پنج اصل مهم در مدیریت حافظه گوشی‌های اندرویدی
گوشی‌های اندرویدی به مرور زمان که برنامه‌های مختلفی باز می‌کنید با کندی سرعت همراه می‌شوند، زیرا حافظه اصلی گوشی توسط برنامه‌های مختلف استفاده می‌شوند، به ویژه برنامه‌هایی که در پس‌زمینه گوشی باقی می‌مانند. پیش از آن‌که به سراغ راهکارهای مختلف آزادسازی حافظه اصلی گوشی بروید، پیشنهاد می‌کنیم پنج اصل زیر را مطالعه کنید.

1606683296_1_0.gif

1.به فکر مدیریت دستی حافظه اصلی نباشید

در گذشته لازم بود تا کاربر به شکل دستی حافظه گوشی اندرویدی را مدیریت کند، در حالی که دیگر این مسئله ضرورتی ندارد. بیشتر گوشی‌های متوسط و پیشرفته‌ بازار حداقل به 4 گیگابایت حافظه اصلی تجهیز شده‌اند. به‌طور مثال پرچم‌داران سال 2019 میلادی همچون وان‌پلاس 7 پرو و گلکسی نوت 10 پلاس تا 12 گیگابایت حافظه اصلی دارند. در چنین دستگاه‌هایی نیازی به مدیریت دستی حافظه اصلی نیست. اندروید در زمینه مدیریت حافظه و بهینه‌سازی حافظه عملکرد بسیار خوبی دارد. اگر حافظه دستگاه اندرویدی را بررسی کردید و متوجه شدید که حافظه چندانی وجود دارد نگران نباشید، زیرا اندروید به این شکل طراحی شده است تا برنامه‌های کاربردی را تا حدی که امکان‌پذیر باشد در حافظه نگه می‌دارد تا کاربر در مراجعه با کمترین تاخیر ممکن به برنامه دسترسی داشته باشد. زمانی که حافظه اصلی گوشی کم شود، اندروید در پس‌زمینه به اجرای برنامه‌هایی که به تازگی استفاده نشده‌اند خاتمه می‌دهد.

2. به چه میزان حافظه اصلی روی گوشی اندرویدی نیاز دارید؟

اکنون می‌دانیم که اگر گوشی اندرویدی حافظه کافی داشته باشد، مدیریت حافظه ضرورتی ندارد. اما چه مقدار حافظه اصلی نیاز است؟ پاسخ به این پرسش به نحوه استفاده از گوشی بستگی دارد. اگر از گوشی هوشمند برای وب‌گردی و بازدید از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، به حافظه خیلی زیادی نیاز ندارید، اما اگر از گوشی برای انجام بازی‌های سنگین همچون PUBG یا call of Duty استفاده می‌کیند به حافظه اصلی بیشتری نیاز خواهید داشت. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده گوشی‌های هوشمند همچون گوگل به این نتیجه‌گیری کلی رسیده‌اند که گوشی‌های پرچم‌دار همچون پیکسل 4 باید حداقل 6 گیگابایت حافظه اصلی داشته باشند. سامسونگ نیز خط‌مشی مشابهی دارد و برای گلکسی اس 10 که از تم‌هایی استفاده می‌کند که نیازمند منابع سنگین هستند 8 گیگابایت حافظه اصلی در نظر گرفته است. در مجموع باید گفت 4 برای کاربرانی که به‌طور دائم از گوشی خود استفاده می‌کنند و 3 گیگابایت برای انجام کارهای سبک‌تر کافی است. اگر حافظه گوشی شما کمتر از مقدارهای ذکر شده است، ممکن است در انجام برخی از برنامه‌ها با مشکل روبرو شوید. اندروید و Google Play Services برای انجام فعالیت‌های خود نزدیک به 1.5 گیگابایت حافظه اصلی را استفاده می‌کنند و به‌طور دائم در حافظه گوشی اندرویدی قرار دارند. بازی‌هایی همچون PUBG حداقل به 1 گیگابایت حافظه اصلی نیاز دارند. مرورگرهایی که چند زبانه روی آن‌ها به شکل همزمان باز است نیز به حافظه اصلی مشابهی نیاز دارند.

3. برنامه‌هایی که به حافظه اصلی زیادی نیاز دارند را شناسایی کنید

مهم‌ترین اصلی که در زمان مدیریت حافظه اصلی باید به آن دقت کنید شناسایی برنامه‌هایی است که حافظه اصلی زیادی را مصرف می‌کنند. برای شناسایی این برنامه‌ها به ابزارهای خاصی نیاز ندارید و قابلیت Memory خود اندروید در شناسایی این برنامه‌ها به شما کمک می‌کند. ابزار فوق بسته به نسخه اندرویدی که از آن استفاده می‌کنید در مسیرهای زیر قرار دارد:

در اندروید 6 و 7 باید برنامه Settings را باز کنید و گزینه Memory را لمس کنید.

از اندروید 8 به بعد بخش Memory در زیرمجموعه گزینه Developer options قرار گرفته است. برای دسترسی به آن باید Settings را لمس کنید و سپس about phone را انتخاب کنید. در ادامه گزینه Build number را هفت مرتبه لمس کنید تا ویژگی Developer options ظاهر شود. در ادامه به مسیر Settings > Advanced > Developer options بروید و Memory را انتخاب کنید.

زمانی که ابزار فوق را باز کنید، میانگین حافظه اصلی که در سه ساعت گذشته و روز گذشته مصرف شده است را مشاهده می‌کنید. با لمس گزینه Memory used by apps فهرستی از همه برنامه‌های کاربردی و میزان حافظه اصلی برنامه‌ها از پر استفاده‌ترین تا کم‌ استفاده‌ترین را مشاهده می‌کنید. فهرست فوق در شناسایی برنامه‌های پر استفاده از حافظه اصلی کمک فراوانی می‌کند.

4. از برنامه‌هایی همچون Task Killer یا RAM Booster استفاده نکنید

همه کارشناسان و توسعه‌دهندگان اعلام می‌دارند برنامه‌هایی Task Killer تاثیر منفی روی اندروید می‌گذارند. با این وجود هنوز هم این برنامه‌ها در اندروید وجود دارد و آمار دانلود آن‌ها زیاد است. برنامه‌های Task Killer یا RAM Booster با شعار دستیابی به عملکرد بهتر طراحی شده‌اند در حالی که قادر نیستند عملکرد گوشی را سریع ‌کنند و برعکس باعث کندی باز شدن برنامه‌ها روی گوشی می‌شوند. بدتر آن‌که برنامه‌های فوق پردازنده و باتری گوشی را بیهوده مصرف می‌کنند. متاسفانه عملکرد بیشتر آن‌ها به شکلی است که در پس‌زمینه کار می‌کنند و بدون اطلاع حافظه اصلی کاربر را به سرعت مصرف می‌کنند. اگر نیازی به یک برنامه کاربردی ندارید، بهتر است به شکل دستی برنامه فوق را خاتمه دهید. کافی است دکمه Recents در سمت چپ گوشی را لمس کنید و از فهرست ظاهر شده برنامه‌هایی که نیازی به آن‌ها ندارید را ببندید.

5. کاهش میزان مصرف حافظه اصلی

اگر از یک گوشی اندرویدی استفاده می‌کنید که حافظه اصلی کمی دارد، با محدود کردن میزان مصرف حافظه اصلی عملکرد دستگاه بهبود پیدا می‌کند. دقت کنید برنامه‌های پیام‌رسانی همچون فیسبوک، اسنپ‌چت و... حافظه اصلی زیادی را مصرف می‌کنند. متاسفانه اگر از برنامه‌های فوق استفاده می‌کنید جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد. در مجموع برای کم کردن میزان حافظه اصلی از روش‌های زیر استفاده کنید:

1. تعداد صفحه‌های هوم‌اسکرین را کم کنید و از پس‌زمینه‌های زنده یا ویجت‌های زیاد که نیازمند به‌روزرسانی مداوم هستند استفاده نکنید یا تعداد آن‌ها را کم کنید.

2. برنامه‌هایی که به آن‌ها نیازی ندارید را پاک کنید.

3. برنامه‌های از پیش نصب شده روی گوشی که نیازی به آن‌ها ندارید را با مراجعه به مسیر Settings > Apps & notifications > See all X apps غیر فعال کنید.

4. به‌زورسانی‌های نرم‌افزاری عرضه شده برای برنامه‌ها و سیستم‌عامل اندروید را نصب کنید.

5. به سراغ برنامه‌هایی بروید که حافظه اصلی کمتری مصرف می‌کنند.

6. به سراغ نسخه‌های سبک و روان برنامه‌ها بروید. از جمله این برنامه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Files Go

Gmail Go

Google Go

Gallery Go (Photos)

YouTube Go

Google Maps Go

Google Assistant Go

‌دقت کنید مرورگرهایی همچون کروم از حافظه اصلی زیادی استفاده می‌کنند و بهتر است به سراغ نمونه‌های جایگزینی همچون Kiwi بروید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟