03/11/1396 - 19:18
تیغه برف پاک‌کن نحوه انتخاب و خرید
تیغه برف پاک کن از جمله اقلام مصرفی در هر خودروی است که به مرور زمان حالت و کارایی خود را از دست می‌دهد ( این تغیر حالت می‌تواند به دلیل خوردگی قسمت فلزی و یا خشک شدن لبه پلاستیکی باشد). تیغه برف پاک کن معیوب علاوه بر این‌که نمی‌تواند سطح شیشه را به خوبی تمیز کنید بلکه باعث ایجاد خط و خش بر روی سطح شیشه و تولید صدای ناهنجار می‌شود.

1606683296_1_0.gif

فاکتور‌های مهم در انتخاب تیغه برف پاکن :

1. اندازه تیغه برف پاک کن :

اندازه تیغه برف پاک کن استفاده شده نباید از فریم شیشه تجاوز کند این اندازه ها معمولا بر اساس اینچ است. برای دانستن سایز مناسب تیغه خودروی خود می‌توانید از تیغه موجود بر روی شیشه با یک خط کش ساده از ابتدا تا انتهای لاستیک  را برحسب سانتی‌ متر اندازه بگیرد و برای تبدیل به اینچ این عدد بدست آمده را تقسیم بر 2.54 نمایید.

  • اندازه تیغه برف پاک کن سمت راننده بزرگتر یا مساوی سمت شاگرد است البته در برخی مدل‌های پورشه این نسبت برعکس می‌باشد.
  • مرسدس بنز کلاس A یا تویوتا یاریس هاچبک فقط یک تیغه برف پاک کن در شیشه جلو دارند.
  • تویوتا اف جی کروزر در شیشه جلو سه تیغه برف پاک کن دارد.

2. نوع طراحی تیغه برف پاک کن :

  • تیغه برف پاک کن آیرودینامیک

این نوع تیغه برف پاک کن به صورت آیرودینامیک طراحی شده است تا کارایی آن در سرعت‌های بالای خودرو حفظ شود. به دلیل طراحی آیرودینامیک و البته طراحی محدب و خاص شیشه‌ها در خودروهای امروزی، این نوع تیغه به صورت کامل به سطح شیشه می‌چسبد و در نتیجه قدرت پاک کنندگی چند برابر می‌شود.

  • تیغه برف پاک کن معمعولی

این تیغه برف پاک کن در واقع از نوع مرسوم و ساده است که بیشتر خودروها از آن استفاده می‌کنند. 

 تیغه برف پاک کن معمولی و آیرودینامیک

  • تیغه برف پاک کن برف گیردار

در این نوع تیغه برف پاک کن یک صفحه با ارتفاع حدود دو سانتی‌متر روی تیغه وجود دارد که در زمان بارندگی‌های شدید به پاک کردن برف و باران از روی شیشه کمک میکند.

  • پژو 206 از این نوع تیغه به صورت استاندارد استفاده می‌کند
  • تیغه برف پاک کن آبپاش دار

در برخی از خودرو ها مانند خانواده سمند و 405 چشمی شیشه شور بر روی درب موتور ندارند لذا برای آبپاشی شیشه جلو از روی خود تیغه انجام می‌گیرد و لوله‌های مرتبط بر روی تیغه قرار دارد.

3. نوع لاستیک تیغه برف پاک کن :

  • لاستیکی :

بیشتر تولید کنندگان از لاستیک‌های خاص برای تولید تیغه برف پاک کن استفاده می‌کنند که به خوبی سطح شیشه را تمیز می‌کند. اخیرا با اضافه کردن مکمل‌های ویژه ای به این لاستیک‌ها مقاومت آن را در برابر تغییرات دمایی افزایش داده‌اند اما خشک شدن لاستیک یکی از معایب این نوع تیغه است.

  • ژله ای (سیلیکونی) :

ماده به کار گرفته در این نوع از جنس سیلیکون است. سیلیکون مقاومت به مراتب بیشتری نسبت به لاستیک‌های معمعولی به کار رفته در تیغه برف پاک کن دارد به طوری که از آن در ساخت عینک شنا مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد.

ویژگی‌های تیغه برف پاک کن ژله‌ای :

  1. عدم تولید ایجاد صدا بر روی سطح شیشه
  2. عملکرد عالی در تمیز کاری سطح شیشه به دلیل چسبندگی فوق‌العاده
  3. دوام دو برابری نسبت به لاستیک معمعولی در برابر تغییرات دمایی و نور خورشید
  4. قیمت بالاتری دارد

4. گیره (آداپتور) تیغه برف پاک کن

در هنگام خرید تیغه برف پاک کن باید به نحوه اتصال آن توجه شود. شرکت‌های معتبری مثل رین‌ایکس، اتو‌پروفی و بوش برای رفع این مشکل در هر بسته کلیه آداپتور‌های لازم برای نصب را در اختیار شما قرار می‌دهند و شما می توانید با این آدابتورها تیغه برف پاک کن را به اهرم متصل نمایید.

5. بسته بندی تیغه برف پاک کن :

برندهای معتبر مانند رین ایکس، بوش و اتوپروفی با توجه به تولید بالا در هر بسته یک سایز از تیغه برف پاک کن به همراه کلیه آدابتورهای لازم را قرار می‌دهند. اما برندهای درجه دو و سه این تیغه‌ها را در یک بسته و با آدابتور لازم برای همان خودروی قرار می‌دهند این موضوع خود نشانه ای از اعتبار برند و کیفیت پایین آن می‌باشد.

ایسوس

نظر شما چیست؟