برگزیدگان رویداد جاده ابریشم و سایت The Culture Trip
معرفی 10 استارت‌آپ برگزیده ایرانی
انتخاب استارت‌آپ‌های برگزیده با معیارهای متفاوتی انجام می‌شود. در ایران، به دلیل ابهام در ارقام و آمار مالی شرکت‌ها، امکان برآورد دقیق ارزش مالی شرکت‌ها وجود ندارد. با توجه به این موضوع، در ادامه به‌مرور دو فهرست از استارت‌آپ‌های برگزیده ایرانی می‌پردازیم. یکی، فهرستی است که در رویداد جاده ابریشم در چند شهر ایران انتخاب‌شده و شامل شرکت‌های نوپای در حال رشد می‌شود. فهرست دیگر نیز توسط سایت The Culture Trip بر اساس میزان رشد و ارزش حدودی انتخاب‌شده و شامل شرکت‌هایی می‌شود که رشد قابل‌توجهی کرده‌اند و به ثبات رسیده‌اند، اما فرهنگ استارت‌آپی همچنان در آن‌ها جاری است.

1606683296_1_0.gif

این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه«شور و شکست استارت‌آپ در ایران» شماره 206 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


فهرست جاده ابریشم

رویداد جاده ابریشم برای رصد استارت‌آپ‌های برگزیده ایرانی در سال گذشته انجام شد. در این رویداد هیئت‌داورانی متشکل از شش داور داخلی و خارجی به هفت شهر ایران سفر کردند تا از میان چهارصد داوطلب، ۸۴ گروه را برای رقابت انتخاب کنند. از میان این ۸۴ نامزد، 10 استارت‌آپ زیر برگزیده شدند.
 
شهر نام محصول
تبریز لوکوبوک یک شبکه اجتماعی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی و پشتیبانی از نویسندگان
رشت AKO یک دستگاه قابل‌حمل که میزان قند خون را اندازه می‌گیرد و به طیف‌بینی مادون‌قرمز و هوش مصنوعی مجهز است.
تهران فرانش یک پلتفرم یادگیری آنلاین که شامل ویدیوهای خودآموز مهارت محور می‌شود.
تهران پیاده یک پلتفرم رسانه‌ای که رویدادهای فرهنگی و سرگرمی را در تهران پوشش می‌دهد.
تهران تپ سل یک شبکه تبلیغاتی مبتنی بر موبایل
تهران موبایل کمک یک پلتفرم مبتنی بر درخواست در زمینه خدمات موبایل و کامپیوتر
اصفهان بارآن یک پلتفرم حمل بار آنلاین برای سفارش و حمل بار کامیون در شهرهای مختلف (سرویسی شبیه اوبر، اما برای کامیون و بار)
یزد اکوبار یک بستر یکپارچه برای حمل بار مخصوص شرکت‌های حمل بار و درخواست‌کنندگان انتقال بار با کامیون
شیراز کمدا یک بازارچه آنلاین که به خانم‌ها اجازه می‌دهد لباس‌های خود را برای فروش در سایت قرار بدهند یا لباس‌های دیگران را خریداری کنند.
مشهد کشمون یک بازارچه حامی محیط‌زیست و مصرف بهینه آب در کشاورزی، برای خرید مستقیم زعفران از کشاورزان

فهرست  10 استارت‌آپ برتر ایرانی Culture Trip

سایت www.theculturetrip.com فهرستی از 10 استارت‌آپ ایرانی منتشر کرده که بیش از همه نظر کارشناسان سایت را جلب کرده است.

۱--- دیجی‌کالا

نامی که همه ما آن را می‌شناسیم. این شرکت در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد. برخی سایت‌های خارجی ارزش این شرکت را در سال ۲۰۱۴ برابر ۱۵۰ و در سال ۲۰۱۵ برابر با ۵۰۰ میلیون دلار برآورد کرده‌اند. البته این ارقام تایید یا تکذیب نشد، اما برخی کارشناسان داخلی این ارقام را اغراق‌شده خوانده‌اند. امروزه، این شرکت ۲۶۰۰ کارمند دارد و به سرتاسر ایران محصولات مختلفی ارسال می‌کند. گفته می‌شود که میلیاردر روسی، ولادیمیر پوتانین یکی از سرمایه‌گذاران دیجی‌کالا است. البته سرمایه‌گذار اصلی این فروشگاه اینترنتی شرکت سرآوا است.

۲--- آپارات

این سرویس در پاسخ به یوتیوب امریکایی در ایران راه‌اندازی شد و یک سرویس به اشتراک‌گذاری ویدیو است. رشد آپارات سریع و بی‌وقفه بوده و ماهیانه بیش از ۲۵ میلیون بازدیدکننده منحصربه‌فرد دارد، به‌اضافه 
پنج میلیون بازدیدکننده در برنامه تحت موبایل. این سرویس، خدمات دیگری نیز عرضه کرده، ازجمله فیلیمو که نسخه ایرانی سرویس امریکایی نت‌فلیکس است.

۳--- کافه بازار

زمانی که گوگل پلی از دسترس کاربران ایرانی خارج شد، کافه بازار برای پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران اندروید توسعه داده شد. این برنامه با ده‌ها میلیون بازدید هفتگی، در سال ۲۰۱۴ مقام سوم را در فهرست سه استارت‌آپ برتر مجله اکونومیست از آن خود کرد (باارزش ۲۰ میلیون دلار).

۴--- دیوار

این سرویس نیز معادل ایرانی سرویس کرِگ‌لیست امریکایی است. این سرویس در ۵۱ شهر ایران فعال است و امکاناتی مانند گفت‌وگوی درون برنامه‌ای بین خریدار و فروشنده را فراهم کرده است.

مطلب پیشنهادی

 6 اشتباه متداول در مراحل اولیه راه‌انداری یک استارتاپ
موضوعات قابل تأمل در شروع یک کسب و کار نوپا

۵--- بقچه

این سرویس سعی دارد یک سنت دیرینه را با فناوری روز ترکیب کند: سرویس خرید نان تازه و تحویل درب منزل.

۶--- مامان‌پز

این سرویس برای تهیه و تحویل غذای خانگی به افراد پرمشغله طراحی‌شده؛ کافی است «مامان» موردنظر و غذای محبوب خود را انتخاب کنید و غذای کاملا خانگی‌پز را با بسته‌بندی خاص درب منزل تحویل بگیرید.

۷--- اسنپ

معادل ایرانی سرویس اوبر. اسنپ یکی از معدود مواردی است که موفق شده سرمایه خارجی کلان جذب کند و رشد بسیار سریع و مداومی را تجربه کرده است. یک سرویس برای سفارش آنلاین تاکسی و رسیدن به مقصد با هزینه به‌صرفه.

۸--- نت برگ

این سرویس معادل ایرانی سرویس امریکایی گروپان است. سامانه‌ای برای ارائه تخفیف توسط خدمات‌دهندگان یا فروشندگان و دریافت کوپن تخفیف توسط مصرف‌کنندگان.

۹--- مهربانه

این موسسه از الگوی استارت‌آپ‌ها استفاده کرده تا یک سازمان خیریه بنا نهد. این موسسه اولین سازمان خیریه در ایران است که با روش تامین مالی جمعی (Crowdfunding) اهداف خود را پیش می‌برد. همه کارکنان این موسسه داوطلب هستند و شغل خود را برای کسب درآمد دارند و از راه خیریه درآمدی ندارند.

۱۰--- تله‌طب

این سرویس روی یافتن پزشک مناسب برای بیماران تمرکز دارد و در حال حاضر تمرکز اصلی آن روی حوزه زیبایی و پوست‌ومو است، اما قصد دارد که محدوده فعالیت خود را به حوزه‌های دیگر پزشکی نیز گسترش دهد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟