق نیستید و به بازی‌های سبک مثل Civilization VI قانع هستید و یا کارهای رندرينگ گرافیکی سنگین انجام نمی‌دهید، می‌توانید کارت گرافیک فعلی خود را نگهداری و به میزان زیادی در بودجه خود صرفه جویی کنید.

نگه داشتن کارت گرافیک قدیمی‌ تنها برای کسانی قابل قبول است که به تصاویر با رزولشن 1080p و 30 تا 60 فریم رضایت دارند. اگر بیشتر از 60 فریم در ثانیه می‌خواهید باید به سراغ یک کارت گرافیک جدید بروید.

فضای ذخيره سازی

درایوهای نوری و هارد درایوها ساده‌ترين قطعاتی هستند که می‌توانید به کامپیوتر جديد خود منتقل کنید. اما بنا به دلایلی ما آنها را در بخش گزینه‌های نگه داشتن قرار ندادیم.

یکی از درایوهایی که احتمالا شما نباید دوباره از آن استفاده کنید، درایو بوت اصلی (primary boot drive) شما است. این درایو دائما در حال کار و مستعد خراب شدن است.به علاوه قیمت درایوهای حالت جامد پرسرعت در حال پایین آمدن است و شما بهتر است لااقل برای درایوی که سیستم عامل و نرم افزارهای پرکاربرد خود را روی آن نصب می‌کنید یکی از این درایوهای پرسرعت را تهیه کنید.

یکی دیگر از شرایطی كه حتما باید به فکر تعویض هارد درايو باشید، گذشتن بیش از پنج سال از عمر آن است. اما اگر قصد دارید با نگهداری درایو قدیمی‌ خود ریسک خرابی درایو و از دست دادن داده ها را بپذیرید، اطمینان حاصل کنید که از داده‌های ارزشمند خود به صورت دوره‌ای نسخه پشتیبان تهیه کنید.

RAM

استفاده مجدد از قطعه رم به دلیل اینکه مثل CPU و GPU دائما در حال پیشرفت و تولید نسل های جدید نیست بلامانع است. اما فراموش نکنید اگر قصد نگهداری رم کامپیوتر قدیمی‌ را دارید اطمینان حاصل کنید تا با مادربورد جدید شما سازگار باشد. برای مثال، نمی‌توان یک رم DDR3 را روی یک مادربورد DDR4 نصب کرد.

خنک کننده پردازنده مرکزی

خنک کننده‌های پردازنده مرکزی با توجه به نوع آنها می‌تواند گران‌قيمت باشد. اگر خنک کننده قدیمی‌ شما از وضعیت خوبی برخوردار است، شاید بهتر باشد دوباره از آن استفاده کنید، اما باید مطمئن شوید كه به اندازه کافی می‌تواند پردازنده مرکزی جدید شما را خنک کند (TDP را بررسی کنید). سوکت اتصال آن نیز باید با مادربورد جدید شما سازگار باشد.

در نهایت توصیه کارشناسان این است که برای محافظت از پردازنده مرکزی گران‌قيمت جدید خود کمی بیشتر هزینه کرده و به سراغ یک خنک کننده قدرتمند و کاملا سازگار برويد.

قطعاتی که حتما باید تعویض کرد:

مادربورد و پردازنده مرکزی

اگر شما قصد ارتقای کامپیوتر شخصی خود را دارید، پردازنده مرکزی یا CPU اصلی‌ترین قطعه ای است که باید تعویض شود، حتی اگر به خوبی کار می‌کند.

پردازنده مرکزی اصلی‌ترین عامل در جهت افزایش سطح عملکرد کامپیوتر شما است و اگر می‌خواهید سرعت پردازش اطلاعات قابل قبولی داشته باشید باید به سراغ یک CPU جدید بروید.

مسلما برای استفاده از یک پردازنده مرکزی جديد و قدرتمند باید مادربورد کامپیوتر خود را نیز تعویض کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟