محبوبیت‌ بیشتر و نفوذ گسترده‌تر
30 درصد کل سایت‌های دنیا وردپرس هستند
اگر خبری که سال گذشته در ارتباط با وردپرس منتشر کردیم را به یاد داشته باشید به خوبی به یاد دارید که در آن مطلب به شما گفتیم نزدیک به 25 درصد سایت‌های وب با سامانه مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده‌اند. اما گزارشی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که این رقم در سال جدید به 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

1606683296_1_0.gif

بدون شک دستیابی به رقم 30 درصد از سهام بازار خبر خوشحال‌کننده‌ای برای کارمندان شرکت Automattic است که در شهر سان‌فرانسیسکو کار می‌کنند. سرویس W3Teches که متعلق به شرکت مشاوره اتریشی Q-Success است به‌طور روزانه 10 میلیون سایت برتر الکسا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آمار و ارقامی که این سرویس به دست آورده و به شکل مرتب به‌روزرسانی می‌شوند، نشان می‌دهد که در حال حاضر سهم وردپرس از بازار سامانه‌های مدیریت محتوا به رقم 60 درصد رسیده است.

سامانه مدیریت محتوای وردپرس که قدرت بلامنازع بازار سامانه‌های مدیریت محتوا است در حالی از سوی رقبایی همچون جوملا، دروپال، Google’s Blogger، Shopify و  Squarespace تعقیب می‌شود که به شکل قابل توجهی از رقبای خود پیش بوده و بودن هیچ‌گونه مشکلی در رتبه بالای این بازار قرار دارد. در حال حاضر پس از وردپرس جوملا با 3 درصد در جایگاه دوم و دروپال با 2.2 درصد در مکان سوم این فهرست قرار دارند. در حال حاضر 94.4 درصد سایت‌ها از نسخه 4 وردپرس استفاده می‌کنند. در ارتباط با دروپال که تنها 2.2 درصد سهام بازار را در دست دارد 80.2 درصد سایت‌ها از نسخه 7 این سامانه مدیریت محتوا استفاده می‌کنند.

نکته‌ای که لازم است به آن اشاره داشته باشیم این است که در این میان نزدیک به 50 درصد از سایت‌های ساخته شده حال حاضر با کدنویسی خاصی راه‌اندازی شده‌اند یا این‌که از سامانه‌های مدیریت محتوایی استفاده کرده‌اند که سرویس W3Techs موفق نشده است آن‌ها را شناسایی کند. اما خبر محبوب‌تر شدن وردپرس بدون شک برای جامعه طراحانی است که افزونه‌ها و تم‌هایی را برای این سامانه مدیریت محتوای متن باز آماده می‌کنند خوشحال کننده است. همچنین برای میزبان‌های وبی که در پانل خود بسته‌های خاص وردپرسی را ارائه کرده و طراحانی که سایت یا فروشگاه‌های مبتنی بر وردپرس را برای مشتریان خود آماده می‌کنند.

 از سال 2003 که سامانه مدیریت محتوای وردپرس به دنیای مجازی وارد شده مدت زمان زیادی گذشته است، در حال حاضر این سامانه به دو بخش رایگان که میزبانی شخصی (self-hosted) بوده و به شکل رایگان قابل استفاده است و بخش پولی که همراه با ویژگی‌ها، پشتیبانی‌ها و میزبانی برای راحتی کاربران در وردپرس است تقسیم شده است. این‌گونه به نظر می‌رسد که به واسطه حجم بسیار بالای کاربران و جامعه‌ای که از توسعه متن‌باز این سامانه پشتیبانی می‌کنند، پادشاهی وردپرس در دنیای سامانه‌های مدیریت محتوا به این زودی‌های دستخوش تغییر نخواهد شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟