شرکت بوئینگ، تا ماه آوریل به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای مدل‌ ۷۳۷مکس عرضه خواهد کرد
نرم‌افزار: مظنون اصلی کشته شدن ۳۴۶ نفر
به گفته یکی از کارشناسان پرواز: « وقتی هواپیما از خلبان پیش افتد، آن خلبان را تقریباً مرده به حساب آورید.» نسخه جدید بوئینگ ۷۳۷ موسوم به ۷۳۷مکس هم از خلبان خود پیش افتاده است و حاصل آن، دو سقوط مرگبار در کمتر از شش ماه بوده است. در حادثه نخست، خطای حسگر سبب فعال‌شدن سامانه‌ای شده است که خلبان‌ها از وجود آن بی‌خبر بوده‌اند. سامانه‌ای که هدایت هواپیما را به عهده می‌گیرد و خلبان نمی‌داند چطور آنرا مدیریت کند. بوئینگ در تلاش است با به‌روزرسانی نرم‌افزاری این مشکل را حل کند.

1606683296_1_0.gif

در فاصله‌ای کمتر از شش ماه دو نسخه جدید از بویینگ ۷۳۷ سقوط کرده است. در حادثه جدید که برای خطوط هوایی اتیوپی رخ داد همه ۱۵۷ سرنشین بوئینگ مکس۸ کشته شدند. اداره هوانوردی فدرال آمریکا ( FAA ) اعلام کرده است که بر اساس شواهد بدست آمده، شباهت‌هایی بین این حادثه و حادثه‌ای که برای همین مدل بوئینگ در ماه اوت رخ داد وجود دارد. در آن حادثه که مربوط به خطوط هوایی اندونزی بود، ۱۸۹ نفر کشته شدند. یکی از دلایل احتمالی سقوط ماه اوت، نقص سامانه موسوم به MCAS معرفی شده است. بر اساس گزارش‌ها، تا پیش از حادثه اندونزی، خلبان‌ها از وجود چنین سامانه‌ای در این مدل بوئینگ اطلاع نداشته‌اند.

در طراحی جدید ۷۳۷، از موتورهای بزرگتری استفاده شده است. بوئینگ به این نتیجه رسید که به دلیل موقعیت جدید موتورها، ممکن است در زمان پرواز، دماغه به سمت بالا متمایل شده و هواپیما در موقعیت بسیار خطرناک «واماندگی» ( stall) گرفتار شود. بوئینگ برای پیشگیری از این مشکل، سامانه MCAS را طراحی کرد. این سامانه زمانیکه تشخیص می‌دهد هواپیما بدون سرعت کافی در حال اوج گرفتن شدید است، سعی می‌کند با این شرایط مقابله کرده و دماغه هواپیما را به سمت پایین بیاورد. در حادثه اندونزی سامانه MCAS بدون اینکه لازم باشد بطورخودکار فعال شد. هواپیما بطور طبیعی در حال اوج گرفتن بود اما به دلیل خطای حسگر، سامانه به اشتباه تشخیص داد که هواپیما در حال گرفتار شدن در وضعیت واماندگی است و در نتیجه شروع به پایین آوردن دماغه کرد. خلبان‌های این پرواز، به مدت ده دقیقه تلاش کرده‌اند که دماغه را به سمت بالا بیاورند ولی MCAS اجازه اینکار را به آن‌ها نداده و دماغه را به سمت پایین هدایت می‌کرده است. در نهایت، این خطای نرم‌افزاری سبب کشته شدن همه سرنشینان شده است.

پس از حادثه اندونزی، بوئینگ سعی در بهبود نرم‌افزار کنترل پرواز از جمله بخش مربوط به سامانه MCAS کرده است. طبق اعلام این شرکت، این به‌روزرسانی تا ماه آوریل عرضه خواهد شد. بنابر گزارش سی‌ان‌ان و به نقل از وال‌استریت‌ژورنال، قرار بوده است که این به‌روزرسانی اوایل ژانویه سال جاری میلادی عرضه شود، اما به دلیل اختلاف‌نظرهایی که بر سر این به‌روزرسانی بین اداره هوانوردی فدرال و بوئینگ وجود داشته، زمان به‌روزرسانی به تعویق افتاده است. در گزارش وال‌استریت‌ژورنال به موضوع تعطیلی ۳۵ روزه دولت آمریکا هم اشاره شده که کار بر روی این به‌روزرسانی را به مدت ۵ هفته به تأخیر انداخته است. البته اداره هوانوردی این ادعا را رد کرده است. دونالد ترامپ در واکنش به سقوط بویینگ چنین نوشته است: « هدایت هواپیماها برای خلبان‌ها روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود. دیگر به خلبان‌ها نیازی نیست و متخصصان کامپیوتر از ام‌آی‌تی دارند جای آن‌ها را می‌گیرند. می‌توان این موضوع را در محصولات دیگر نیز دید. شما را نمی‌دانم اما من نمی‌خواهم آلبرت اینشتین هدایت هواپیمایم را برعهده بگیرد. من می‌خواهم حرفه‌ای‌های پرواز هدایت هواپیما را در اختیار داشته باشند.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟