توسعه‌دهندگان به نسخه بعدی اندروید دست پیدا کردند
اطلاعات درز کرده از اندروید Q: دارک‌ مود و گزینه‌های بیشتر برای حریم شخصی
این احتمالا اولین نگاه ما به‌جانشین بعدی "اندروید پای" است. گفته می‌شود توسعه‌دهندگان XDA به‌نسخه‌ای از اندروید دست پیدا کرده‌اند که "اندروید Q" نام دارد. این توسعه‌دهندگان با بارگذاری "اندروید Q" روی گوشی پیکسل 3XL تمام تغییرات تازه نسخه بعدی اندروید را بررسی کرده‌اند.

1606683296_1_0.gif

طبق شنیده‌ها، بیلد جدید اندروید همین هفته و با وصله امنیتی فوریه 2019 ساخته شده و با "اینترنال مستر ASOP" شرکت گوگل به‌روزرسانی شده است. در اندروید Q خبری از سفارشی‌سازی‌های نرم‌افزاری مختص پیکسل یا اپ‌های گوگل پلی نیست. بهتر است نگاهی به‌اطلاعات به‌دست آمده بیاندازیم.

بزرگ‌ترین تغییر؟ مود تاریک در سرتاسر سیستم‌عامل. با این‌که همین حالا هم می‌توانید نور برخی از اپ‌های خاص را کم کنید، اما با رفتن به Display Settings و فعال کردن این گزینه رنگ رابط‌های پایه مانند Settings، Launcher و Files را خاکستری تیره کنید. در این حالت، پنل تنظیم صدا، Quick Settings و نوتیفیکیشن‌ها کاملا سیاه می‌شود.

حتی توسعه‌دهندگان موفق شدند اپ‌هایی که فاقد دارک مود از پیش‌ساخته هستند را هم به‌این حالت دربیاورند.

ظاهرا اندروید Q تنظیمات مجوزدهی را بهینه می‌کند. کاربر در این نسخه می‌تواند مجوزهای اپ‌ها را بررسی کرده و آن‌ها را دست‌کاری کند. مثلا می‌توانید وقتی اپ در حال استفاده است به‌آن مجوزهای خاص بدهید. هر یک از صفحات ویژه مجوزهای اپ به‌روزرسانی شده تا کاربر از روی آن‌ها متوجه شود که به‌کدام یک اجازه دسترسی داده شده یا این‌که کدام مجوزها از آن گرفته شده است. سپس کاربر می‌تواند آن‌را به‌سرعت باز یا پاک کرده یا جلوی اجرای آن‌را بگیرد.

به‌نظر می‌رسد که گزینه‌های جدیدی هم برای توسعه‌دهندگان اضافه شده است. یکی از آن‌ها “force[s] experimental desktop mode on secondary displays” است که توسعه‌دهندگان XDA نتوانستند از آن استفاده کنند اما ظاهرا این ویژگی برای استفاده از گوشی در نمایشگرهای خیلی بزرگ‌تر مانند سامسونگ Dex است.

سایر گزینه‌های توسعه‌دهنده مانند ضبط کننده صفحه، یا فانکشن‌های نامشخصی از جمله “Game Update Package Preferences” هم‌چنان ناتمام است. اما برخی دیگر اهداف مشخص‌تری دارند: فعال‌سازی پنجره‌های Freeform به‌این نسخه بازگشته و وقتی که فعال شود کاربر می‌تواند مولتی‌ویندوزهای freeform را با فشار دادن و نگه داشتن آیکون اپ باز کند.

علاوه بر این، یک جفت تنظیمات جدید Accessibility هم وجود دارد. با استفاده از آن‌ها می‌توان تعیین کرد که پیام‌های موقت مانند نوتیفیکیشن‌ها تا چه زمانی روی صفحه باقی بمانند یا این‌که تا چه مدتی می‌توان پیام‌هایی که به‌طور خودکار ناپدید می‌شوند را خواند.

از دیگر امکانات اضافه شده در اندروید Q می‌توان به گزینه “sensors off” در Quick Settings اشاره کرد که ظاهرا رادیوها را خاموش کرده و به مود هواپیما می‌رود. اما XDA احتمال می‌دهد که شاید با استفاده از آن می‌توان سنسورهای همیشه روشن (شتاب‌سنج، ژیروسکوپ) در اسمارت‌فون را غیرفعال کرد.

قفل صفحه هم دو گزینه جدید دارد: “SmartLock only extends unlock” که اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های مورد اعتماد اسمارت‌فون اندرویدی مجهز به اندروید Q را برای مدت زمان بیشتری روشن نگه دارد و “Lock screen when trust is lost” که وقتی یکی از دستگاه‌های مورد اعتماد از لیست مورد اعتمادها خارج می‌شود اسمارت‌فون را قفل می‌کند.

در آخر، اپ جدید فایل‌ها به‌کاربر این امکان را می‌دهد تا تصاویر، اسناد، فایل‌های صوتی، فیلم‌ها و سایر گزینه‌ها را مدیریت و دسته‌بندی کند.

موارد فوق تمام چیزهایی هستند که توسعه‌دهندگان XDA دستگیرشان شده است. اما این شاید اولین نگاه به تغییرات بسیار زیادی باشد که ممکن است امسال همراه با اندروید Q به گوشی‌های اندرویدی بیایند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟