ژنتیک بلای جان مجرمان
مجرمان نمی‌توانند از دست کارآگاهان ژنتیک بگریزند
خبری که چند وقت پیش در ارتباط با دستگیری مجرمی منتشر شد، نشان داد که هیچ راه فراری برای افراد خلاف‌کاری که سروکارشان با کارآگاهان ژنتیکی است وجود نخواهد داشت.

1606683296_1_0.gif

برای دومین مرتبه در سال جاری میلادی، پژوهشگران از بانک‌اطلاعات عمومی DNA برای حل یک پرونده جنایی و پیدا کردن سرنخی از قاتل استفاده کنند. تحقیقی که در نهایت باعث شد راز یک جنایت آشکار شود. پلیس فدرال ایالات متحده ویلیام تالبوت 55 ساله که راننده یک کامیون است را به جرم قتل جوان 30 ساله‌ای دستگیر کرد. آقای تالبوت متهم است که دو سال پیش این فرد را به قتل رسانده است. اما کارآگاهان پلیس چگونه موفق شدند این شخص را دستگیر کنند؟ کارآگاهان پلیس با همکاری متخصصان ژنتیک پس از آن‌که دی‌ان‌ای بر جای مانده در صحنه جنایت را به بانک‌اطلاعاتی GEDMatch آپلود کردند در مرحله بعد به سراغ بانک اطلاعاتی دی‌ان‌دی اعضا خانواده آقای تالبوت رفتند تا دی‌ان‌دی بر جای مانده از آقای تالبوت را با سلسله مراتب (وراثت) دی‌ان‌ای اعضا خانواده او فرآیند تطبیق دهند. این همان بانک‌اطلاعاتی است که در ماه آوریل به منظور شناسایی مجرمی موسوم به قاتل طلایی ایالاتی از آن استفاده شد. بانک‌اطلاعاتی یاد شده اکنون به اندازه‌ای بزرگ شده است که تقریبا از هر شخصی یک دی‌ان‌ای بر جای مانده از نسل‌های پیشین او را در خود جای داده است.

پیش به سوی آینده

حل موفقیت‌آمیز این دو پرونده باعث شده است تا کارشناسان جنایی خوش‌بین باشند که پرونده‌های دیگری در آینده به این شکل حل خواهند شد. یک شرکت مستقر در ویرجینیا موسوم به Parabon Nanolabs که در زمینه‌ قتل‌های انجام شده در واشنگتن به فعالیت اشتغال دارد اعلام داشته است که این شرکت دی‌ان‌ای متعلق به 100 صحنه جرم را در اختیار دارد و انتظار دارد نیمی از پرونده‌های حل نشده با استفاده از تکنیک تطابق نسل‌ها حل شود. در ماه می، پس از انتشار خبر مربوط به پرونده Golden State Killer این شرکت اعلام کرد در زمینه خدمات ژنتیکی در راستای حل مشکلات قانونی حاضر است با نهادهای قانونی به تعامل بپردازد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟